• Anonym (jojjj)

Vad säger ni? Han hen eller hum?

Svårt det där

• Svar på tråden Vad säger ni? Han hen eller hum?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (GF) skrev 2024-10-25 16:53:52 följande:
    Skrev väl aldrig att du sagt det? Hur är det med din läsförståelse, du verkar vara upprörd över ett litet ord som andra väljer att använda men ingen tvingat dig att använda (och som du dessutom inte förstår hur det ska användas, med tanke på dina exempel). 

att de som inte vill använda det kallar de som vill använda det för efterblivna (en annan skribent) eller icke relationsmaterial (du)

Dessutom , det är en som skribent som inte vill använda ordet som kallar de som vill använda ordet för efterblivna. Men det anmärkte du inte på, det inlägget var helt ok att inte bemöta. 
    Du citerade mig, då bör du hålla dig till vad jag skrivit.

Är inte heller upprörd utan kommenterar frågan i ts. Hur är det själv med tanke på ot?

Antar att du också väljer vilka inlägg du kommenterar, lugna ner dig lite.
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (hen) skrev 2024-10-25 08:51:42 följande

Initiala motviljan kommer från när aktivister propagerade för att införa ordet, då handlade det om att man skulle göra det för att inte "diskriminera" folk som föreställer sig att de är någonting annat än en man eller kvinna. 

Hur kan man vara så lättsårad för något som aldrig har hänt?

Däremot var det fullt med fullvuxna män på högerkanten som hamnade i panikläge av ett litet ord. Styrkekramar till er alla. Hopas traumat läker utan att lämna för djupa ärr.
  • Icewolf88

Han/hon eller de/dem, alternativt personen. Hen är ett sådant onödigt ord när vi redan har könsneutrala ord.

Avskyr när man t.ex läser 177 och de kallar läkaren för hen, när de lätt bara kunde ha skrivit... läkaren?

• Anonym (GF)
    Icewolf88 skrev 2024-10-26 03:09:08 följande:

Han/hon eller de/dem, alternativt personen. Hen är ett sådant onödigt ord när vi redan har könsneutrala ord.

Avskyr när man t.ex läser 177 och de kallar läkaren för hen, när de lätt bara kunde ha skrivit... läkaren?

Oj. 

Vi andra avskyr krig, mord och liknande. Du avskyr att andra använder ordet hen. Så olika våra liv kan vara. 

Men du är ju redan inne i rullorna i sjukvården, hen som blir din läkare kan säkert  hjälpa dig. Lycka till. 

• Anonym (Mika)
    Anonym (GF) skrev 2024-10-26 09:24:01 följande:

Oj. 

Vi andra avskyr krig, mord och liknande. Du avskyr att andra använder ordet hen. Så olika våra liv kan vara. 

Men du är ju redan inne i rullorna i sjukvården, hen som blir din läkare kan säkert  hjälpa dig. Lycka till. 

Läkaren låter mycket mer seriöst än hen! Jag tycker absolut inte det passar att använda vid alla tillfällen, för hen har klangen av ett sms-språk. 
  • Fossil

Oj. 

Och så kommer jag som avskyr anonyma viktigpettrar på nätet.
    Vågar du inte stå för vad du skriver utan att gömma dig dubbelanonymt?

Rena ynkedomen att sitta och trycka ner och kritisera andra sittande gömd i ett hörn.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym (Ap7)
    Anonym (Mika) skrev 2024-10-26 10:28:31 följande:
    Läkaren låter mycket mer seriöst än hen! Jag tycker absolut inte det passar att använda vid alla tillfällen, för hen har klangen av ett sms-språk. 
    Så i posten du svarar på borde hen ha skrivit "Läkaren som blir din läkare"? Det låter varken elegant eller bildat. Den språkligt mest eleganta konstruktionen är givetvis "hen som blir din läkare". 
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-10-26 11:28:55 följande:
    Så i posten du svarar på borde hen ha skrivit "Läkaren som blir din läkare"? Det låter varken elegant eller bildat. Den språkligt mest eleganta konstruktionen är givetvis "hen som blir din läkare". 
    Dumt exempel tyvärr, eftersom det språkligt elegantaste i just det är fallet vore "den som blir din läkare" (att göra människor till objekt är nämligen helt ok, så länge man inte använder hen!). I sak håller jag dock fullständigt med dig.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-10-26 11:28:55 följande:
    Det beror givetvist på kontexten.

I ditt fall hade jag helst sett meningen "den som blir din läkare".Eller namnet på personen Maria blir din läkare/din läkare blir Maria.

Hen som blir din läkare, låter bara underligt för mig.
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-25 17:01:51 följande:
    Du citerade mig, då bör du hålla dig till vad jag skrivit.

Är inte heller upprörd utan kommenterar frågan i ts. Hur är det själv med tanke på ot?

Antar att du också väljer vilka inlägg du kommenterar, lugna ner dig lite.
    Fast GF citerade ju inte dig? Hen - förlåt! personen/den/skribenten... menar jag förstås! - skrev ingenting om att du hade sagt nåt annat än att hen-förespråkare skulle sluta klaga (vilket du ju också hade skrivit)? Eller menar du "citerade" i betydelsen att GF använde ett av dina inlägg som utgångspunkt för sitt inlägg? Du vet att man kan citera någons inlägg och utgå ifrån det, utan att för den skull tillskriva författaren av det citerade inlägget precis allt man skriver, eller? Ja, det vet du så klart, eftersom du då och då själv skriver om saker som inte stämmer in på den som skrivit det inlägg du citerar (exvis i #36 och 66).
  • Icewolf88

Oj. 

Så mycket man kan anta från att bara läsa ett inlägg.

Jag avskyr krig och mord och våld i övrigt. Tror de flesta härinne tycker samma sak.

Istället för hen, brukar man vanligtvis använda läkarens namn. Så hen är fortfarande inte nödvändigt att använda.

• Xenia
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-25 16:44:17 följande:
    När du citerar mig så räcker det med att nämna det jag faktiskt skrivit.

Nej, för "rabiat" är ju ingen förolämpning. Tomte
    Jag påpekade vad flera hen-hatare skrivit. Det är liksom inte en diskussion mellan bara dig och mig.

Det är bara fakta, hen-hatare har aldrig några rationella skäl och de försöker håna oss andra så vi inte vågar använda ordet. Det är rabiat.
Svar på tråden Vad säger ni? Han hen eller hum?