Sålt vara på Marketplace som köparen vill lämna tillbaka
En anhörig har sålt en elektronisk produkt på Marketplace. Hon sålde den för 1500:- och testade innan så den fungerade, vilket den gjorde utan problem. En man köpte den och betalade i förväg och en vän till han hämtade den. Två dagar senare skriver han att den är trasig. Han skickar även bilder på att han skruvat isär den och det är rost inuti.
Han får information om att produkten testats och att det funkat innan han köpte den, men att hon inte skruvat isär hela produkten innan utan testat att det fungerar endast. Den har ju några år på nacken.
Han vill ha pengarna tillbaka. Efter viss diskussion säger min anhöriga att han kan få tillbaka pengarna om han lämnar tillbaka produkten. Han anser att hon ska hämta den för att "Hon sålt en trasig vara". Det handlar om en resa enkelväg på 2 timmar. Jag säger till min anhöriga att det minsta hon kan begära är att han kör tillbaka produkten om han ska ha tillbaka pengarna, då han egentligen inte ens har rätt att få tillbaka pengarna utan han har undersökningsplikt. Produkten kan ju lika gärna ha gått sönder i transporten hem eller då han skruvar isär den. Efter många om och men så ska han lämna tillbaka den till mig som bor 30 min enkelväg bort från honom. Det har nu gått en vecka och han har inte lämnat tillbaka den än. Det senaste han skrev var att han skulle komma under helgen, vilket han inte gjort.
Hur länge är det rimligt att vänta?