• Anonym (Perplex)

Har AI tagit ditt jobb eller kommer att ta?

Nämn gärna vad ni arbetar med.

Försöker få kläm på om jag ska studera eller ej och i så fall vad.

• Svar på tråden Har AI tagit ditt jobb eller kommer att ta?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Terminator) skrev 2024-10-26 15:30:23 följande:
    Ingen kommer ha råd och det spelar ingen roll. Ginikoefficienten idag kommer se ut som en barnlek i jämförelse !

Det finns inget som säger att vanliga människor får det bättre av AI så tidigare talare som sade sig utbilda sig till ett praktiskt yrke är rätt ute ! Hårda tider Väntar !
    Så hur ska AIs arbete finansieras om ingen har råd att betala?
  • Anonym (Terminator)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-26 15:44:42 följande:
    Så hur ska AIs arbete finansieras om ingen har råd att betala?
    Se det som en fallande skala där allmänheten kommer få det minsta möjliga och att all produktivtet går till robot ägarna !

Finansierar du AI-utveckling nu ? Om nej, varför tror du att du ska få en del av kakan !

Hemskt ....
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Terminator) skrev 2024-10-26 15:47:05 följande:
    Se det som en fallande skala där allmänheten kommer få det minsta möjliga och att all produktivtet går till robot ägarna !

Finansierar du AI-utveckling nu ? Om nej, varför tror du att du ska få en del av kakan !

Hemskt ....
    Fast om ingen efterfrågar och betalar för tjänsterna så hur ska man underhålla det? Vad ska produceras om man inte har någon att sälja produkten till? Ingen kommer ju ha råd med det skrev du.

skrev jag att jag tror det?
  • Anonym (Terminator)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-26 16:33:50 följande:
    Fast om ingen efterfrågar och betalar för tjänsterna så hur ska man underhålla det? Vad ska produceras om man inte har någon att sälja produkten till? Ingen kommer ju ha råd med det skrev du.

skrev jag att jag tror det?
    Tjänstena du kan efterfråga försvinner ! Enkelt ! Det som produceras är för de som äger robotarna !
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Terminator) skrev 2024-10-26 16:38:56 följande:
    Tjänstena du kan efterfråga försvinner ! Enkelt ! Det som produceras är för de som äger robotarna !
    Om det sant så kan ju de som inte äger robotarna fortsätta med alla sina gamla jobb och sälja till de som inte har robotar eller råd att köpa AI-tjänster.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Terminator)
    Anonym (C) skrev 2024-10-26 17:07:15 följande:
    Men hur ska folk få lön och ha råd att köpa något om nu allting görs av robotar?

Exempel är ju att det nu finns drönare som besprutar åkrar... 

Nog för att det är bonden som äger det och sköter själv, men förr i tiden kunde nog många få rätt bra betalt på sommarjobb att hjälpa dom bespruta åkrar. 
    Det är här det roliga (inte ) kommer in. Folk kommer få en avsevärt försämrad levnadsstandard .

AI är inte som industriella revolutionen utan en människa vs maskin !

Samma förutsättningar som gällde förr gäller inte längre ! Tufft , men anpassa er eller lid !
  • Anonym (Maria)
    Anonym (C) skrev 2024-10-26 17:07:15 följande:
    Men hur ska folk få lön och ha råd att köpa något om nu allting görs av robotar?

Exempel är ju att det nu finns drönare som besprutar åkrar... 

