• Anonym (Funderingar)

Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition

Hej!

Jag ger en triggerwarning rörande psykisk ohälsa och suicid.

Jag har två döttrar på 14 och 12år och för tre år sedan fick deras mor av okänd anledning troligen en psykos där hon gick bärsärkargång i lägenheten innan hon tog sitt liv medan den äldre som då var 11 försökte skydda sin syster som då var 9. Så jag kom hem till en massa poliser och två uppskrämda döttrar som jag nämnt i mitt förra inlägg där jag också berättade hur den äldsta blev väldigt illa mobbad.

Nu till knixet. Vi har som många andra som tradition vid högtiderna nu under vinterhalvåret att vi tänder ljus på gravarna till våra nära och kära under högtiderna med den första blir nu på Allhelgona. Nu till problemet.
    Den äldre dottern vill inte tända något ljus på sin mors grav för hon anser inte att deras mor förtjänar det efter allt hon utsatt oss för och det i sin tur gör den yngre upprörd för hon vill att vi ska gå som familj som vi gjort tidigare år. Så det har varit en hel del tårar åt båda hållen och jag vet inte vad jag ska göra. För ingen av tjejerna har ju fel utan det är ju ett gensvar på det trauma de har. Och det märks också då den äldre som annars är den tystlåtna introverta rent utsagt exploderar i humöret rörande detta.

Vill tillägga att vi tänder inte bara ljus på henens utan även innan tragedin så tände jag, tjejerna och medan han orkade min far ljus på bland annat min farmor och farsars grav liksom plantera under sommarhalvåret. Dock är min far nu inom paliativt då han dels är 84 och sedan har lungcancer, kol hjärtflimmer och åkte på en stroke för något år sedan. Och det kan också göra att dent blir mer spänning mellan dem eftersom en familjemedlem till är på väg att försvinna.

Innan någon hinner föreslå det så de är redan inskrivna på Barn och Ungdomspsykiatrin. och ber om ursäkt om det blev lite hattigt men sömnbrist på grund av dels konflikten och sedan är det inte den bästa tiden för oss reumatiker, något som både jag och den äldre är tar väl ut sin rätt då det blir max fem timmar per natt..

Vi har också bytt skola så mobbningen är över, men såren efter finns ju kvar.

• Svar på tråden Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition
  • molly50
    Gearhead85 skrev 2024-10-24 05:19:27 följande:
    Det är närmast den lösningen jag har att den äldre väntar medan vi tänder hos deras mor och sen går vi till de övriga gravarna.och tänder. Så ska prata med dem i eftermiddag både enskilt och tillsammans så att de ska få känna att de kan säga vad de vill säga före utan att känna att de sårar den andra.
    Det låter som en bra idé. Hoppas det går bra. 
  • Hjelm

Förlåt om detta är en dum fråga, men är det helt otänkbart att din äldsta dotter helt enkelt slipper följa med?

Att du förklarar för henne att "jag förstår hur du känner, att du är så arg på mamma att du inte vill tända ett ljus. Du behöver inte göra det, men din syster vill göra det och det ska hon få göra om hon vill. Ni bestämmer bägge två hur ni vill göra".

Det är ett fruktansvärt trauma och en lika fruktansvärd sorg för dina barn. Det finns ingen reaktion som är fel i en sån situation. Viktigt att bägge får göra det de tycker är rätt för sig själva, i sorgearbetet.

Jag beklagar å det djupaste att detta drabbat er familj.

• Cox Orange

Vad är frågan och vad ska diskuteras? Självklart tvingar man inte någon att gå till gravarna. Varför ska man ens göra det efter den historien? Satsa på läkning istället och fira livet.

• Anonym (Charlie)

Du kan ju bekräfta det äldsta dottern känner. Kanske föreslå att ni tänder ett ljus (i hennes fall) för modern hon borde varit. Om hon inte vill så tycker jag att hon ska kunna stanna hemma, men att ni är ärliga om att yngsta barnet vill.

• Gearhead85
    Hjelm skrev 2024-10-24 17:28:38 följande:

Förlåt om detta är en dum fråga, men är det helt otänkbart att din äldsta dotter helt enkelt slipper följa med?

Att du förklarar för henne att "jag förstår hur du känner, att du är så arg på mamma att du inte vill tända ett ljus. Du behöver inte göra det, men din syster vill göra det och det ska hon få göra om hon vill. Ni bestämmer bägge två hur ni vill göra".

