• Anonym (P)

Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?

Jag o min sambo har haft liknande lön hela tiden. varjen speciellt hög och inte låg heller. Vi båda har pluggat o haft liknande boende innan vi träffades. Skillnaden är att jag har sparat och fått ihop en hel del medans han har slösat upp sina pengar. Detta har gjort att jag kunnat köpa bil utan att ta lån medans han har bil lån. jag är nu föräldraledig. när jag jobbade fulltid kunde jag spara ca 10-15 tusen i månaden. jag har nu varit föräldraledig i 1,5 år och beräknar vara det i totalt 2 år. Jag har levt på minimum för att kunna vara hemma med barnet såpass länge. Detta gör att jag går miste om att kunna spara ca 240-300 tusen under min föräldraledighet, förlorar pension mm. Men för mig är det värt det. Vi har trots detta alltid delat på våra gemensamma kostnader. Dvs vi båda har betalat lika mycket för hus och mat. Sen har jag ju som sagt haft mycket sparat som jag tagit när min föräldrapenning inte räckt till. Min sambo har fortsatt sparat till pension o månadssparar som han brukat. Han vill heller inte vara föräldraledig. Nu är det så att vi ska köpa hus och jag har som sagt mycket sparat till kontantinsats medans min sambo har precis till sin del. Hur tänker ni i denna situation? Ska jag som har så mycket pengar betala hela kontantinsatsen? Samtidigt känns det inte rätt då jag gått miste om såpass mycket pga föräldraledighet. jag får bara så dåligt samvete att han ska få använda alla sina sparade pengar. Men känns heller inte rätt att jag ska stå för allt trots vi är en familj nu. Det hade vart en sak om jag kanske hade haft en jätte lön men nj är det inte så utan enbart för att jag valt att spara medans han valt att slösa. Vad tycker ni? Ska jag ha dåligt samvete för att vi delar?

• Svar på tråden Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?
  • Anonym (Vad fan?)
    PH76 skrev 2024-10-31 10:28:09 följande:

Är det inte enklare om ni gifter er och ser alla pengar som era pengar istället?

Trådens sämsta råd! Du tycker alltså att en ansvarsfull kvinna ska blanda sin ekonomi med en person som inte kan ta hand om sin? Ska hon dras med i hans förfall? Eller ska hon agera god man?
  • PH76
    Anonym (Vad fan?) skrev 2024-11-01 08:52:53 följande:
    Trådens sämsta råd! Du tycker alltså att en ansvarsfull kvinna ska blanda sin ekonomi med en person som inte kan ta hand om sin? Ska hon dras med i hans förfall? Eller ska hon agera god man?
    Ja, det är antingen det eller skilja sig. Personligen skulle jag aldrig skaffa barn med någon jag inte kände att jag kunde ha ett fungerande liv och framtid med. Nu är hon där och då får hon satsa eller lämna.
  • Anonym (Lina)

Men varför har du dåligt samvete? Du ger ju redan honom mer än han ger dig. Varför är du inte arg på honom istället? Varför tycker du han är värd så mycket mer än dig?

• SmulanFnulan

Varför, VARFÖR, försätter sig kvinnor i den här situationen? Tror man att livet inte har mer att erbjuda? Eller hatar man sig själv så pass mycket att man inte tror att det går att hitta en vettig partner??? 

• Toxicated

Man kan ha olika stor insats och reglera detta med ett skuldbrev och ett samboavtal så dina pengar förblir dina, SBAB hade när jag köpte hus, en timmes rådgivning där vi fixa detta.

