Hur ska jag säga Nej?
Jag har en kollega som jag inte vill umgås med.
Jag jobbar väldigt nära med en kollega som jag inte tycker något illa om egentligen. Vi båda är kvinnor men hon är cirka 10 år äldre än mig. Hon är en snäll och bra kollega. Men inget mer än så enligt mig. Vi är extremt olika, förstår inte varandras humor, vi har inget gemensamt osv. Med andra ord, aldrig någon jag skulle vilja umgås med mer utanför jobbet.
Nu till själva grejen, hon har börjat fråga mig om vi ska luncha ihop (utanför arbetstid), åka till specifika restauranger och tillochmed träna ihop med mig. Jag känner verkligen att jag inte vill och har mest snackat bort det när hon tagit upp det. Hon har aldrig frågat rakt ut typ ?Ska vi träna på tisdag kl 16?? Utan mer pikat om att ?det borde vi göra nån gång? osv.
Men fruktar när frågan faktiskt kommer. Har ingen aning om vad jag ska säga om hon skulle fråga mer direkt.
Hon vet ju att jag tränar och jag har ju ingen lust att börja ljuga om att jag slutat träna eller liknande bara för att slippa henne. Har väldigt svårt för att bara säga nej till folk, kommer bli dålig stämning då vi jobbar så pass nära varandra varje dag. Så, nån som har tips på hur jag kan bemöta henne när hon frågar?