• Anonym (Powerwoman)

Kvinnofälla?

Vad skulle ni göra? Jag driver bolag och är i en tillväxtfas och vill inte ta in externa investerare och äger delar av en fastighet som är lågt belånad. äger den med min man, jag vill då ta ut en del av övervärdet på min del av fastigheten för att lägga pengarna i mitt bolag. Problemet är att min man vägrar och tycker att vi ska ta av våra sparpengar. Jag äger bolaget själv  och vill inte blanda in vår gemensamma pengar. 

I praktiken så tvingar han mig att göra något med mitt bolag som jag inte vill. Detta är otroligt frustrerande och jag funderar på att skilja mig. Vad skulle ni göra ? 

• Svar på tråden Kvinnofälla?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-18 06:28:49 följande:
    Nej, ägandeförhållanden påverkas inte av giftemål.  Det är först vid en bodelning det händer saker. 
    Ja men hon fundera ju på att skilja sig !
  • Anonym (Kr)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 08:25:15 följande:
    Ja men hon fundera ju på att skilja sig !
    Och nu visade det sig att de hade äktenskapsförord med företaget som enskild egendom
  • Fjäril kär

Nej det är inte dina pengar- ert gemensamma hus är ERA pengar.  Samma som att ta sparpengar.  

Ditt företag är din enskilda  ansvar att fixa pengar till.och ska alltså INTE bekostas av gemensamma tillgångar.  Där måste du hitta finansiering på egen hand. 

Kvinnofälla? Ja du har satt dig i den med att tänka gemensamma pengar är ditt företags pengar.  

Har du som företagare ingen ekonomisk rådgivare eller revisor som kan leda dig rätt? 

• Anonym (F)

Om du vill belåna fastigheten för "din del" måste man vara medveten om även om du betalar lånet löpande nu, så får det effekt om ni separerar i framtiden. Det gemensamma giftogodset (fastigheten) kommer ha ett lägre värde. Gemensam tillgång har läckt ut till enskild (ditt företag). Det här borde gå att reglera med en jurist. 
    Men om ni tar av era sparpengar och lägger i företaget läcker det på samma sätt och om han är OK med det ser jag inte problemet. Såvida han inte kräver del av företaget och du absolut inte vill det. Då sitter du i säcken ändå och måste få kapital utifrån.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 07:48:29 följande:

Äktenskapsförord finns så allt är enskild egendom förutom fastigheten. Rubriksättningen kanske var fel men blir så frustrerad att jag inte har rätt att bestämma över min del. Vi pratar miljoner dessutom betalar jag lånet så det drabbar inte honom. 

Så han ska ta risk i ditt företag som du äger? 
  • Anonym (Powerwoman)

Tack för input! Det bästa skulle vara att flytta till något mindre och göra en bodelning inom äktenskapet så jag slipper ha mina tillgångar låsta i en fastighet. Han är inte engagerad i bolaget och jag ser ingen anledning till att han ska äga i det.

• Anonym (Misan)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 07:48:29 följande:

Äktenskapsförord finns så allt är enskild egendom förutom fastigheten. Rubriksättningen kanske var fel men blir så frustrerad att jag inte har rätt att bestämma över min del. Vi pratar miljoner dessutom betalar jag lånet så det drabbar inte honom. 

Om det händer något så du inte kan betala lånet drabbar det ju honom. Får du ensam stå på lånet som du tar ut från ert gemensamma hus? Även om du skulle få det och inte kunna betala, så är ju huset en säkerhet och kommer då tvingas säljas för att betala på lånet.
    Din man förlorar då också huset plus eventuell vinst han skulle gjort om du inte tagit ett extra lån.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-19 07:44:08 följande:

Tack för input! Det bästa skulle vara att flytta till något mindre och göra en bodelning inom äktenskapet så jag slipper ha mina tillgångar låsta i en fastighet. Han är inte engagerad i bolaget och jag ser ingen anledning till att han ska äga i det.

Men ha ska riskera sina pengar? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-19 07:44:08 följande:

Nej. Det är fortfarande inte dina pengar.  
  • Anonym (Man 50)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 03:03:05 följande:
    Kvinnofälla?

Vad skulle ni göra? Jag driver bolag och är i en tillväxtfas och vill inte ta in externa investerare och äger delar av en fastighet som är lågt belånad. äger den med min man, jag vill då ta ut en del av övervärdet på min del av fastigheten för att lägga pengarna i mitt bolag. Problemet är att min man vägrar och tycker att vi ska ta av våra sparpengar. Jag äger bolaget själv  och vill inte blanda in vår gemensamma pengar. 

I praktiken så tvingar han mig att göra något med mitt bolag som jag inte vill. Detta är otroligt frustrerande och jag funderar på att skilja mig. Vad skulle ni göra ? 

Hur mycket pengar handlar det om?

Om din man inte vill belåna eran gemensamma fastighet är det nog tyvärr inte så mycket mer du kan göra åt det, så i din situation skulle jag släppa det spåret.

Om du har egna sparpengar så är det bästa att nyttja dem så långt det går. 
    Hur långt bort är det innan du har intäkter som överstiger kostnaderna?

Finns t.ex. Almi företagslån och andra lösningar som kan vara bra under vissa förutsättningar.
  • Anonym (?)

Du får väl ta ett företagslån, det är väl vad de flesta gör, känns dumt att börja ta av era pengar....

Swm kanske jag är trög men hur sjutton är det här en kvinnofälla? 

• Anonym (F)

TS man verkar inte riktigt tro på affärsidén. Men vem vet, det kanske är nästa Unicorn?

• Limen88

Nu håller jag inte med om att det är en fälla, men något ni kan göra är följande.

Ni äger idag fastigheten 50/50. Ändra andelar i fastigheten och gör den till enskild egendom. T ex 40/60.
    Säg att huset är värt 5 msek och lånen 0,5 msek. Netto 4,5 msek. Ger du 10% till honom är det värt 0,45 msek i detta exempel, kanske något mindre om det även finns latent skatt att ta hänsyn till. Så låt oss säga 0,4 msek med hänsyn till ev skatt. Ändringen ska ske genom bodelning i äktenskapet. Därefter skriver ni ett ytterligare äktenskapsförord om att fastigheten är enskild egendom.

Motsvarande summa som du genom bodelning ger honom ska du sedan få av honom, en ?bodelningslikvid?, dvs 0,4 msek i exemplet. Hur han finansierar detta spelar väl mindre roll, sparpengar eller lån på huset. Kan dock inte rekommendera att det sker med medel som är giftorättsgods.

Kontentan är i alla fall att ingen av er är rikare eller fattigare än innan, men du har fått ditt kapitalbehov till bolaget löst.

• Anonym (Powerwoman)

Stort tack för hjälpen! 

Svar på tråden Kvinnofälla?