• Anonym (Dani)

Vän med ligg..?

Hej!

Det är så att min kille och jag gick isär, på mitt initiativ, för några månader sen. Vi bor i olika lägenheter och har haft lite kontakt då vi har en hund tillsammans. Vi bägge har varit med andra under tiden, men nu pratar vi om att kanske försöka igen.

Saken är den att den killen jag varit med är en kompis. Och min kille har berättat att han har någon misstanke om att det tog slut pga denna killen jag varit med. Men det var absolut inte så. Jag har inte ens berättat att jag gjort något med någon under vår tid isär. Han berättade vad han gjort utan att jag bad om det. 

Nu är mina funderingar: 

jag har varit med denna killen väldigt nyligen. Och känner mig egenligen som en dålig människa eftersom vi pratat om att försöka igen.  Det känns som att jag lever två separata liv. Ett där vi pratat om att försöka och ett där jag är med denna killen (inga känslor inblandade) Samtidigt har vi inte bestämt något ännu och är inte tillsammans. 

Min andra fundering är:

Hur gör man sen egentligen? Om vi det blir vi igen så vill jag verkligen inte förlora min kompis (som jag varit med). Vi umgås i en kompiskrets och jag vill inte heller välja bort det. Väljer jag min kille igen så är det ju honom till 110% och jag kommer hålla det helt proffesionellt mer min vän och endast umgås när vi ses alla i kompiskretsen. Bör man berätta att varit med sin kompis? Som exet varit svartsjuk på redan innan det tog slut

Hur gör man? Det känns som en riktig soppa av alltihop. Skulle aldrig varit med en kompis från början, men nu är det ju som det är.. Hjälp snälla 

• Svar på tråden Vän med ligg..?
  • Tecum

Om du väljer att inte berätta, vilket är klokast men samtidigt riskabelt om någon pratad bredvid mun, kan du inte samtidigt sluta umgås med kompisen. För då blir din kille garanterat misstänksam och anar hur det ligger till.
    Så du har verkligen ställt till det, inget alternativ är bra. Antingen hålla tyst och hoppas på det bästa, eller berätta och leva med dramat och att kompisgänget splittras. Litar du på att din killkompis håller tyst?

• Anonym (U)

Hur du än gör så blir det tokigt.. Men jag hade verkligen inte berättat så länge han inte frågat. Han kommer bara må dåligt av informationen och det du behöver göra nu är att hålla denna vän på distans och avsluta kk-relationen på ett tydligt sätt. 

• Dimisi

Ditt ex hade rätt: Det fanns en attraktion mellan dig och din kompis. Jag tycker att han förtjänar respekt för att han känner dig bättre än vad du själv gör.

Det är ingen idé att bli ihop med honom igen ifall du inte tänker vara ärlig och kärleksfull mot honom.

Att intala honom att hans tolkning av människors dynamik är felaktig, är manipulativt och destruktivt för hans självkänsla. Så gör man inte mot någon man älskar och satsar 110% på.

• Anonym (Dani)
    Anonym (U) skrev 2024-10-20 21:28:32 följande:

Hur du än gör så blir det tokigt.. Men jag hade verkligen inte berättat så länge han inte frågat. Han kommer bara må dåligt av informationen och det du behöver göra nu är att hålla denna vän på distans och avsluta kk-relationen på ett tydligt sätt. 

Om han frågar då? Vill man verkligen veta? kommer det bli bättre..?

tack för ditt svar 😊
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Dimisi skrev 2024-10-20 21:38:27 följande:

Ditt ex hade rätt: Det fanns en attraktion mellan dig och din kompis. Jag tycker att han förtjänar respekt för att han känner dig bättre än vad du själv gör.

Det är ingen idé att bli ihop med honom igen ifall du inte tänker vara ärlig och kärleksfull mot honom.

Att intala honom att hans tolkning av människors dynamik är felaktig, är manipulativt och destruktivt för hans självkänsla. Så gör man inte mot någon man älskar och satsar 110% på.

Detta är sanningen
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (Dani) skrev 2024-10-20 20:30:00 följande:
    Vän med ligg..?

Hej!

Det är så att min kille och jag gick isär, på mitt initiativ, för några månader sen. Vi bor i olika lägenheter och har haft lite kontakt då vi har en hund tillsammans. Vi bägge har varit med andra under tiden, men nu pratar vi om att kanske försöka igen.

Saken är den att den killen jag varit med är en kompis. Och min kille har berättat att han har någon misstanke om att det tog slut pga denna killen jag varit med. Men det var absolut inte så. Jag har inte ens berättat att jag gjort något med någon under vår tid isär. Han berättade vad han gjort utan att jag bad om det. 

Nu är mina funderingar: 

jag har varit med denna killen väldigt nyligen. Och känner mig egenligen som en dålig människa eftersom vi pratat om att försöka igen.  Det känns som att jag lever två separata liv. Ett där vi pratat om att försöka och ett där jag är med denna killen (inga känslor inblandade) Samtidigt har vi inte bestämt något ännu och är inte tillsammans. 

