• Anonym (Flyttaren)

Drama med svärmor

Jag och min sambo har  har efter flera års letande köpt vårat första hus. Vi är båda runt 30. Detta tycker vi är ett stort steg. Vi ska börja flytta om ett par veckor och vi har ordnat med flyttbil och familj och vänner ställer upp som flytthjälp, även då svärmor och svärfar.

Vi är väldigt tacksamma för all hjälp och det kommer naturligtvis bjudas på fika och mat under flyttdagen. Det enda önskemålet vi har haft är att vi får spendera första dagen själva (dagen efter flytten) med att öppna lådor, möblera och påta på i lugn och ro.

Problemet är nu att svärmor och svärfar räknade med att sova över (har inte ens frågat oss om det är ok) första natten i huset och även spendera dagen efter med att hjälpa till att möblera och packa upp kartonger osv.

Då fick jag säga ?stopp? och förklarade precis som vi känner, att det är något vi skulle vilja göra själva. Detta mottogs som en ren förolämpning av svärmor och lade på telefonen i örat på min sambo. Dagen efter har det eskalerat ytterligare då hon menar att dom inte känner sig välkomna och har anklagat mig för att ha dåligt inflytande på min sambo.

Problemet jag har i allt detta är att jag upplever att våran flytt handlar om henne då hon också nu säger att hon förmodligen inte vill hjälpa till med flytten då ?allt det roliga med flytten har försvunnit?. Ja, hur tror hon att vi känner?

Dom har sagt att dom har velat hjälpa till och nu när dom får chansen så gör dom istället en stor sak av ett önskemål från oss.

Hur ser ni på det? Personligen tycker jag att hon har all rätt att vara missnöjd och skulle hon sitta och prata med sin man om detta hemma så är det såklart inga problem. Men vi upplever att hon känner att hon har rätt att bestämma hur vi ska göra första dagen i vårt nya boende och när hon inte får som hon vill blir det påhopp och dylikt. Till saken hör också att dagen efter flytten är den enda dagen vi har tillsammans på en vecka då jag och sambon jobbar om varandra i våra scheman.

Tack
  • Svar på tråden Drama med svärmor
  • Anonym (Spoiled brat)
    Anonym (Tenner) skrev 2024-10-24 19:40:05 följande:

Man bygger inte goda relationer genom att köra över andra för att få sin vilja igenom, det borde svärmor förstå. 

Du hakar upp dig på avståndet, det har mycket lite med sakfrågan att göra. Det spelar ingen roll om det är 5 eller 50 mil, om svärföräldrarna anser att de inte mäktar med att köra sträckan så får de avstå. De har inte blivit ombedda att hjälpa till, det var deras eget initiativ. 

Ts undanhöll själv faktumet kring avståndet initialt. Hon förstår ju själv att det är själva grejen då det ju är en legitim tanke detta med övernattning. 
  • Anonym (Tenner)
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-24 19:42:31 följande:

Familj och vänner ska hjälpa till. det bli som en trevlig social sammankomst också. Det bjuds på mat och fika till flythjälpen varav de flesta bor i samma stad som ts och mannen. Alla förutom svärföräldrarna då. Det är rimligt att de vill få bidra till sonens flytt, det är rimligt att få övernatta hos sin vuxna unge om man har lång resväg hem, man måste se hela sammanhanget här, inte bara prinsessas behov av ensamhet första dagen, det kommer fler dagar. 

Det är en rimlig önskan att få känna gemenskap och inkludering som förälder till den ena parten men här ska de inte ens få vara med. men övrig familj hennes familj då eller som redan bor nästgårds uppstår inte detta bekymmer med Man kan därför inte heller jämföra med att andra troligen åker hem till sitt efter avslutad insats. Det är AVSTÅNDET som skapar situationen som kräver smidighet. INTE svärmors behov av att överta hela alltet. 

Nej det är inte avståndet som skapat situationen. Det är svärmors problem med att inte respektera andras vilja.
    De hade kunnat lösa det genom att vara med så länge de orkar tex, men det dög inte heller. Svärmor ville vara med och packa upp och tjurar när hon inte fick det.
  • Anonym (Spoiled brat)
    Anonym (Tenner) skrev 2024-10-24 20:32:25 följande:
    Nej det är inte avståndet som skapat situationen. Det är svärmors problem med att inte respektera andras vilja.
    De hade kunnat lösa det genom att vara med så länge de orkar tex, men det dög inte heller. Svärmor ville vara med och packa upp och tjurar när hon inte fick det.

