• Anonym (Nytt perspektiv?)

Om det är man själv som är problemet?

Jag är i grunden blyg, tar inte mycket plats, dåligt självförtroende. Jag har ADHD drag och är en röd/gul personlighet. Estj om det säger nån något. Mitt problem är på jobbet, jag hamnar ofta i en utsatt position, mobbing, folk tycker inte om mig, tror att jag ger ett osäkert intryck. Jag har bytt jobb ofta. Nu har jag åter igen hamnat i en situation där chefen särbehandlar mig negativt och kollegorna positionerar sig och revirmarkerar. Har en kollega som är informell ledare som nu vänt gruppen emot mig. 

Har möten med chefen där jag har facklig med mig. 

Jag inser ju att jag måste förändra mig, Jag får inte bli offer för omständigheterna. Jag måste göra mitt jobb fort och korrekt. Jag vill absolut inte bli med på det där skitsnacket som kollegan håller på med. Hur gör man det här utan att behöva lämna? Hur ser man sin egen situation utifrån och förändrar sig själv?

Har haft samtalsstöd genom åren men de är ju alltid på min sida och hejar på mig. 

Jobbar med HR så det här är ju lite av vårt expertområde😏 

• Svar på tråden Om det är man själv som är problemet?
  • Anonym (Toker)

Är det något återkommande du har problem med så spelar det väl egentligen ingen roll vems felet är.

Men det är antagligen enklare att jobba med sig själv än att ändra på resten av världen.

Vad är det som de gnälls på då?

I gruppen just nu, att jag inte svarade på Mail under tiden jag satt i möten och inte heller återkopplade på en fråga som jag aldrig fick se. Helt orimliga grejer tycker jag men jag får försöka vara så korrekt i allt jag gör så ingen blir missnöjd.

• Goneril
    Anonym (Nytt perspektiv?) skrev 2024-10-17 23:12:53 följande:

I gruppen just nu, att jag inte svarade på Mail under tiden jag satt i möten och inte heller återkopplade på en fråga som jag aldrig fick se. Helt orimliga grejer tycker jag men jag får försöka vara så korrekt i allt jag gör så ingen blir missnöjd.

Du lägger väl in autosvar när du är på sammanträde? Det är ditt ansvar att se till att du är nåbar, meddelanden skickade till dig får inte försvinna i cyber-space. Kolla med dina IT-kollegor, alla kanaler in måste vara intakta. Det är mycket irriterande när meddelanden faller mellan stolarna; jag förstår att arbetskamraterna retar sig på det eftersom det bromsar upp deras eget agerande.

Det är det ingen som gör och det handlade om en timme.

• Anonym (stark personlighet)
    Anonym (Nytt perspektiv?) skrev 2024-10-17 22:15:15 följande:
    Om det är man själv som är problemet?

Jag är i grunden blyg, tar inte mycket plats, dåligt självförtroende. Jag har ADHD drag och är en röd/gul personlighet. Estj om det säger nån något. Mitt problem är på jobbet, jag hamnar ofta i en utsatt position, mobbing, folk tycker inte om mig, tror att jag ger ett osäkert intryck. Jag har bytt jobb ofta. Nu har jag åter igen hamnat i en situation där chefen särbehandlar mig negativt och kollegorna positionerar sig och revirmarkerar. Har en kollega som är informell ledare som nu vänt gruppen emot mig. 

Har möten med chefen där jag har facklig med mig. 

Jag inser ju att jag måste förändra mig, Jag får inte bli offer för omständigheterna. Jag måste göra mitt jobb fort och korrekt. Jag vill absolut inte bli med på det där skitsnacket som kollegan håller på med. Hur gör man det här utan att behöva lämna? Hur ser man sin egen situation utifrån och förändrar sig själv?

Har haft samtalsstöd genom åren men de är ju alltid på min sida och hejar på mig. 

Jobbar med HR så det här är ju lite av vårt expertområde😏 

Du har väl en stark personlighet som sticker i ögonen på folk.

Det du utsätts för låter som vuxenmobbning, du har haft otur. Sök dig till ett annat jobb.

Är du kvinna?
  • Anonym (Fideli)

Det låter som att du skulle behöva att någon är brutalärlig och säger vad problemet egentligen är. Finns det någon på ditt jobb som du litar på och som du känner att du skulle klara att höra jobbiga sanningar ifrån? 

