• Anonym (Fyra små)

Ensamstående med 4 barn och föräldraledig

Min man har varit otrogen, och valt att lämna mig för en annan. Vi har två gemensamma barn, och så har jag två barn sedan tidigare. Så helt plötsligt står jag här ensam med 4 barn. Fick tack och lov bo kvar i bostaden. Men då jag är föräldraledig så är min ekonomi inte alls bra. Yngsta barnet är 3 månader. 
    Jag söker tips vart jag skulle kunna köpa väldigt billiga barnkläder. Har kollat tradera och Vinted men det blir dyrt med frakten. Behöver kläder åt alla barn förutom den äldsta på 9 år. 
    Har kollat på röda korset, fanns tyvärr inte mycket. Vart mer skulle man kunna hitta billigt? Har tyvärr bara kvar 2000:- efter alla räkningar är betalda och det ska räcka till mat, blöjor och kläder.
    Snälla, hjälp mig med tips!! 
    Kan även tänka mig att byta kläder om någon vill byta.
  • Svar på tråden Ensamstående med 4 barn och föräldraledig
  • Lessfear

Synd, hade haft ett klädpaket i storlek 116 som du hade fått annars. Hoppas du får hjälp, livet är inte alltid rättvist

• Anonym (xxx)
    Anonym (Fyra små) skrev 2024-10-28 12:30:07 följande:
    Fick en flicka, hade pojke sedan innan. När vi väntade flickan sålde och gav vi bort hans minsta kläder. Det är över ett år sedan, så och kunde inte tro att han skulle vara otrogen och lämna oss. Buffert ja absolut, men det är liksom svårt att bygga en buffert på föräldrapenning.
    Bufferten skulle du skaffat medan du arbetade.
  • Anonym (Snäll)

Förstår inte varför man fastnar på buffert när ts har blivit lämnad och hennes man dessutom varit otrogen med någon annan? Är det ts fel att hon inte har en buffert på hur hon ska klara sig ekonomiskt när hon har barn? Man är faktiskt två att skaffa barn eller hur? Sen vet vi inte hennes historia om ekonomin och det ska hon självklart hålla det för sig själv. Hon ska inte behöva förklara sig för er över hur och varför. Hon frågar om hjälp om kläder vart hon kan hitta något billigt. Att folk ska hålla på lägga sig i hennes privat liv om pengar det har ni inte med och göra. 
    Var snäll mot henne och hjälp henne med tips om kläder. Hon skrev också att hon har tagit kontakt med soc.

• Anonym (Självstående)

Du behöver ju ta ett helt nytt grepp om din ekonomii.klart det är synd om dig som blivit lämnad av ett svin men det hjälper ju inte att konstatera det. Det är JÄTTEVIKTIGT att du har en buffert. Försök spara ett par hundralappar. Och ta hjälp stt se över alla dina utgifter.

Om du fär ca ett år sedan gav bort massa kläder från sonen är det kanske läge att ta kontakt med de vännerna och förklara läget och be att få tillbaka en del.

Du har inte råd och vara kräsen om sådana petitesser som pojk- och flickkläder. 

Skriv ett inlägg i lokal skänkesgrupp eller marketplace. De flesta med barn drunknar i saker!

Prata med några nära vänner om din situation, det finns säkert folk omkring dig som gärna rensar i garderoberna!

• Anonym (S)

Ett tips för framtiden. Spar alla barnkläder och låt de ärva av varandra. T-tröjor brukar de kunna ha fast de är lite långa. Kanske du kan ta något T-tröja från näst minsta som minstingen kan ha. Mina småttingar har haft T-tröjor i storlek 80 när dom haft storlek 62. Lite lång i ryggen men passar i armarna. 

Annars är ett tips till för framtiden att leta billigare boende. Vi flyttade från radhus som kostade 14200 till en lägenhet på 6500:- Då får barnen dela rum istället. Värt det när ekonomin inte är på topp. 

Har exet mer pengar och kan köpa kläder? Eller kan du börja jobba några dagar/veckan och han är med barnen de dagarna? Jag började jobba extra 1 månad efter förlossningen. Kanske inte helt optimalt men ett lyft för ekonomin och familjen. 

Kyrkan kan skänka bort både barnkläder och matkassar. 