Ja där ser man. Så kan det tydligen också vara. Det är ett förhållningssätt och bemötande som är mig personligen som svärdotter helt främmande. Men vi är alla olika. Och jag har världens gulligaste svärmor dessutom. Hon ska med i såna här sammanhang som ts beskrivit annars är det en person som fattas oss. hon är också uppskattad av barnbarnen där vi som föräldrar är förebilder i hur vi bemöter den äldre generationen.  

Men alla har inte den inställningen inser jag. 

Jag har sagt mitt i tråden. Och lämnar den nu. Tack för diskussionen. 

• molly50
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-24 18:10:26 följande:

Men det som är fallet här är ju att ts hamnar i en fälla. Hur i all världens tid ska hon ta emot flytthjälp utan att få svärföräldrarna på halsen nästa dag ? Det är oschysst att ta emot hjälp och sen inte bemöta med något slags vänlighet tillbaks. Detta måste vi väl ändå kunna enas om ?  Nån slags kompromiss från ts sida  som ju är chefen över hela projektet hade ju kunnat lösa hela grejen. Men icke. Bäst att sätta stopp som hon själv skriver. På så vis kan inget obehagligt inträffa såsom att svärmor skulle vakna upp i svärdotters hem nästa dag och erbjuda sig att göra frukost och ta disken ! Herregud som det överdrivs med allt i denna tråd. svartvitt diskussion när dilemmat handlar om det taskiga i att låta dem åka 20 -25 mil över dagen för att agera bärhjälp. Det är där hela skon klämmer.  Avståndet. Hade de bott  närmre så hade de ju inte tagit denna strid om att få stanna. Då hade de kunnat åka tillbaks och hälsa på en vardagkväll några dagar senare för att se hur fint de fått det i nya huset. Det gör man inte lika lätt med 20-25 mil. 

Det handlar såklart inte om att svärmor ska ta över hela ruljangsen. 

Tycker du att detta antyder att TS största problem är övernattningen?

Citat från inlägg #18: "Det handlar inte egentligen om övernattningen utan mer dagen efter. Då dom vill vara med och packa upp, möblera osv. Hade dom sagt att dom låter oss påta på själva dagen efter så hade det varit annat."

Det kan vara klädsamt att läsa igenom TS alla inlägg innan man kommenterar.
  • molly50
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-24 19:42:31 följande:

Familj och vänner ska hjälpa till. det bli som en trevlig social sammankomst också. Det bjuds på mat och fika till flythjälpen varav de flesta bor i samma stad som ts och mannen. Alla förutom svärföräldrarna då. Det är rimligt att de vill få bidra till sonens flytt, det är rimligt att få övernatta hos sin vuxna unge om man har lång resväg hem, man måste se hela sammanhanget här, inte bara prinsessas behov av ensamhet första dagen, det kommer fler dagar. 

Det är en rimlig önskan att få känna gemenskap och inkludering som förälder till den ena parten men här ska de inte ens få vara med. men övrig familj hennes familj då eller som redan bor nästgårds uppstår inte detta bekymmer med Man kan därför inte heller jämföra med att andra troligen åker hem till sitt efter avslutad insats. Det är AVSTÅNDET som skapar situationen som kräver smidighet. INTE svärmors behov av att överta hela alltet. 

Ja,och det borde väl rimligtvis gälla även svärmor då?
  • Anonym (jury)

Lite självmotsägande av TS att först storsint deklarera att hon och sambon har full förståelse för svärföräldrarna om dessa skulle välja att inte komma och hjälpa till på flyttdagen om dom tycker körsträckan fram och tillbaka samma dag skulle bli för lång, men sen när svärföräldrarna väljer att göra just det, låta bli att komma, så blir detta plötsligt helt fel. 

• Anonym (Tenner)
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-24 21:50:21 följande:

Ja där ser man. Så kan det tydligen också vara. Det är ett förhållningssätt och bemötande som är mig personligen som svärdotter helt främmande. Men vi är alla olika. Och jag har världens gulligaste svärmor dessutom. Hon ska med i såna här sammanhang som ts beskrivit annars är det en person som fattas oss. hon är också uppskattad av barnbarnen där vi som föräldrar är förebilder i hur vi bemöter den äldre generationen.  

Alltså, du har förstått att det inte är din svärmor det här handlar om? 

Det är ingen som har uteslutits här, det är bara så att personen tjurar för att hennes vilkor:/önskan inte uppfyllts. 
    Men du valde att lämna diskussionen, jag förstår det, det började väl bli jobbigt att hålla isär verkligheten från ditt hitte-på samt ts svärmor från din egen?

