• Anonym (???)

Hur stor andel av inkomsten lägger ni på boende?

Inkl allt som t ex ränta, hyra, el, renovering. Total boendekostnad alltså.

• Svar på tråden Hur stor andel av inkomsten lägger ni på boende?
  • Anonym (Lättelite)

Just nu knappt 16% av min nettolön. Hyresrätt. Vi har dock precis köpt lägenhet och då kommer det ju öka. Vi har procentuell uppdelning om det kan va av intresse att veta. 

• Anonym (Jag)

Pluggar och har två barn. Hyresrätt. Lägger hemska 45% på boende. 

• Anonym (Man 50)

Är ett gift par som bor i villa med ganska stora lån (ca 7mkr) och helt rörlig ränta. När räntan ökade från 1.3% till 5% ökade räntekostnaderna med över 250 000kr/år.

Från att ha bott ganska billigt är det nu istället väldigt dyrt. 

Med drift, underhåll och ett snitt av reparationer lägger vi ca 35 000kr/mån på boende vilket är ca 45% av vår totala inkomst efter skatt. 

Dock så står jag för 75% av kostnaderna, men har bara 60% av inkomsterna så det blir att jag betalar 56% av min inkomst.

• Anonym (???)
    Anonym (Man 50) skrev 2024-10-21 13:32:46 följande:

Är ett gift par som bor i villa med ganska stora lån (ca 7mkr) och helt rörlig ränta. När räntan ökade från 1.3% till 5% ökade räntekostnaderna med över 250 000kr/år.

Med drift, underhåll och ett snitt av reparationer lägger vi ca 35 000kr/mån på boende vilket är ca 45% av vår totala inkomst efter skatt. 

Dock så står jag för 75% av kostnaderna, men har bara 60% av inkomsterna så det blir att jag betalar 56% av min inkomst.

Lite OT men blev nyfiken på om ni har planerat att binda räntan eller fortsätta med rörlig?
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Man 50) skrev 2024-10-21 13:32:46 följande:

Om jag vore i era skor skulle jag sälja och flytta omgående. 
    7 miljoner i skulder är en extrem summa! Tänk om någon av er blir av med jobbet eller blir långtidssjuk? 

Att ha hela summan rörlig är också ett enormt risktagande. Vad gör ni om räntan hoppar upp till 12% en period? 
  • Anonym (Johanna)

Lån/ränta och el landar på 10-14% av vår totala inkomst beroende på årstid. 

Vi lägger en del på renovering just nu för att vi velat få lite högre standard i vårt nya hus men det är snart över. Räknar inte in det i boendebudgeten eftersom vi räknat och budgeterat för det som en del av köpet, nu är huset snart totalrenoverat och har inget behov av renovering på många år. 

• Anonym (Man 50)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 13:43:59 följande:
    Lite OT men blev nyfiken på om ni har planerat att binda räntan eller fortsätta med rörlig?
    Inga planer på att binda räntan. Tror fortfarande att rörligt är bäst i längden. 

Har en del pengar sparade i fonder, annars hade jag inte vågat köra på det viset. 
    Har bott i huset sedan 2005 så jag har sett en del upp- och nedgångar. Runt 2008/09 var styrräntan uppe i 4.5%, jämfört med 4% när det var som värst denna gången. Sedan var det en "topp" runt 2012 med 2% styrränta, annars har den legat vädigt lågt.

Med tanke på att svensk ekonomi nu ser mörk ut, och inflationen borta för den här gången, tror jag att räntan kommer fortsätta ner. Därför får det fortsätta bli rörligt framöver också.

Har dessutom ganska stora billån, vilket gör det hela ännu värre. Som tur är kommer den ena bilen snart att vara avbetald, och då har jag bara ett billån kvar.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Man 50) skrev 2024-10-21 15:36:30 följande:
    Inga planer på att binda räntan. Tror fortfarande att rörligt är bäst i längden. 

Har en del pengar sparade i fonder, annars hade jag inte vågat köra på det viset. 
    Har bott i huset sedan 2005 så jag har sett en del upp- och nedgångar. Runt 2008/09 var styrräntan uppe i 4.5%, jämfört med 4% när det var som värst denna gången. Sedan var det en "topp" runt 2012 med 2% styrränta, annars har den legat vädigt lågt.

Med tanke på att svensk ekonomi nu ser mörk ut, och inflationen borta för den här gången, tror jag att räntan kommer fortsätta ner. Därför får det fortsätta bli rörligt framöver också.

Har dessutom ganska stora billån, vilket gör det hela ännu värre. Som tur är kommer den ena bilen snart att vara avbetald, och då har jag bara ett billån kvar.
    Ok men inga fler lån nu! 

Tur att du har fonder. 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (???) skrev 2024-10-16 15:32:07 följande:
    Hur stor andel av inkomsten lägger ni på boende?

Inkl allt som t ex ränta, hyra, el, renovering. Total boendekostnad alltså.

