• Anonym (Snålis)

Fika jobbet betala

Vi har fredagsfika på jobbet o jag köpte fikat åt min grupp. Jag har kvitto men har verkligen missat att informera vad de skulle swisha mig . Tänkt på det o känner hur pinsamt det är att komma i efterhand . Nu är det 6 mån sedan snart o det är dags igen o givetvis bad dem ig igen. Kan man med att säga att oh jag hafm idag förra gången vi hade? Det är 600 kr o det känns så surt att missa egentligen bara för slarv. O ja jag vet att det är slarvigt undrar bara om jag kan med att fråga om pengarna i när det är dags igen ..

• Svar på tråden Fika jobbet betala
  • Anonym (S)

Varför swisha om ni har fredagsfika och turas om att köpa? Om alla turas om att bjuda så behöver man inte tänka på betalningen. Eller är det bara du som köper?

• Anonym (Man)

Tycker du ska glömma dessa pengar då lång tid passerat.

Men i det stora hela måste du se till att inte bli utnyttjad! Folk lär sig tyvärr fort vilka dem kan göra detta med. Säger detta av all välmening! 

• Anonym (E)

Oj, det var dyrt fika, eller kanske många personer :)

Jag kan förstå att det känns surt men jag tycker att det är lite sent att komma ett halvår senare, det är klart att det är dina pengar men jag hade tyckt att det vore alldeles för pinsamt att be om det nu, var noga med att det swishas denna gång däremot, du kanske kan smyga in någon kommentar om att du missade förra gången.

Hade jag varit din kollega så kanske jag då hade swishat dubbelt, jag hade nog inte reagerat negativt om en kollega kom ett halvår senare men jag hade inte klarat att be om det själv, är ni tighta i gruppen?

• Anonym (Em)

Du kan få igenom det med lättsamhet och humor! Är lite för nyvaken för att komma på nån fyndig formulering just nu men be dom att frivilligt swisha extra för fikat du glömde få betalt för. Skyll på din virrighet

• Anonym (Annat)

6 mån senare skulle jag inte ta upp frågan. 
    Varför är det du som ska köpa igen? Turas ni inte om? Om du gör det även denna gång, så lägg fram kvittot på en gång så du inte missar det.

• Anonym (Hellis)

Har ni fredagsfika en gång i halvåret och det är du som köper varje gång? 

• Sunflora

Du köpte väldigt dyrt fika. Satsa på något billigare nästa gång. Du kan inte komma ett halvår senare. Förstår inte varför andra ska swisha heller, turas ni inte om? 

• Anonym (Grabb)

Det är ju inte helt tydligt i din TS hur fredagsfikat funkar på din arbetsplats..?

Fredag är det en gång i veckan, i varje fall i min kalender. Så har ni fredagsfika varje vecka? Ja eller nej? En gång i månaden?!? Har ni något slags rullande schema bland er kollegor? Ja eller nej?

Det är ju liksom hela klon i din frågeställning! Om det är så att andra kollegor har fixat fika andra veckor, då är det väl inte tal om att ni ska hålla på att Swisha varandra varje vecka...? Eller??

Sen är det väl upp till var och en att "välja nivå". Somliga kanske springer till bagaren och köper dyra bakverk, andra kanske sliter hemma i köket och slänger ihop en rulltårta eller nått. Det är väl ett val man gör själv...

• Anonym (E)
    Anonym (Grabb) skrev 2024-10-22 13:59:04 följande:

Det är ju inte helt tydligt i din TS hur fredagsfikat funkar på din arbetsplats..?

Fredag är det en gång i veckan, i varje fall i min kalender. Så har ni fredagsfika varje vecka? Ja eller nej? En gång i månaden?!? Har ni något slags rullande schema bland er kollegor? Ja eller nej?

Det är ju liksom hela klon i din frågeställning! Om det är så att andra kollegor har fixat fika andra veckor, då är det väl inte tal om att ni ska hålla på att Swisha varandra varje vecka...? Eller??

Sen är det väl upp till var och en att "välja nivå". Somliga kanske springer till bagaren och köper dyra bakverk, andra kanske sliter hemma i köket och slänger ihop en rulltårta eller nått. Det är väl ett val man gör själv...

Det är så typiskt, ts ställer en fråga med en luddig förklaring, flera svarar med följdfrågor men ts är helt borta, jag vet att vissa trådar enbart skapas för att provocera men det här kändes ju ändå som något som faktiskt hänt
  • Anonym (Snålis)

Provocera? Nä detra är en fråga. Vi har fredagsfika  1 gång i terminen o vi är ca 60 st . Varje fika man ska fixa är man 5 st o det innebar att det blev lite drygt 100 kr för oss va men jag missade o påminna o skicka ut belopp därav frågan .lite stressad nu men hoppas alla förstår❣️

• Anonym (Nej och ja)
    Anonym (Snålis) skrev 2024-10-22 14:25:33 följande:

Provocera? Nä detra är en fråga. Vi har fredagsfika  1 gång i terminen o vi är ca 60 st . Varje fika man ska fixa är man 5 st o det innebar att det blev lite drygt 100 kr för oss va men jag missade o påminna o skicka ut belopp därav frågan .lite stressad nu men hoppas alla förstår❣️

Nej du kan inte komma ett halvår senare och be om pengar för fika. 

ja du kan säga nej jag vill inte ordna fika nu igen för jag gjorde det senast. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Snålis) skrev 2024-10-22 14:25:33 följande:

Det var ju det jag tyckte var så konstigt, det är liksom inte ett ämne som provocerar men nu återkom du ju, men är det inte 5 nya personer som borde fixa fikat den här gången då? Jag tänkte om det rullar mellan alla 60 så kan det ju inte vara din tur redan igen, eller är ni samma 5 personer varje gång? Om det är samma grupp så kan du ju typ säga att "jag kan lägga ut men förra gången glömde jag säga hur mycket ni skulle swisha så påminn mig gärna om jag glömmer igen" eller nåt så kanske någon frågar, alternativt be att någon annan lägger ut den här gången bara, swisha din del och glöm resten
  • Anonym (Snålis)

Kommer bara behöva köpa till gluten o laktos nu så kanske handlar om 60 kr det är samma personer men jag är tillsammans med cheferna o är ledningsstöd så bör kanske göra det för att underlätta den tänker jag. Dock känner jag ndp inte för att betala igen men känner mig snål om jag ber dem swisha för 60 kr o en kollega har bakat. Denna gången kör vi billigare flera gången var det ofta o kex mm

Svar på tråden Fika jobbet betala