• Anonym (Tenner)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-24 22:34:39 följande:

Lite självmotsägande av TS att först storsint deklarera att hon och sambon har full förståelse för svärföräldrarna om dessa skulle välja att inte komma och hjälpa till på flyttdagen om dom tycker körsträckan fram och tillbaka samma dag skulle bli för lång, men sen när svärföräldrarna väljer att göra just det, låta bli att komma, så blir detta plötsligt helt fel. 

Visa gärna var du läser att ts tycker det är fel att de väljer att inte hjälpa till och att det är det stora problemet här. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-24 22:34:39 följande:

Kan inte heller se att TS uttryckt just detta?
  • Anonym (jury)

Tycker också det är självmotsägande när TS säger att hon fick säga stopp och förklara 'hur vi känner' mens sambon pratar i telefon med sin mor. Om det verkligen var något 'vi känner' borde väl sambon själv kunna klara av att förklara det för sin mor.

Det verkar som att paret egentligen inte alls hade en gemensam syn på vad det var dom kände och att TS satte sin vilja igenom i en situation där sambon inte kunde börja att diskutera saken närmare med henne öppet inför sin mor.

Så dålig kommunikation mellan TS och sambo, och dålig stil att tvinga sambon in i en öppen lojalitetskonflikt när han pratar med sin mor. Om hon var missnöjd med sambon hantering av kommunikationen till sin mor, borde hon tagit upp detta offline med honom efter deras telefonsamtal. 

• Anonym (Tenner)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-25 07:05:36 följande:

Tycker också det är självmotsägande när TS säger att hon fick säga stopp och förklara 'hur vi känner' mens sambon pratar i telefon med sin mor. Om det verkligen var något 'vi känner' borde väl sambon själv kunna klara av att förklara det för sin mor.

Det verkar som att paret egentligen inte alls hade en gemensam syn på vad det var dom kände och att TS satte sin vilja igenom i en situation där sambon inte kunde börja att diskutera saken närmare med henne öppet inför sin mor.

Så dålig kommunikation mellan TS och sambo, och dålig stil att tvinga sambon in i en öppen lojalitetskonflikt när han pratar med sin mor. Om hon var missnöjd med sambon hantering av kommunikationen till sin mor, borde hon tagit upp detta offline med honom efter deras telefonsamtal. 

Varför hittar du på saker och argumenterar utifrån att ditt hittepå är sanning? Sambon sa av någon anledning inte ifrån  till sin mamma gällande något han och ts kommit överens om. Det är alltså ingen som tvingar in honom i någon "lojalitetskonflikt" förutom han själv. Sen är det väl rätt tveksamt med vuxna män som hellre gör mamma till lags än lyssnar på sin partner, särskilt rörande saker gällande deras gemensamma hem...
  • Anonym (jury)
    Anonym (Tenner) skrev 2024-10-25 08:00:12 följande:
     Sambon sa av någon anledning inte ifrån  till sin mamma gällande något han och ts kommit överens om. Det är alltså ingen som tvingar in honom i någon "lojalitetskonflikt" förutom han själv. Sen är det väl rätt tveksamt med vuxna män som hellre gör mamma till lags än lyssnar på sin partner, särskilt rörande saker gällande deras gemensamma hem...
    Om sambon inte säger ifrån till sin mor, beror det antagligen på att han inte har samma tolkning av vad det är som han och TS kommit överens om.

TS använder formuleringen 'ha dagen efter för oss själva' men hur kategoriskt skall detta tolkas? Betyder det varenda minut av dagen efter för oss själva som TS tycks anse eller utesluter det inte t.ex att föräldrarna övernattar och kör hem efter frokost som sambon kanske tyckte? 

Hur som helst borde TS ha tagit den tolkningskonflikten med sin sambo efter telefonsamtalet och inte mens svärmor hör på. Hon borde då efteråt ha sagt till sin sambo 'om du bjuder in föräldrarna till att övernatta, så förväntar jag att du också tar ansvaret för att dom kör hem om förmiddan så att vi får dagen för oss själva'. Men att bara köra över sin sambo i denna situation när svärmor hör på, är bara destruktivt och ett effektivt sätt att skapa en helt onödig konflikt på.
  • Anonym (S)
    Anonym (Spoiled brat) skrev 2024-10-24 21:50:21 följande:

Det tackar vi för, du är ju enbart här för att bråka och tjafsa! Hittar på egna sanningar, vägrar läsa text utan att misstolka, har bara bestämt dig för att hata ts. Hoppas du har haft en underhållande stund, du och dina alternativa nick! 

Ts, hur har det gått??
Svar på tråden Drama med svärmor