• Anonym (/)

Mamma kommer aldrig få barnbarn- hur reparera relationen med henne?

Har aldrig haft en riktigt bra relation med min mamma.  Pappa stack när jag var 3 år och har ingen kontakt med honom idag eller vet ens om han lever. Mamma har alltid varit överbeskyddande men haft svårt att acceptera att jag sedan länge är vuxen. 
    Men nu sista åren har hon tjatat om barnbarn och hur gärna hon vill ha ett. Senast hon besökte mig så började hon tjata igen men då svarade jag henne att hur f-n ska det gå till då jag aldrig ens lyckats hitta en kvinna som ens vill kyssa mig, hur ska jag då hitta någon som vill ha barn med mig.
    Då började hon grina och stack och jag har inte hört av henne sedan dess.
    Är det någon ide att ens försöka sig på att fixa relationen med mamma?

• Svar på tråden Mamma kommer aldrig få barnbarn- hur reparera relationen med henne?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (/) skrev 2024-10-20 18:07:49 följande:

Har aldrig haft en riktigt bra relation med min mamma.  Pappa stack när jag var 3 år och har ingen kontakt med honom idag eller vet ens om han lever. Mamma har alltid varit överbeskyddande men haft svårt att acceptera att jag sedan länge är vuxen. 
    Men nu sista åren har hon tjatat om barnbarn och hur gärna hon vill ha ett. Senast hon besökte mig så började hon tjata igen men då svarade jag henne att hur f-n ska det gå till då jag aldrig ens lyckats hitta en kvinna som ens vill kyssa mig, hur ska jag då hitta någon som vill ha barn med mig.

Ja. Hon är din mamma och hon älskar dig. Anledningen till att hon började gråta och stack var nog för att hon innerst inne vet att du har svårt med kvinnor och som mamma vill man inget hellre än att ens barn ska få ett liv med vänner, kärlek och allt det där som är inkluderande.

Som mamma till en pojke som själv har svår med sociala kontakter är det ständigt magont i mig när jag ser att han inte blir bjuden på saker, sitter hemma själv på helgen och telefonen är tyst. Och det är så lätt att som förälder då i ett desperat försöka -tala barnet till rätta- i en sista tro att det kan får ens barn att förstå och bli mer som alla andra så att han tillslut får vara med.. men det går sällan.

Säger inte att det är fallet med dig. Men som mamma vill man inget annat än att ens barn ska lyckas i livet, både jobbmässigt men även med kärleken. När du då levererade sanningen svart på vitt så blottades hennes största rädsla. 

Prata med henne. Och Jekyll henne inte för att hon tagit hand om dig och varit överbeskyddande för hon var tvungen att axla ett föräldraansvar som egentligen lanseras av två vuxna.

• Anonym (Q)

Vad du gör, skyll inte på din mamma för att du inte fått ligga.

• Anonym (/)
    Anonym (Lo) skrev 2024-10-20 18:25:26 följande:

Ja. Hon är din mamma och hon älskar dig. Anledningen till att hon började gråta och stack var nog för att hon innerst inne vet att du har svårt med kvinnor och som mamma vill man inget hellre än att ens barn ska få ett liv med vänner, kärlek och allt det där som är inkluderande.

Som mamma till en pojke som själv har svår med sociala kontakter är det ständigt magont i mig när jag ser att han inte blir bjuden på saker, sitter hemma själv på helgen och telefonen är tyst. Och det är så lätt att som förälder då i ett desperat försöka -tala barnet till rätta- i en sista tro att det kan får ens barn att förstå och bli mer som alla andra så att han tillslut får vara med.. men det går sällan.

Säger inte att det är fallet med dig. Men som mamma vill man inget annat än att ens barn ska lyckas i livet, både jobbmässigt men även med kärleken. När du då levererade sanningen svart på vitt så blottades hennes största rädsla. 

Prata med henne. Och Jekyll henne inte för att hon tagit hand om dig och varit överbeskyddande för hon var tvungen att axla ett föräldraansvar som egentligen lanseras av två vuxna.

Tack för svar. Det är möjligt att du har rätt, men jag är inte säker alls. I så fall borde väl hon velat prata mera med mig istället för att försvinna? Jag känner det själv som om att jag inte är något längre då hon inte kommer att kunna få ett barnbarn. Kan ju inte veta säkert men det är min känsla i alla fall. 

Ja vissa sociala svårigheter har jag även om det är mycket annat som funkat för mig. Har kommit igenom universitet och har bra jobb trots att jag inte är den mest sociala. Tråkigt att höra om din son, hoppas verkligen det går bättre för honom. Du älskar honom som en mamma ska, det är tydligt.
  • Anonym (/)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-20 18:47:45 följande:

Vad du gör, skyll inte på din mamma för att du inte fått ligga.

Vad f-n tror du?
  • Anonym (Mjao eller mjau?)

Köp henne en kattunge eller hundvalp så har hon snart glömt de där ungarna. 

Jag är man. Jag kan få fitta och jag kan få barn, men vill bara ha det förstnämnda Anledningen är att jag har dåliga gener som styr psyket. Jag har psykopatiska drag, min farsa hade någon lättare variant av autism och antagligen adhd. Både min pappa och farfar hade liknande gener. Och jag är väldigt välfungerande men har det i mig, jag vet att jag inte är som alla andra. Jag kan ha ett förhållande, men några gener till barn vill jag inte föra över. Mest för min egna skull. Jag orkar inte med barn som är ett helvete, vilket de antagligen blir. 