Kan du tänka dig använda tygblöjor för att dra ner på blöjkostnaderna? Ibland skänker folk bort i tygblöjor gruppen på Facebook. 

• Anonym (Usch)

Inte läst alla inlägg, men ni var gifta? Då har du ju rätt till halva hans sparkapital (om han har nått), halva värdet av alla hans övriga tillgångar osv.. om ni nu inte har kommit överens om nått annat i ert äktenskapsförord? 
    Sen ska han betala underhållsstöd för hans barn. 

• Anonym (Giving People)

Ett tips!

Vänd dig till exempelvis Giving People www.facebook.com/profile.php

Där kan du önska både matkasse och kläder till barnen om det finns människor i din närhet som kan hjälpa till. De behöver bakgrund och kollar upp så hjälpen kommer till rätt personer. Du låter verkligen som en som skulle kunna få hjälp. Sök redan idag! 

givingpeople.se/sok-hjalp/

Du kan även söka hjälp inför jul på deras sida. 

• Anonym (S)
    Anonym (Snäll) skrev 2024-10-28 13:38:49 följande:

Förstår inte varför man fastnar på buffert när ts har blivit lämnad och hennes man dessutom varit otrogen med någon annan? Är det ts fel att hon inte har en buffert på hur hon ska klara sig ekonomiskt när hon har barn? Man är faktiskt två att skaffa barn eller hur? Sen vet vi inte hennes historia om ekonomin och det ska hon självklart hålla det för sig själv. Hon ska inte behöva förklara sig för er över hur och varför. Hon frågar om hjälp om kläder vart hon kan hitta något billigt. Att folk ska hålla på lägga sig i hennes privat liv om pengar det har ni inte med och göra. 
    Var snäll mot henne och hjälp henne med tips om kläder. Hon skrev också att hon har tagit kontakt med soc.

Nej inte TS fel att bli lämnad. Men har man ingen buffert och inte är färdig med barn så är det inte så smart att sälja av allt. Bättre att spara saker men även pengar. 
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (S) skrev 2024-10-29 03:56:08 följande:
    Nej inte TS fel att bli lämnad. Men har man ingen buffert och inte är färdig med barn så är det inte så smart att sälja av allt. Bättre att spara saker men även pengar. 
    Jag förstår dig helt men vi vet ju inte heller varför hon sålde dom. Hon kanske hade en anledning till att göra det. Jag tycker inte heller att hon ska förklara sig varför hon gjorde det. Sen tycker jag fortfarande att man är två att skaffa barn. Han har också anvsar i det här. Man får försöka ha förståelse idet här. Man kan bara inte säga du borde gjort si och så. Vem kan tänka så långt just i den stunden. Hur skulle hon veta att hon skulle bli lämnad. Det är lättare sagt än gjort.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Snäll) skrev 2024-10-29 10:06:20 följande:
    Jag förstår dig helt men vi vet ju inte heller varför hon sålde dom. Hon kanske hade en anledning till att göra det. Jag tycker inte heller att hon ska förklara sig varför hon gjorde det. Sen tycker jag fortfarande att man är två att skaffa barn. Han har också anvsar i det här. Man får försöka ha förståelse idet här. Man kan bara inte säga du borde gjort si och så. Vem kan tänka så långt just i den stunden. Hur skulle hon veta att hon skulle bli lämnad. Det är lättare sagt än gjort.
    Finns massor av saker man inte tror ska hända en. Lämnad, sjukskriven, arbetslös osv. Inga konstiga saker, det händer väldigt många människor hela tiden. Ändå står många där som fågelholkar när det händer och har inget sparat. Men flytta ihop med ny kille och skaffa nya barn har man råd med. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-29 10:16:13 följande:
    Finns massor av saker man inte tror ska hända en. Lämnad, sjukskriven, arbetslös osv. Inga konstiga saker, det händer väldigt många människor hela tiden. Ändå står många där som fågelholkar när det händer och har inget sparat. Men flytta ihop med ny kille och skaffa nya barn har man råd med. 
    Du har rätt. Livet händer.
    Självklart bättre med hängslen och livrem.

MEN inte särskilt hjälpsamt råd till den som inte gjort det
    Som nu har kris och inte vet vad hon ska göra.

Förnuftiga råd om vad hon borde ha gjort blir i detta läget värdelösa och oempatiska...
Svar på tråden Ensamstående med 4 barn och föräldraledig