Ibland gör blyghet att man inte pratar med andra så mycket som behövs och det upplevs av en del som nonchalant. 

• Anonym (SL)

Det är ju aldrig ens fel, du är ju en del av ett sammanhang.
    Men klokt av dig att tänka att du behöver hantera det som är ditt ansvar.
    Men det betyder ju inte att du ska ta på dig saker i absurdum.

Vem tycker att du borde ha svarat på mail under sittande möte. Chefen, informella ledaren eller gruppen?
    Hur har du fått dessa synpunkter? I samtal, vid möte, via mail. Direkt från den som tycker detta eller via någon annan.
    Frågan som du anses borde ha svarat på men inte fått ta del av, var och när togs den upp?

• Anonym (Fideli)
    Anonym (stark personlighet) skrev 2024-10-18 07:53:15 följande:
    Du har väl en stark personlighet som sticker i ögonen på folk.

Det du utsätts för låter som vuxenmobbning, du har haft otur. Sök dig till ett annat jobb.

Är du kvinna?
    Jag kanske missförstod TS. Jag förstod det som att liknande saker hänt tidigare och att hen därför bytt jobb ofta. Rätta mig om jag har fel, TS! För om det bara är på det här stället det har blivit såhär håller jag med dig, (stark personlighet). 
  • Tilolo

Du skriver att HR är lite av, (om jag förstår rätt?), ADHD-personers expertområde. Då är min tolkning att dina kollegors beteende mer bygger på avundsjuka som har en så kompetent kollega som dig. För om du verkligen skulle ha gjort något fel i ditt arbete så skulle de ju ha sagt det till dig så att du hade haft ett underlag för en förändring. 

Därför tycker jag det vore hemskt om du skulle börja förändra dig för då skulle det sluta med att du skulle kompromissa bort dig själv och din kompetens ? vilket är det som DOM vill att du ska göra för att de (vad de tror) ska må lite bättre. Men detta har inte med dig att göra alls. Om de hade mått lite bättre i sig själva så hade de sett dig som en väldig tillgång för arbetsplatsens utveckling.  

Vad bra att du har kontakt med facket. Jag hoppas ni kan komma fram till en hållbar situation. Eller att du får hjälp att hitta ett annat ställe. 🙏

• Anonym (Fideli)
    Tilolo skrev 2024-10-18 08:25:39 följande:

Du skriver att HR är lite av, (om jag förstår rätt?), ADHD-personers expertområde. 

Jag tror att TS menar att arbetsplatskonflikter är en HR-utbildad persons expertområde. 
  • Goneril
    Anonym (Nytt perspektiv?) skrev 2024-10-18 07:36:18 följande:

Detta var nog riktat till mig, frågan gällde autosvar. Mycket märkligt, tycker jag som var chef I många år inom bank-finans, att ni inte praktiserar detta.                                                                                                                    Nu förstår jag att du inte hör till ledningsgruppen och möjligtvis arbetar du inom offentlig sektor, men du känner väl någon beslutsfattare som kan framföra förslag om autosvar på ett ledningsmöte. Det är en bra rutin som underlättar arbetet och förhindrar friktion. Det borde kunna ge dig en fjäder i hatten. Du ser ju själv hur negativt det blev när du inte svarade som förväntat. 
  • Anonym (Fideli)
    Goneril skrev 2024-10-18 12:31:55 följande:
    Detta var nog riktat till mig, frågan gällde autosvar. Mycket märkligt, tycker jag som var chef I många år inom bank-finans, att ni inte praktiserar detta.                                                                                                                    Nu förstår jag att du inte hör till ledningsgruppen och möjligtvis arbetar du inom offentlig sektor, men du känner väl någon beslutsfattare som kan framföra förslag om autosvar på ett ledningsmöte. Det är en bra rutin som underlättar arbetet och förhindrar friktion. Det borde kunna ge dig en fjäder i hatten. Du ser ju själv hur negativt det blev när du inte svarade som förväntat. 
    Jag har jobbat på flera ställen och aldrig någonsin varit med om att man sätter autosvar på mejlen när man går på ett kortare möte. Är man borta hela dagen däremot kan det vara bra. Vill man nå någon snabbt mejlar man inte, då ringer man eller skickar sms. Telefon sätter man därför på frånvaro med sluttid när man går på möte. Men inte mejlen. 
Svar på tråden Om det är man själv som är problemet?