Så jag köpte en kattunge till min morsa. En gul-orange katt som är supergullig. Hon är förälskad i honom. 
  • Anonym (Men)

Skulle mamma lärt dig hur man raggar tjejer eller vad är ditt problem?

• Anonym (Bocken)

Vill du själv ha barn, eller är det din mamma som vill ha barnbarn?

Hon ska sköta sitt eget liv och inte tjata på dig. 

Vill du ha tjej och barn men hittar ingen som vill bli befrukad av dig är det inget problem. Om du har vettig utbildning, jobb etc så är du en drömman för stor del av världens kvinnor. Du behöver söka dig längre bort i ditt letande bara. Gillar man små söta tjejer så är det perfekt att ta en lång semester i Thailand, Filippinerna etc. Åk runt och träffa folk och njut av den sköna kulturen och de glada människorna. Sydamerika är fullt av heta latinotjejer som älskar män som inte slår dem, vilket tyvärr är vanligt där. Moldavien är fullt av tjejer som ser ut som fotomodeller. Heta nätter med heta tjejer är bara en flygbiljett till Uganda bort från att realiseras.

Till moralkärringar, innan ni får spel, jag säger inte att TS ska gp till prostituerade eller liknande. Världen är full av fantastiska tjejer som längtar efter killar med egenskaper som en typisk svensk man besitter. 
  • Mandel

Beklagar att din mamma saknar normalt hyfs och blir kränkt och spelar offer när du säger ifrån.

Det är hennes ansvar att fixa relationen med dig om något ska fixas. 
    Hon har inte ett dugg med att göra om du skaffar barn eller inte. Det är ditt val och om det nu till och med är så att du har svårt för att träffa någon och ha en längre relation med så är det väldigt osmakligt av din mamma att komma och tjata och trycka upp det i ditt ansikte och få dig att känna dig misslyckad.
    Hon verkar inte vara någon kärleksfull och stöttande mamma!

Det är inte ditt ansvar att fixa ert relationshaveri utan hennes då det var hon som var orsaken till det!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Överste Senap

Vilken oerhört både korkad och empatilös mamma du har. Beklagar verkligen. Ja hon kanske blev ledsen när hon insåg att det är osannolikt att hon någonsin får barnbarn men här är det hon som borde stötta dig istället för tvärtom.  Förstår att du vill ha en bra relation med henne om möjligt, men här är det hon som borde ta initiativet.

• Plupp73

Folk pratar ofta om hur det är att vara barnlös, men sällan om hur det är att vara utan barnbarn.
    På samma sätt som folk konstant pratar om sin partner och sina barn med vänner, kollegor och på kalas, så pratas det minst lika mycket om barnbarn, svärdöttrar och svärsöner. Många broderar ut hur underbart det är med barnbarn, livets efterrätt osv.

Jag tror att hon blev ledsen över att inse att hon inte får barnbarn helt enkelt, att det kanske inte kommer att hända.
    Visst är det egocentriskt, och man kan inte ställa förväntningar på sina barn. Alla måste få leva sitt liv och duga som man är.
    Men jag tror att det var det hennes reaktion handlade om!

• Anonym (/)

Tack för stödet. Ja jag håller med om att det är hon som borde fixa relationen. Det gör bara ont att hon kanske inte vill det. Jag skulle själv väldigt gärna ha familj men förutsättningarna är ju inte realistiska. Vi har inte hörts sedan slutet av sommaren då detta hände och det börjar tära på mig. Men som sagt, det är faktiskt hon som ska ta kontakten. Vill hon inte det så vet jag verkligen var jag har henne.

• Anonym (G)
    Anonym (/) skrev 2024-10-22 09:07:20 följande:

Tack för stödet. Ja jag håller med om att det är hon som borde fixa relationen. Det gör bara ont att hon kanske inte vill det. Jag skulle själv väldigt gärna ha familj men förutsättningarna är ju inte realistiska. Vi har inte hörts sedan slutet av sommaren då detta hände och det börjar tära på mig. Men som sagt, det är faktiskt hon som ska ta kontakten. Vill hon inte det så vet jag verkligen var jag har henne.

Eller så är du den större av er. 

Du verkar dessutom ha problem med det sociala, och att avskärma dig från din egen familj är kanske inte det bästa att göra. 

Men det är ditt liv, och du lever det som du vill. 

• Anonym (/)
    Anonym (G) skrev 2024-10-22 09:15:27 följande:

Eller så är du den större av er. 

Du verkar dessutom ha problem med det sociala, och att avskärma dig från din egen familj är kanske inte det bästa att göra. 

Men det är ditt liv, och du lever det som du vill. 

Mamma är den enda familj jag har men om hon bara vill prioritera sig själv så är jag inte längre säker på att det är värt att kämpa för att behålla relationen.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Bocken) skrev 2024-10-21 10:03:01 följande:
    Världen är full av fantastiska tjejer som längtar efter killar med egenskaper som en typisk svensk man besitter. 
    Vad är det för egenskaper? Pengar?
  • SommarOchSolVårochBlommor

Ja det är lätt att få en fru ifrån Afrika, Thailand, Moldavien etc.

Men då måste man ju anstränga sig lite. Orkar man det kan man lika gärna skaffa sig en svensk fru.

(Till personen ovan som skrev om utländska fruar, den personen har rätt att det är lätt, det personen har fel om är att det är svårare att få en svensk fru)

Svar på tråden Mamma kommer aldrig få barnbarn- hur reparera relationen med henne?