Min andra fundering är:

Hur gör man sen egentligen? Om vi det blir vi igen så vill jag verkligen inte förlora min kompis (som jag varit med). Vi umgås i en kompiskrets och jag vill inte heller välja bort det. Väljer jag min kille igen så är det ju honom till 110% och jag kommer hålla det helt proffesionellt mer min vän och endast umgås när vi ses alla i kompiskretsen. Bör man berätta att varit med sin kompis? Som exet varit svartsjuk på redan innan det tog slut

Hur gör man? Det känns som en riktig soppa av alltihop. Skulle aldrig varit med en kompis från början, men nu är det ju som det är.. Hjälp snälla 

Du måste vara ärlig och berätta. Det blir extremt dåligt om detta kommer fram senare, vilket det kommer att göra. Då blir det dubbelt illa av att du mörkat det.

Att din kille kan acceptera detta är en förutsättning för att ni kan bli ihop igen. Säg som det är, du har legat med din kompis och du måste få fortsätta vara kompis med den killen. Kan din kille acceptera det är det ok, annars kan det aldrig funka.

Är det svartsjuka för att din kille tror att du har känslor för kompisen? Berätta att det inte var fallet, utan att det bara handlade om djuriskt sex. Många killar går igång på sådant så det kan bli en ny krydda i ert förhållande när du berättar detaljer kring det ni gjort.
  • Eurydike

Jag hade varit ärlig. Det blir inget nytt försök annars om det ska börja med att du döljer saker.

• Anonym (orion)

Situationen är så hopplös att du bör ge upp alla försök på att återuppta förhållandet. Det var ju du som gjorde slut, så varför inte bara hålla fast vid detta beslut? Du tyckte ju det var riktigt då, och det som hänt efteråt bekräftar ju bara riktigheten i detta beslut.

Antagligen har exet mer rätt än du vill erkänna när han var svartsjuk på din kompis redan innan ni bröt och betraktar denne som en medverkande orsak till att du gjorde slut. 

Du kan heller inte gömma dig bakom en ursäkt att du inte berättat något till exet för att denne inte frågat. När han självmant berättar vad han gjort, så är det en implicit fråga om du gjort detsamma. Att tiga här är detsamma som att blåneka.

Så låt bli att försöka reda ut denna soppa och bli tillsammans med exet igen, så kommer du ut av historien med hedern i behåll. Annars kan du lätt hamna i ett worst-case scenario, där ni blir tillsammans igen, du blånekar och fortsätter att vara kompis med kompisen, men allt plötsligt exploderar i huvudet på dig den dagen dina eskapader kommer fram. Så har du plötsligt blivit überskurken i historien och kan glömma allt om att komma ut av den med hedern i behåll.

• Anonym (U)
    Anonym (Dani) skrev 2024-10-21 00:27:36 följande:
    Om han frågar då? Vill man verkligen veta? kommer det bli bättre..?

tack för ditt svar 😊

Ja då måste du berätta. Det är inte lönt att ljuga då det kommer skapa ännu mer problem. Men om jag hade varit din kille så hade jag inte frågat. Jag hade insett att informationen hade skadat mig mer och jag hade valt att lita på att min partner går in i relationen igen helhjärtat och på ett respektfullt sätt. Hade jag betvivlat det så hade jag aldrig valt att gå tillbaka från första början. Vad ni båda gjorde medans det var slut mår ni båda bäst av att inte veta. Fråga aldrig din kille något. Lägg eran paus bakom er och ge honom aldrig anledning att känna tvivel kring kompisen. Så fungerar jag i alla fall, men du känner din kille bäst. 

• Anonym (Separerad)

Intressant. Det finns en psykolog Gabriel Rolon, kanske än av de största i sydamerika. Han pratar om prioriteter, den man älskar har en priviligierad plats i ditt liv. Han/hon har samma plats som din mor/syskon och andra viktiga personer i ditt liv. Problemet här är inte att "ni är goda kompisar". Ni har haft sex med varandra, du och din kompis. Det förändrar hela situationen. Jag skulle inte berätta eftersom det hände när ni två var singlar, ingen var otrogen,  men jag skulle välja att ta avstånd från kompisen, mest för att ni har haft en sexuell relation, då är man verkligen INTE kompisar. Sannolikheten att det händer igen finns där...Din pojkvän kommer att tänka på det hela tiden....det handlar inte om att man inte kan ha kompisar. Det handlar mest att den kompisen du vill umgås med, hade du sex med...den personen penetrerade dig, mentala bilder kommer att dyka upp...och ni umgås!....frågan är vad är viktigare för dig? Att bygga upp ett förhållande och ge den andra personen den platsen han/hon förtjänar i ditt liv eller fortsätta umgås med kompisen...Sanningen kommer alltid ut....Killar skryter och han har säkert redan berättat för sin kompisar att ni hade sex...det kan jag nästan sätta pengar på...

• Ascendere

Ja, det har blivit en soppa. Jag ser inget scenario med någon form av lyckligt slut där ni både blir tillsammans och lyckas hålla kompiskretsen intakt, tyvärr.

Tror faktiskt det bästa är att ni inte försöker på nytt. 
    Du skriver att du inte har några känslor för "kompisen" men det vet vi alla att det inte stämmer, självklart har du starka känslor av attraktion till honom annars skulle du knappast hoppat i säng med honom. 

• Anonym (Separerad)

En psykolog sade till mig "sanningen" framför allt...det mesta kommer fram ändå, oavsett så är ärlighet det bästa..Sanningen frigör och man lär dig att ta ansvar för sina handlingar.

Svar på tråden Vän med ligg..?