• Shhhh

Två missfall utan mens emellan, försöka igen direkt?

Hej! 

Jag blev gravid och fick MF 7 september i vecka 5 med första graviditeten. Blev sedan gravid direkt igen, utan mens emellan, och fick MF igår igen i vecka 6. Barnmorska rekommenderade oss vänta nu en mens emellan, så slemhinnorna hinner bygga upp sig. Saken är att vi har bara 2 månader kvar tills vår förstfödde är 1 år och 9 månader och blir vi inte gravida innan dess sänks min SGI med nästan 100.000 kr 😓
    Därför vill vi gärna bli gravida så snart som möjligt.. Men så klart vill man inte riskera ett tredje missfall. 

Är det någon som blivit gravid 3 gånger på rad, utan mens emellan där det gått bra eller tvärtom? 

• Svar på tråden Två missfall utan mens emellan, försöka igen direkt?
  • Anonym (Davina)

Jag blev gravid efter missfall direkt. Tyvärr slutade inte den graviditeten bra. Men vet flera som det har gjort det för.

kroppen tar ju ?stryk? efter ett missfall i och med alla hormoner och omställningar, så har man två täta missfall så kanske det är klokast att låta kroppen återhämta sig för att inte riskera ett tredje. jätte tråkigt att förlora så mycket pengar, men hälsan först 👍🏼

• Katch91

Alltså själva ?missfallet? är som en mens för kroppen. Så länge hcg är ur kroppen kommer du så småningom ägglossa igen. Du behöver alltså inte vänta en mens i mellan eftersom det först måste komma ett ägg för att den komma mens. 

nuppa på så fort du känner för det och hoppas träffa ägglossningen direkt efter missfallet.

• Anonym (Clara)
    Katch91 skrev 2025-01-09 21:00:10 följande:

Alltså själva ?missfallet? är som en mens för kroppen. Så länge hcg är ur kroppen kommer du så småningom ägglossa igen. Du behöver alltså inte vänta en mens i mellan eftersom det först måste komma ett ägg för att den komma mens. 

nuppa på så fort du känner för det och hoppas träffa ägglossningen direkt efter missfallet.

Fast om barnmorskan säger att man ska vänta kanske det är bättre. Missfall är ju inte riktigt som en mens. Även om man kan bli gravid direkt efter kanske det kan vara bättre att lyssna på barnmorskan och vänta. 

Dessutom kan man ju tro att man har slutat blöda sen börjar det igen, så var det för mig när jag fick mitt andra missfall. Trodde jag hade slutat blöda och vi hade oskyddat sex dumt nog, direkt efter märkte jag att jag blödde igen. Fick som tur är ingen infektion men var livrädd för det. 

Den gången blev jag gravid igen med en mens emellan (fast den ägglossningen efter första mensen var 2,5 veckor sen), graviditeten gick bra. Har aldrig blivit gravid eller försökt bli gravid direkt efter missfall, efter första väntade vi en eller två månader tror jag det var med att försöka och 6 månader efter missfallet blev jag gravid igen, den graviditeten gick också bra. 

Har tre barn och väntar fjärde och har inte så tätt mellan någon av mina (yngsta är snart 3 nu) så jag har inte riktigt tänkt sådär med SGI, dessutom pluggar jag nu. Förstår att det är jobbigt att förlora pengar men som nån annan skrev kommer hälsan först. 

• Katch91

Beror ju såklart på hur sent missfallet inträffar. Men ägglossningen kommer ju ske innan nästa Mens. Det är ett gott råd från bm men vill man köra på ändå kan man som vanligt tempa, kolla fertils sekret och äggloss-testa och köra på. Ibland kan hormonerna från tidigare graviditet boosta äggen inför nästa ägglossning. Det finns ingen risk rent graviditetsmmässigt. Men infektionsmässigt om man nu har otur och är för tidigt ute med sex så kan det vara bra vänta. 

• Anonym (M)

Men snälla låt kroppen vila lite först!

• Anonym (Clara)
    Katch91 skrev 2025-01-09 21:38:25 följande:

Beror ju såklart på hur sent missfallet inträffar. Men ägglossningen kommer ju ske innan nästa Mens. Det är ett gott råd från bm men vill man köra på ändå kan man som vanligt tempa, kolla fertils sekret och äggloss-testa och köra på. Ibland kan hormonerna från tidigare graviditet boosta äggen inför nästa ägglossning. Det finns ingen risk rent graviditetsmmässigt. Men infektionsmässigt om man nu har otur och är för tidigt ute med sex så kan det vara bra vänta. 

Såg att tråden är från i höstas men iallafall. Hur skulle hormonerna boosta ägget? Man har inte ägglossning förrän HCG är borta.

Jag har hört att man kan vara mer fertil efter missfall , vet inte om det stämmer men vad jag har förstått betyder inte det bara precis direkt efter missfall. Hade jag haft två missfall direkt efter varandra hade jag iallafall definitivt väntat en mens och låtit kroppen återhämta sig. 

Och ja risken för infektion är inget man ska strunta i, det är olika hur länge man blöder och det kan sluta blöda och sen börja igen som det gjorde för mig så man kanske inte ska hetsa för mycket med att börja ha oskyddat sex , det bästa är att använda kondom tills man är helt säker eller inte ha sex alls. Om man känner att man måste pricka in ägglossning kanske man har oskyddat för tidigt. Har en kompis som fick infektion efter missfall och det är inte roligt. 

• Katch91

Självklart skall man göra det man själv känner sig mest trygg med. Om det är barnmorskans råd eller den egna intuitionen är upp till var och en. 

jag menar mest att VILL man köra på så är det inget man behöver oroa sig för. vill Man gå på barnmorskan råd gör man det. 

det förhöjda östrogen/progesteronet under föregående graviditet boostar de nästkommande äggen. En skjuts. Det är det man menar med mer fertil. Även om man är gravid så stimulerar hormonerna till också äggstockarna. Men då progesteronet dominerar sänds inget LH ut och inget ägg släpps. Men efter ett missfall när progesteron sjunker i botten hcg slutar produceras kommer snart östrogen vara dominerande igen och man börjar om på ny kula. 
    viktigast Är väl också att man lyssnar på sin kropp. Att man mentalt känner sig återhämtad. Kroppen kommer ju ägglossa så snart den återhämtat sig. Men det ska ju kännas okej liksom. 

• Shhhh

Vi valde att vänta en månad med att försöka igen och har precis plussat igen nu i slutet av januari. Vi hoppas få behålla denna bebis! 🥰

Svar på tråden Två missfall utan mens emellan, försöka igen direkt?