• Anonym (pekunkt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-01 08:19:42 följande:
    Det kan finnas flera anledningar till att par inte delar FL och jag tycker absolut inte att man ska lagstadga 50/50.
    Håller med till 100%, jag ser det som att mer eller mindre omyndigförklara föräldrar om man inte får bestämma själv.
    Utöver det så kommer fler småttingar få börja tidigare på dagis som en konsekvens av detta.
  • SmulanFnulan
    Anonym (pekunkt) skrev 2024-11-01 11:34:15 följande:
    Håller med till 100%, jag ser det som att mer eller mindre omyndigförklara föräldrar om man inte får bestämma själv.
    Utöver det så kommer fler småttingar få börja tidigare på dagis som en konsekvens av detta.
    Eller så kan alla värdelösa farsor börja ta lite jävla ansvar. Eller är det för mycket begärt av dig och dina "ööööhh, jobba knulla"-kompisar? Annars måste staten gå och och VISA för er tafatta snubbar hur det SKA se ut.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-01 08:19:42 följande:
    Min fru tog hela tog hela FL för våra två barn, anledningarna var att:

1- Hon ville det
    2- jag tjänade 3ggr så mycket som vad hon gjorde

Vi har dock helt gemensam ekonomi och de senaste 4 åren har jag också betalat in 5000 i månaden till hennes pension, och gör det fortfarande. Vi hade inte kunnat bo kvar i vår lägenhet vi hade då om jag hade varit ledig. 

Det kan finnas flera anledningar till att par inte delar FL och jag tycker absolut inte att man ska lagstadga 50/50.
    Klart det alltid anses finnas anledningar, de två storsta att kvinnan oftast vill ha hela eller mer, och den andra att man alltid verkar vilja vinna så mycket ekonomisk man kan på det hela. Men det är oftast barnet i slutändan som får ta en negativ smäll i en eller annan form.
  • Anonym (ME)

Jag skulle verkligen inte köpa hus med en sån person i dagsläget. Med hus måste man dessutom ha buffertar till dyra saker som panna, takbyte, dränering, diverse vitvaror, tomtfixande.

Din karls brist på engagemang kostar dig enorma summor som kommer påverka dig väldigt mycket. Det låter även som du kommer få ta massa vabb framöver och skaffar ni flera barn så är det många år som du kommer förlora pengar.

Tänk på att majoriteten par delar på ekonomin (= även inkomsterna) när man skaffar barn så att den som stannar hemma inte förlorar på det. De som är extra bra partners ger dessutom den som är mest föräldraledig extra kompensation pensionsmässigt för det. Och det betyder inte att en av dem får spendera bådas pengar på sig själv bara.

Så tänk framåt, tänk på barnet/en när den/de är tonåringar och du inte har några besparingar kvar och ni vill hitta på roliga saker. Och din karl har flytt eftersom han verkligen inte verkar vilja ta något ansvar vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt för barn.

• Anonym (Peter)
    Tow2Mater skrev 2024-11-01 16:56:09 följande:
    Klart det alltid anses finnas anledningar, de två storsta att kvinnan oftast vill ha hela eller mer, och den andra att man alltid verkar vilja vinna så mycket ekonomisk man kan på det hela. Men det är oftast barnet i slutändan som får ta en negativ smäll i en eller annan form.
    Så det är alltid kvinnans fel?
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter) skrev 2024-11-01 21:07:28 följande:
    Så det är alltid kvinnans fel?
    är det så du läser mitt inlägg?
  • Anonym (Peter)
    Tow2Mater skrev 2024-11-01 23:35:51 följande:
    är det så du läser mitt inlägg?
    Ja. Förklara gärna hur du menar om jag missförstår.
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter) skrev 2024-11-02 00:31:47 följande:
    Ja. Förklara gärna hur du menar om jag missförstår.
    Tyckte det var ganska tydligt med 'Klart det alltid anses finnas anledningar, de två storsta att...' . Forstår du att det i anledningarna kan ingå fler än två?  Ser du att det var bara en av de 2 anledningarna jag nämnde som hade ett konsbundet epitet?

Ar det kanske svårt att läsa for att jag skriver med o istället for ö?
  • Anonym (pekunkt)
    SmulanFnulan skrev 2024-11-01 13:53:02 följande:
    Eller så kan alla värdelösa farsor börja ta lite jävla ansvar. Eller är det för mycket begärt av dig och dina "ööööhh, jobba knulla"-kompisar? Annars måste staten gå och och VISA för er tafatta snubbar hur det SKA se ut.
    Och så finns det individer som behöver lära sig att bete sig.
Svar på tråden Bör vi betala lika mycket i kontantinsats på hus?