Det är ett fruktansvärt trauma och en lika fruktansvärd sorg för dina barn. Det finns ingen reaktion som är fel i en sån situation. Viktigt att bägge får göra det de tycker är rätt för sig själva, i sorgearbetet.

Jag beklagar å det djupaste att detta drabbat er familj.

Det är mest hur jag medlar mellan dem. Och äldsta vill med till gravarna. Men vill inte följa med till just deras mors grav men vill gärna med till min farmor och farfars (och inom sin tid min fars) grav. Men vi har påbörjat lite samtal där jag förklarar lite för yngsta att just nu behöver hon och storasyster olika saker då de hanterar sin mors bortgång på olika sätt.

Tack <3
  • Gearhead85
    Cox Orange skrev 2024-10-24 17:52:47 följande:

Vad är frågan och vad ska diskuteras? Självklart tvingar man inte någon att gå till gravarna. Varför ska man ens göra det efter den historien? Satsa på läkning istället och fira livet.

Saken är den att hon vill med till gravarna men inte specifikt den graven. Och hennes lillasyster är livrädd att familjen ska falla isär ännu mer.
  • Gearhead85
    Less is more skrev 2024-10-24 09:42:53 följande:
    Din äldsta dotter har rätt att  känna att hon inte älskar sin mor utan är besviken. Att få vara sann mot sig själv är viktigt.

Men så småningom,  när hon blir äldre.  kommer hon förstå att hennes mamma var en annan från början men drabbades av en svår sjukdom. Mamman förmådde inte bättre - hon blev som hon blev och kunde inte alls klara livet längre. Det var sjukdomens fel. Det är stor förlust och sorg. Inte bara för barnen utan även för mamman. Hennes liv blev förstört och barnen drabbades hårt ( och du).

Då kan acceptansen komma till slut hos dotterm och med det en slags förlåtelse. Dottern behöver bli trygg i sig själv, känna självtillit och förmåga. Hon ska kunna lita på och kunna vara lugn och klara  luta sig mot sig själv. Då är hon fri. Då har hon blivit vuxen. Hon har ingen annan väg att gå. Hon behöver stöttning på den här vägen hon behöver gå. 

Det kommer bli bättre TS.

Det är jag helt med på. Även om jag själv som vuxen har mer förståelseför det hör med både fysiska och psykiska sjukdomar så är det svårt att ibland inte känna att hon ställde till det för oss. Och äldsta fick under tiden det skedde ta in en mer i brist på andra ord krigarinställning för hon ville skydda sin syster och då blir det mer att man väljer kanske mer aggressiva känslor medan yngsta fick vara den där rädda harungen (inget negativt menat). Och kan fullt ärligt säga att jag ett antal gånger önskat att det hade skett medan jag var hemma så båda två fick vara harungar och känna sig skyddade.

Sen att de på skolan använde det mot henne gjorde ju inte saken bättre.
    Och alldeles som du säger är det viktigt att validera hennes känslor och tillåta henen vara arg på sin mor. För även om det var en sjukdom oavsett psykisk eller om hon fick någon typ av anerysm eller liknande så påverkade det henne väldigt i negativ mening.

Det tror jag också <3

• Hjelm
    Gearhead85 skrev 2024-10-24 18:17:48 följande:
    Det är mest hur jag medlar mellan dem. Och äldsta vill med till gravarna. Men vill inte följa med till just deras mors grav men vill gärna med till min farmor och farfars (och inom sin tid min fars) grav. Men vi har påbörjat lite samtal där jag förklarar lite för yngsta att just nu behöver hon och storasyster olika saker då de hanterar sin mors bortgång på olika sätt.

Tack <3
    Jag tror att du tänker helt rätt. Givetvis blir du bekymrad över detta, men jag tror inte att man behöver göra det till en större grej än vad det är. Förklara läget för dem innan, att man tänder ett ljus för vem man vill och att flickorna själva får välja "sina" ljus. Här kanske man till och med kan uppmuntra dem att ha lite egna val, om man går förbi en minneslund där man kan tända för vem som helst. Den ena kanske har en kompis vars farfar nyss har dött, den andra kanske vill tända ett ljus för ett gammalt husdjur eller en kändis (detta är givetvis bara exempel). Då kanske det avdramatiserar lite att de inte gör samma val.

