• Anonym (Ts)

Förlät otrohet - hur gick det sen?

Ni som förlät otrohet, hur gick det med relationen sen? Har ni det bra idag eller gick det inte att laga relationen?
    Framför allt är frågan riktad till er som hade varit tillsammans ett tag och kanske hade hus och barn tillsammans?
    Och till er vars partner var otrogen under en längre tid/ flera gånger innan det uppdagades, inte bara en fyllegrej som skedde 1 gång.

• Svar på tråden Förlät otrohet - hur gick det sen?
  • Anonym (Beenthere)

Det gick bra! Min kvinna hade ett förhållande med en kollega och lämnade mig när jag kom på det. Vi hade varit ihop länge och hade barn, det var en chock när allt rasade. Men när jag till slut orkade resa mig och var redo att gå vidare, vad händer? Hon kommer krypande på sina bara knän och vill börja om. Jag var minst sagt tveksam och det blev många hårda ord. Men hon var så knäckt att jag gav henne en ny chans för barnens skull, mot bättre vetande sa alla. Det är åtta år sedan nu och allt har gått bra. Hon har varit en exemplarisk hustru, bättre än innan, och har inte visat eller gjort något som tyder på ny otrohet eller intresse för andra män.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Beenthere) skrev 2024-10-20 17:33:50 följande:

Det gick bra! Min kvinna hade ett förhållande med en kollega och lämnade mig när jag kom på det. Vi hade varit ihop länge och hade barn, det var en chock när allt rasade. Men när jag till slut orkade resa mig och var redo att gå vidare, vad händer? Hon kommer krypande på sina bara knän och vill börja om. Jag var minst sagt tveksam och det blev många hårda ord. Men hon var så knäckt att jag gav henne en ny chans för barnens skull, mot bättre vetande sa alla. Det är åtta år sedan nu och allt har gått bra. Hon har varit en exemplarisk hustru, bättre än innan, och har inte visat eller gjort något som tyder på ny otrohet eller intresse för andra män.

Fint att höra! Tog ni hjälp av parterapi eller liknande?
  • Anonym (Ts)

Ingen mer som förlåtit?

• Anonym (Troligen)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-21 15:06:41 följande:

Ingen mer som förlåtit?

Tror sambon till den man jag haft en relation med i flera år förlåtit honom. Vår historia uppdagades för en tid sedan genom en incident som inte gick att förneka. Trots försök till det. Hade jag själv sett det hon såg hade jag aldrig trott på förklaringen som gavs. Månaderna har gått och deras liv gått vidare. Möjligt blundar hon och vill inte förlora honom eller så förlät hon av samma orsak. Vet inte om det är ett tillräckligt bra svar på din fråga dock.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-20 23:05:04 följande:
    Fint att höra! Tog ni hjälp av parterapi eller liknande?
    Nej hon skämdes och vägrade outa sig för någon annan. 
  • fornminne

Jag känner två som förlät. I ena fallet gick det bra, i andra fallet mindre bra. Han fortsatte att vara otrogen och hon lämnade tillslut. Den andre mannen skärpte sig, de verkar lyckliga idag och inget tyder på att han skulle ha varit otrogen igen.

I båda fallen handlade det om långa relationer med gemensamma barn, samt upprepad otrohet, inte bara någon enstaka fyllegrej.

Jag tror inte att det går att säga något generellt. Andra bedragna har lämnat och det var nog lika bra. Men det kan gå att reparera, om det inte händer igen. Då måste man nog se sanningen i vitögat och inse att det är dödsdömt. Eller så stannar man och gillar läget, en del gör ju det valet också. Inget jag skulle rekommendera, men det beror väl på vad som ligger i vågskålen.

• Anonym (Troligen)

Blir nyfiken på anledning till inlägget? Har du själv råkat ut för otrohet?

• Tyra myra

Blir lite nyfiken på frågan eftersom det kanske inte är just att förlåta som påverkar om relationen kan fortsätta och hur det går. 

Man kan fortsätta relationen och vara lyckliga i många år utan att man förlåter sin partner för otroheten.  

När man väljer att förlåta någon så gör man detta för sin egen skull. Det påverkar liksom inte partnern.

Mitt svar på frågan blir därför att, det går mycket bra att fortsätta relationen efter otrohet.  Det handlar bara om att båda parter vill att det ska fungera bra.

Svar på tråden Förlät otrohet - hur gick det sen?