Hur stor andel av inkomsten lägger ni på boende?
Inkl allt som t ex ränta, hyra, el, renovering. Total boendekostnad alltså.
Just nu knappt 16% av min nettolön. Hyresrätt. Vi har dock precis köpt lägenhet och då kommer det ju öka. Vi har procentuell uppdelning om det kan va av intresse att veta.
24% av min nettolön. Bor i nyproducerad hyresrätt med hög hyra.
Ungefär 10 procent.
Pluggar och har två barn. Hyresrätt. Lägger hemska 45% på boende.
Är ett gift par som bor i villa med ganska stora lån (ca 7mkr) och helt rörlig ränta. När räntan ökade från 1.3% till 5% ökade räntekostnaderna med över 250 000kr/år.
Från att ha bott ganska billigt är det nu istället väldigt dyrt.
Med drift, underhåll och ett snitt av reparationer lägger vi ca 35 000kr/mån på boende vilket är ca 45% av vår totala inkomst efter skatt.
Dock så står jag för 75% av kostnaderna, men har bara 60% av inkomsterna så det blir att jag betalar 56% av min inkomst.
Är ett gift par som bor i villa med ganska stora lån (ca 7mkr) och helt rörlig ränta. När räntan ökade från 1.3% till 5% ökade räntekostnaderna med över 250 000kr/år.
Med drift, underhåll och ett snitt av reparationer lägger vi ca 35 000kr/mån på boende vilket är ca 45% av vår totala inkomst efter skatt.
Dock så står jag för 75% av kostnaderna, men har bara 60% av inkomsterna så det blir att jag betalar 56% av min inkomst.
Lån/ränta och el landar på 10-14% av vår totala inkomst beroende på årstid.
Vi lägger en del på renovering just nu för att vi velat få lite högre standard i vårt nya hus men det är snart över. Räknar inte in det i boendebudgeten eftersom vi räknat och budgeterat för det som en del av köpet, nu är huset snart totalrenoverat och har inget behov av renovering på många år.
50% av min inkomst.