11 procent av inkomsten efter skatt..
  • Anonym (Dino)
    Anonym (ensamstående) skrev 2024-10-21 13:52:26 följande:
    7 miljoner i skulder är en extrem summa! Tänk om någon av er blir av med jobbet eller blir långtidssjuk? 

Att ha hela summan rörlig är också ett enormt risktagande. Vad gör ni om räntan hoppar upp till 12% en period? 
    Idioti att flytta från den bostaden.

Lån är inga problem. Vi lever inte på 1800-talet.
  • Anonym (Man 50)
    Anonym (ensamstående) skrev 2024-10-21 13:52:26 följande:

Har bott i samma hus i snart 20 år, så det blir ingen flytt i första taget.

Om räntan skulle hoppa upp rejält, t.ex. till 12% som i ditt exempel, kommer jag:

1. Använda sparpengar. Genom att räntan de flesta år varit så låg har jag hunnit spara ihop några årslöner i fonder (vilket i sig är en risk, förlorade en årsinkomst i Rysslandsfonder när dessa blev värdelösa i början av 2022). I första hand kommer jag använda dessa pengar till att täcka upp mina kostnader. Just nu gör jag redan detta då jag totalt sätt går back. Förutom huslån har jag ganska dyra billån så varje månad går jag minus många tusenlappar. Däremot går fonderna bra så just nu ökar värdet trots att jag tar ut runt 10 000kr/mån. 

2. När sparpengarna börjar ta slut kommer jag sälja av det jag inte behöver. Vi har t.ex. 4 bilar. 2 av dessa är på avbetalning men är värda betydligt mer än återstående skuld. Vi skulle kunna sälja av alla 4 och istället köpa 1 billig bil. Detta skulle betala räntan i något år till.

3. Sedan blir det extrajobb. Vi har kontorsjobb på vanliga tider. Finns utrymme för att jobba kvällar/helger med annat. 

4. När allt annat är nattsvart säljer vi huset. I ett sådant läge har räntan varit hög under lång tid, så husmarknaden är helt stendöd och vi får väldigt dåligt betalt. Samma som hänt många, särskilt på 90-talet då räntorna var mer än dubbelt så höga som det var som värst denna topp. Strategin är att klara sig så länge att vi inte kommer bli bland de första 50% som behöver sälja. Om fler än så måste sälja har landet kollapsat helt och staten måste gå in och sänka räntorna och agera på annat sätt. 
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Dino) skrev 2024-10-21 15:51:23 följande:
    Idioti att flytta från den bostaden.

Lån är inga problem. Vi lever inte på 1800-talet.
    Lån kan vara ett problem om det så är på 100 000 kronor. Allt beror på inkomsten, vilket antagligen är en del av anledningen till frågeställningen i trådstarten. Lägger man över 50% av sin inkomst på boende så är man definitivt i mer utsatt läge än om man lägger 11% som någon i tråden. Om en stor del av den kostnaden är räntor på ett stort lån är man ännu mer utsatt.

En rekommendation är att inte lägga mer än 50% på boende, mat och kläder. Genomsnittet i Sverige är ca 33%. För hushåll i bostadsrätt och villa är det ca 19 respektive 16 procent.

1800-talet har inte med saken att göra. Man ska aldrig någonsin tro att dåliga tider inte kan drabba Sverige bara för att det är 2024. Det har varit tufft för många de senaste åren, men det kan bli betydligt värre. 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (ensamstående) skrev 2024-10-21 16:01:19 följande:
    Lån kan vara ett problem om det så är på 100 000 kronor. Allt beror på inkomsten, vilket antagligen är en del av anledningen till frågeställningen i trådstarten. Lägger man över 50% av sin inkomst på boende så är man definitivt i mer utsatt läge än om man lägger 11% som någon i tråden. Om en stor del av den kostnaden är räntor på ett stort lån är man ännu mer utsatt.

En rekommendation är att inte lägga mer än 50% på boende, mat och kläder. Genomsnittet i Sverige är ca 33%. För hushåll i bostadsrätt och villa är det ca 19 respektive 16 procent.

1800-talet har inte med saken att göra. Man ska aldrig någonsin tro att dåliga tider inte kan drabba Sverige bara för att det är 2024. Det har varit tufft för många de senaste åren, men det kan bli betydligt värre. 
    Inte med de inkomsterna de har. Räntorna är dessutom på väg ner.

Jag blir nästan förbannad när jag ser hur vissa ger råd om saker de inte har någon som helst susning om.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (Dino) skrev 2024-10-21 16:22:24 följande:
    Inte med de inkomsterna de har. Räntorna är dessutom på väg ner.

Jag blir nästan förbannad när jag ser hur vissa ger råd om saker de inte har någon som helst susning om.
    Nu låter det ju som att han har ett sparande att ta av om något skulle inträffa. Men du får bli hur förbannad du vill. Det är fortfarande en osäkerhet att ha ett stort lån som kostar en stor del av inkomsten. Så extrema inkomster har de inte heller. 

Allt beror ju på hur bekvämt och stressfritt man vill leva sitt liv.
Svar på tråden Hur stor andel av inkomsten lägger ni på boende?