• Anonym (Så javla trött)

Partner som saknar känsla

Min tjej är social. Hon pratar otroligt mycket. Många som känner henne ytligt upplever henne som trevlig. Hon har dock en sak som jag, hennes barn och gemensamma vänner irriterar oss på. Hon kan i princip från ingenstans börja kritisera en person. Hon gör detta oftast helt utan filter och sedan "fattar" hon inte varför personen reagerade som den gjorde. Hon har skaffat så många ovänner på grund av denna vana. Hon skapar även onödigt drama och lidande för både mig och barnen som inte behövt uppkommit om hon bara varit tyst. Kan detta ha något att göra med hennes ADHD eller är hon egentligen en ond människa? 

• Svar på tråden Partner som saknar känsla
    Lynx123 skrev 2024-10-10 10:09:14 följande:

Vad säger hon själv?

Allt tokigt hon gör skyller hon på sin ADHD.
  • Anonym (bådeoch)

Det kan absolut ha med hennes adhd att göra. Många med adhd har låg impulskontroll vilket kan leda till snabba beslut eller svårt att reglera vad man säger/gör. 

Adhd är en funktionsnedsättning och många har även svårt att reglera sig i sociala situationer. Svårt att läsa av andras signaler och svårigheter att sätta sig in i hur andra känner. Ofta väldigt självcentrerade vilket i kombination med låg impulskontroll kan innebära att de tror sig ha rätten att säga exakt vad de själva tänker utan filter. 

Min bror har svår adhd och vi hamnar ibland i liknande situationer när han säger det han tänker rakt ut medan vi andra tänker det men formulerar våra ord annorlunda. Tex vår mammas klänning passade inte pga hon gått upp i vikt. 
    Mamma: Kan jag ha den här klänningen imorgon?
    Bror: Nej, du har blivit för tjock så klänningen är för liten nu. Ta en annan.
    Jag: Den sitter lite tajt så det kan bli svårt att röra sig i den, vi ska ju gå en hel del. Vad har du för alternativ?

MEN här är vi tydliga med min bror och säger till honom att det inte var snällt sagt och påminner om att han ska pausa innan han pratar. Han är medveten om detta själv och försöker räkna till 5 innan han öppnar munnen, oftast fungerar det bättre och han hinner formulera sig bättre. 

Anonym (bådeoch) skrev 2024-10-10 10:24:52 följande:

Det kan absolut ha med hennes adhd att göra. Många med adhd har låg impulskontroll vilket kan leda till snabba beslut eller svårt att reglera vad man säger/gör. 

Adhd är en funktionsnedsättning och många har även svårt att reglera sig i sociala situationer. Svårt att läsa av andras signaler och svårigheter att sätta sig in i hur andra känner. Ofta väldigt självcentrerade vilket i kombination med låg impulskontroll kan innebära att de tror sig ha rätten att säga exakt vad de själva tänker utan filter. 

Min bror har svår adhd och vi hamnar ibland i liknande situationer när han säger det han tänker rakt ut medan vi andra tänker det men formulerar våra ord annorlunda. Tex vår mammas klänning passade inte pga hon gått upp i vikt. 
    Mamma: Kan jag ha den här klänningen imorgon?
    Bror: Nej, du har blivit för tjock så klänningen är för liten nu. Ta en annan.
    Jag: Den sitter lite tajt så det kan bli svårt att röra sig i den, vi ska ju gå en hel del. Vad har du för alternativ?

MEN här är vi tydliga med min bror och säger till honom att det inte var snällt sagt och påminner om att han ska pausa innan han pratar. Han är medveten om detta själv och försöker räkna till 5 innan han öppnar munnen, oftast fungerar det bättre och han hinner formulera sig bättre. 

Tack för din förklaring.  Min tjej är en underbar person. Men det finns ingen som sårat mig med ord så ofta som  hon gjort och hon borde inte göra det för att vara dum. Men jag börjar nu faktiskt tröttna på riktigt :(
  • Dexter dot com
    Anonym (Så javla trött) skrev 2024-10-10 10:15:14 följande:
    Allt tokigt hon gör skyller hon på sin ADHD.
    Hennes diagnos kan absolut vare en förklaring till varför hon är plump och sårar människor men det är ingen ursäkt. Hon är vuxen och behöver lära sig hantera sin dåliga impulskontroll och tänka efter innan hon pratar. Hon kan ju iof också vara en elak person som tycker om att såra andra eller helt empatilös eftersom hon inte förstår varför dom blir sårade.
  • Kunniglingvist

Låter absolut som ADHD relaterat. Men sen måste alla människor försöka växa. Inte begränsas av sitt tillstånd eller sätt att vara. Det går inte att använda ADHD som en sköld som alltid ursäktar ens beteende. Du skulle inte ursäkta en allt en person psykopatiska personlighetsdrag gör. Alla människor är ansvariga för sina handlingar. Det bra med att ha en diagnos är att få förståelse för varför man gör vissa saker. Så man kan lära sig att bättre undvika dem. Din tjej kommer fortsätta hamna i sådana situationer. Men hon kan absolut bli bättre på att hantera sitt sätt att vara. 

• Kunniglingvist
    Anonym (Så javla trött) skrev 2024-10-10 10:35:27 följande:
    Tack för din förklaring.  Min tjej är en underbar person. Men det finns ingen som sårat mig med ord så ofta som  hon gjort och hon borde inte göra det för att vara dum. Men jag börjar nu faktiskt tröttna på riktigt :(
    Kan för övrigt säga att jag också känner igen mig otroligt väl i det mesta du säger. Skriv ett PM om du behöver prata av dig. Du är inte ensam.
  • Anonym (bådeoch)
    Anonym (Så javla trött) skrev 2024-10-10 10:35:27 följande:
    Det är en förklaring men inte en ursäkt. Hon behöver absolut lära sig att behärska sig och det är viktigt att ni är tydliga med henne direkt när hon passerar gränsen, helst i samband med att hon säger det hon säger. 

Ett sätt att uppmärksamma det på är att ge tillbaka kaka av det hon säger:
    Hon: Du passar verkligen inte i den där klänningen!
    Du: Du tycker inte att X passar i den klänningen?
    Hon: Nej det tycker jag inte!
    Du: Och av vilken anledning känner du dig tvungen att uttrycka det?
    Hon: Jag är bara ärlig!
    Du: Men det du säger kan såra. Om JAG ska vara ärlig så tar JAG illa upp av att du kritiserar vårt barn/vän. JAG tycker inte att ditt beteende är lämpligt. 
  • Anonym (Känner igen mig)

Jag har rätt starka adhd-drag(ingen diagnos) och jag känner igen mig. Funderar på om det är ett autistiskt besläktat drag då adhd och autism tydligen har fler gemensamma symtom än man tror. Är väldigt rak och på detta lite svårt med impulskontroll och har absolut upplevt att folk tagit illa vid sig eller blir ställda av det som ibland kommer ur min mun. Oftast verkar draget ses som något charmigt och roligt men har också fått höra att en del tagit illa vid sig. Tänker allt kommer med sina bra och dåliga sidor, du älskar väl delvis henne också pga sina drag då de är en del av hennes personlighet. Sen är det ju bra att markera varje gång du tar illa vid dig så hon kan lära sig tänka på det men du måste också ha en förståelse för hennes problematik.

Svar på tråden Partner som saknar känsla