Nog för att det är bonden som äger det och sköter själv, men förr i tiden kunde nog många få rätt bra betalt på sommarjobb att hjälpa dom bespruta åkrar. 
    de har jobb om de får sälja till varandra som sagt. De kommer inte kunna köpa ai-producerade saker påstod den jag svarade på
  • Anonym (Arkeolog)
    Anonym (Ajtee) skrev 2024-10-26 10:00:42 följande:
    AI kan i sig inte gräva men det finns inget som säger att det inte kommer finnas robotar som med hjälp av AI kan utföra ditt grävjobb. 
    Som det är nu finns inte den tekniken. Det som hittas ska sorteras och katalogiseras också. 
  • Anonym (Arkeolog)
    Anonym (Ajtee) skrev 2024-10-26 10:00:42 följande:
    AI kan i sig inte gräva men det finns inget som säger att det inte kommer finnas robotar som med hjälp av AI kan utföra ditt grävjobb. 
    Och när jag säger att tekniken inte finns menar jag det bokstavligen. Vi är inte nära den tekniken överhuvudtaget. 
  • Cereal Killer
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-26 13:25:24 följande:

Men om AI tar över alla eller de flesta jobb och folk blir arbetslösa, vem ska då ha råd att köpa alla dessa AIs tjänster?Alltså efterfrågan kommer minska

Om AI tar över _alla_ jobb så har vi trätt in i en värld som antagligen är helt omöjlig för oss att föreställa oss just nu. Det är svårt att förbereda sig inför ett sådant scenario. 

Jag tänker mig istället att AI tar över vissa arbetsuppgifter vilket minskar behovet av arbetskraft i vissa sektorer, medan behovet fortfarande kommer vara enormt inom andra, tex barn- och äldreomsorgen. Så de som blir arbetslösa får byta yrke, helt enkelt. 

• Anonym (Maria)
    Cereal Killer skrev 2024-10-27 12:49:32 följande:

Om AI tar över _alla_ jobb så har vi trätt in i en värld som antagligen är helt omöjlig för oss att föreställa oss just nu. Det är svårt att förbereda sig inför ett sådant scenario. 

Jag tänker mig istället att AI tar över vissa arbetsuppgifter vilket minskar behovet av arbetskraft i vissa sektorer, medan behovet fortfarande kommer vara enormt inom andra, tex barn- och äldreomsorgen. Så de som blir arbetslösa får byta yrke, helt enkelt. 

Frågan är om det kommer finnas yrken för alla som blir utan jobb pga AI. Och om för många blir arbetslösa och saknar pengar att konsumera för så kommer tillväxten stanna av och även många AI-producerade tjänster kommer förbli bli osålda så det slutar vara lönsamt, tänker jag mig
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-27 16:02:09 följande:
    Frågan är om det kommer finnas yrken för alla som blir utan jobb pga AI. Och om för många blir arbetslösa och saknar pengar att konsumera för så kommer tillväxten stanna av och även många AI-producerade tjänster kommer förbli bli osålda så det slutar vara lönsamt, tänker jag mig
    Och den dagen kommer nog medborgarlönen på plats. Eller någon annan lösning. Det är svårt att veta idag men om inte konsumenterna har råd att handla finns ingen lönsamhet i AI.
  • Anonym (M)
    Anonym (Terminator) skrev 2024-10-26 16:38:56 följande:
    Det finns ingen lönsamhet i att producera varor och tjänster för en liten minoritet. Det ligger i allas intresse att gemene man har råd att handla.
  • Anonym (Översättare)

Är översättare och AI gör översättningarna numera och vi korrekturläsar dem. Går väldigt snabbt nu. Jobben har verkligen minskat. Det som tog en arbetsdag tidigare kan jag göra på en timme.

• Anonym (Kanske)

Det vore toppen om Ai Skulle kunna göra vissa arbetsuppgifter i mitt yrke, är livsmedelsinspektör. Tex program för företagaren att själv verifiera vissa delar i en verksamhet. eller program för oss att verifiera vissa tidskrävande kontrolluppgifter som märkning.
    planering och skriva rapporter skulle också gå, det är delvis automatiserat redan men kräver ändå mycket handpåläggning. Men tvivlar att det kommer komma nått inom min bransch ändå inom närtid då det är kommunen. Det är en väldigt påfrestande tröghet i allt och AI är inget det ens pratas om. vi har inte ens surfplattor med oss ut på våra kontroller utan penna och papper trots att det vore fullt möjligt med en surfplatta och skulle spara tid och pengar.

Svar på tråden Har AI tagit ditt jobb eller kommer att ta?