Så följer ni alla med och tänder där ni vill göra det gemensamt. Spara barnens mamma till sist, och innan det har ni gjort upp att storasyster kan vänta någonstans. Det bästa är kanske om ni kan ha med er någon släkting eller vän med familjen som kan hänga med henne en stund, kanske gå in i kyrkan så länge. Eller passa på att gå och tända ett av hennes "egna" ljus, om hon har ett. Så möts ni upp på ett bra ställe sen, och tjejerna får förstås massor av beröm för att de var så duktiga och tillät varandra att göra sin grej av allhelgona

Det blir en tuff dag för dig men jag tror på dig.
  • Gearhead85
    Hjelm skrev 2024-10-24 19:10:58 följande:
    Jag tror att du tänker helt rätt. Givetvis blir du bekymrad över detta, men jag tror inte att man behöver göra det till en större grej än vad det är. Förklara läget för dem innan, att man tänder ett ljus för vem man vill och att flickorna själva får välja "sina" ljus. Här kanske man till och med kan uppmuntra dem att ha lite egna val, om man går förbi en minneslund där man kan tända för vem som helst. Den ena kanske har en kompis vars farfar nyss har dött, den andra kanske vill tända ett ljus för ett gammalt husdjur eller en kändis (detta är givetvis bara exempel). Då kanske det avdramatiserar lite att de inte gör samma val.

Så följer ni alla med och tänder där ni vill göra det gemensamt. Spara barnens mamma till sist, och innan det har ni gjort upp att storasyster kan vänta någonstans. Det bästa är kanske om ni kan ha med er någon släkting eller vän med familjen som kan hänga med henne en stund, kanske gå in i kyrkan så länge. Eller passa på att gå och tända ett av hennes "egna" ljus, om hon har ett. Så möts ni upp på ett bra ställe sen, och tjejerna får förstås massor av beröm för att de var så duktiga och tillät varandra att göra sin grej av allhelgona

Det blir en tuff dag för dig men jag tror på dig.

Bra tips från dig. Och det blir lite så som tanken är. Tänkte väl egentligen ta deras mor först men det slog mig att de kommer troligen även i år att ha fika i antingen församlingshemmet eller kyrkan som äldsta då kan gå i förväg och så möts vi där efter. Eventuellt beroende på hur min far mår så kan det hända att min mor äe med och hjälper till där med.
    Vi har ju sådana lyktor i metall som man sätter ned ljus i på de gravar vi har hand om. Så det blir ju ett ljus per grav. :) Men helt klart ta med mig något extra för minneslunden. Som jag tände där för några år sedan för tre kompisar varav en som dog i suicid och två som gick bort i covid under pandemin. Sen blir det isåfall absolut sist vi går till deras mor då vi har som en runda med min farmor och farfar, sen vidare till några av mina kompisar som gått bort som tjejerna brukar följa med och höra lite historier om. Och då är vi redan uppe vid kyrkan.

Sen kickar väl en kombination av pappahjärnan och bilmekanikern i mig in men ska prata med äldstas psykolog om att när hon är redo och enbart då kan jag och äldsta besöka deras mors grav och hon får säga vad hon tycker om sin mor till henne på sätt och vis. Men gör inget utan att först ha klart ljus från psykolog och att hon vill själv. Det sistnämnda är absolut viktigast.

• Anonym (e)

Låter som bra planer men vill ge en varning till att skriva såhär detaljrikt på ett väldigt öppet forum för döttrarnas skull. Du kan hantera att någon skulle säga att de läst men andra kan använda det fel eller att någon dotter hittar det och känner sig uthängd.

• Hellishen

Jag beklagar er sorg 🖤 Fasansfull berättelse.

Man sörjer olika. Min mamma dog när jag var 12 och min lillasyster 8. Av sjukdom. Och vi hanterade och hanterar det fortfarande väldigt olika. Jag ville liksom tänka på mig själv och ville gå vidare, ville vara stark och inte vara ett offer, inte visa känslor... Säger inte att det finns bra och dåliga sätt att sörja, och hur man klarar att gå vidare efter en sån sak är individuellt.

Det är iaf bra att du engagerar och involverar dig och bekräftar att båda tjejerna har rätt att känna som de gör. Inget rätt och fel.

Kan inte ens föreställa mig hur mycket sorg, ilska och bitterhet de måste filtrera genom sina system innan det blir bättre.

Svar på tråden Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition