• Anonym (Döda vageln)

Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?

Jag har fått tidernas störigaste vagel på ögonlocket. Har haft den i typ 4 veckor nu. Fick rådet att ha varm kompress på och massera men det ger absolut noll. Fick även nån värdelös salva från vårdcentralen som man skulle ha i ögat. Den gjorde inte heller nån skillnad.

Den är stor och röd och jag vill bara sticka in en nål i den så innehållet kan pysa ut men jag lyckas inte med den manövern.

Så ge mig era bästa tips så jag blir av med den så snabbt som möjligt.

• Svar på tråden Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?
  • Anonym (Döda vageln)
    Anonym (Samma) skrev 2024-11-04 11:54:29 följande:
    Men fy så störigt!!! Min syns inte utanpå. Sitter liksom djupare och högre upp, inte mot framkanten. Trodde först att alla vaglar gjorde det? 

Har också kört pads med värme. Men kanske behövs lite längre stund med värme då? Kör din ögonmask en längre stund! 

Man vill liksom bara trycka den j*keln som en finne. Men lättare sagt än gjort. 
    Ja, nåt av det mest irriterande jag varit med om, men jag fick i alla fall svar på egenvårdförfrågan så på fredag ska jag in på en ögonklinik och kolla upp den förutsatt att inte Blephaclean gjort underverk innan dess så jag kan avboka tiden. Har inget ändrats hoppas jag dom drar fram bedövningssalvan och skalpellen direkt. Skrattande
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Döda vageln) skrev 2024-11-04 16:50:05 följande:
    Ja, nåt av det mest irriterande jag varit med om, men jag fick i alla fall svar på egenvårdförfrågan så på fredag ska jag in på en ögonklinik och kolla upp den förutsatt att inte Blephaclean gjort underverk innan dess så jag kan avboka tiden. Har inget ändrats hoppas jag dom drar fram bedövningssalvan och skalpellen direkt. Skrattande
    Hoppas blephaclean gjort underverk för dig?
    Min är helt oförändrad, var hos läkaren idag i annat ärende, passade på att visa min vagel, tjaa han sa att det kan ta månader innan en sådan försvinner. Att folk tydligen har för bråttom att söka vård för detta 😆 Jaja sa jag, nu passade jag bara på att visa den när jag ändå är här. Han sa att han skriver ut en salva jag kan ta om någon vecka om den är oförändrad. Alt söka igen om den blir värre. 
    Kanske får göra som du annars, gå till ögonklinik. 
  • Anonym (Döda vageln)
    Anonym (Samma) skrev 2024-11-07 17:58:24 följande:
    Hoppas blephaclean gjort underverk för dig?
    Min är helt oförändrad, var hos läkaren idag i annat ärende, passade på att visa min vagel, tjaa han sa att det kan ta månader innan en sådan försvinner. Att folk tydligen har för bråttom att söka vård för detta 😆 Jaja sa jag, nu passade jag bara på att visa den när jag ändå är här. Han sa att han skriver ut en salva jag kan ta om någon vecka om den är oförändrad. Alt söka igen om den blir värre. 
    Kanske får göra som du annars, gå till ögonklinik. 
    Jag fick stickningar, som att nån petade en nål I den, för ett par dagar sen. Sen i förrgår efter jag tvättat ansiktet på kvällen så började den så smått blöda. Tänkte att nu jäklar har jag ett genombrott så jag tog tops och försökte trycka på den vilket resulterade att lite mer blod kom ut men verkligen inte så att vagel bara sjönk ihop. Men eftersom nåt ändå hände så avbokade jag tiden på ögonkliniken för att avvakta några dagar, använda blephaclean morgon/kväll och se om den börjar gå tillbaka. Är det oförändrat i början av nästa vecka så bokar jag en ny tid på kliniken.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Döda vageln) skrev 2024-11-08 08:30:03 följande:
    Jag fick stickningar, som att nån petade en nål I den, för ett par dagar sen. Sen i förrgår efter jag tvättat ansiktet på kvällen så började den så smått blöda. Tänkte att nu jäklar har jag ett genombrott så jag tog tops och försökte trycka på den vilket resulterade att lite mer blod kom ut men verkligen inte så att vagel bara sjönk ihop. Men eftersom nåt ändå hände så avbokade jag tiden på ögonkliniken för att avvakta några dagar, använda blephaclean morgon/kväll och se om den börjar gå tillbaka. Är det oförändrat i början av nästa vecka så bokar jag en ny tid på kliniken.
    Verkar omöjligt för dom att gå sönder. Undra hur det går till när de släpper? Om de går tillbaka eller typ "läcker" ? 
    Fortfarande oförändrad? Min händer det inget med. Väntar på att den bara ska försvinna.
  • Anonym (Vagel?)
    Anonym (Samma) skrev 2024-11-10 23:00:29 följande:
    Verkar omöjligt för dom att gå sönder. Undra hur det går till när de släpper? Om de går tillbaka eller typ "läcker" ? 
    Fortfarande oförändrad? Min händer det inget med. Väntar på att den bara ska försvinna.
    Förutsatt att det är en chalazion du har så kommer den sakta men säkert att bli mindre. Men det tar månader, ibland år. 
  • Anonym (Döda vageln)
    Min börjar, ta i trä, gå tillbaka. Det går definitivt inte i raketfart men jag ser små förbättringar. Jag baddar morgon och kväll med blephaclean också. Vet inte om det hjälper, men när jag ändå köpt hem det så ska jag använda upp dom. Men för mig tog det typ 7 veckor innan det vände och min vagel sprack lite. Innan dess såg jag noll förbättring. Hoppas det vänder för dig också snart.
  • Anonym (Vagels)
    Hej, nyfiken hur det gått för dig! Är din chalazion kvar? Jag har exakt på samma ställe som du, högre upp på ögonlocket.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vagels) skrev 2025-04-25 12:34:08 följande:
    Hej, nyfiken hur det gått för dig! Är din chalazion kvar? Jag har exakt på samma ställe som du, högre upp på ögonlocket.
    Hej! Den försvann till slut av sig själv. Men det tog tid!
    Den liksom krympte sakta sakta. 
    Men körde med varma pads not ögonlocket första veckorna. Sen orkade jag inte bry mig om den mer. Plötsligt måååånga veckor senare var den borta. 
  • Anonym (Vagels)
    Anonym (Samma) skrev 2025-04-25 14:58:34 följande:
    Hej! Den försvann till slut av sig själv. Men det tog tid!
    Den liksom krympte sakta sakta. 
    Men körde med varma pads not ögonlocket första veckorna. Sen orkade jag inte bry mig om den mer. Plötsligt måååånga veckor senare var den borta. 
    Hur länge tog det då ungefär? Blev ditt ögonlock svullet också runtikring eller var det endast själva vageln? Ömmade det den eller gjorde ont på något sätt ibland? 

Jag bäddade min med varmt vatten i duschen igår, men idag har istället hela ögonlocket blivit svullet och rött. Blir osäker om det är bra eller inte 😵?💫 vet inte ens om det är en vagel/ chalazion.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vagels) skrev 2025-04-25 16:37:10 följande:
    Hur länge tog det då ungefär? Blev ditt ögonlock svullet också runtikring eller var det endast själva vageln? Ömmade det den eller gjorde ont på något sätt ibland? 

Jag bäddade min med varmt vatten i duschen igår, men idag har istället hela ögonlocket blivit svullet och rött. Blir osäker om det är bra eller inte 😵?💫 vet inte ens om det är en vagel/ chalazion.
    Första dagarna var mitt ögonlock svullet och hade en rodnad och det skavde. Trodde först det var ögoninflammation. Men tyckte det var konstigt att ögat inte var mer geggigt. Så lyfte ögonlocket och såg då en vagel.

Men kan du se eller känna en knöl under ögonlocket? För i så fall är det mest troligt en vagel. 

Det tog säkert minst 2 månader vill jag minnas. Om inte längre innan den var helt borta. Dock la sig svullnaden efter några dagar - en vecka. 

Ta varmt vatten på en pads och låt den ligga en stund och värma upp ögat. Därefter dra du padsen över ögonlocket från ytterkant till innerkant.
  • Anonym (Vagels)
    Anonym (Samma) skrev 2025-04-25 18:27:42 följande:
    Första dagarna var mitt ögonlock svullet och hade en rodnad och det skavde. Trodde först det var ögoninflammation. Men tyckte det var konstigt att ögat inte var mer geggigt. Så lyfte ögonlocket och såg då en vagel.

Men kan du se eller känna en knöl under ögonlocket? För i så fall är det mest troligt en vagel. 

Det tog säkert minst 2 månader vill jag minnas. Om inte längre innan den var helt borta. Dock la sig svullnaden efter några dagar - en vecka. 

Ta varmt vatten på en pads och låt den ligga en stund och värma upp ögat. Därefter dra du padsen över ögonlocket från ytterkant till innerkant.
    Okej, jag har haft den i 7 veckor nu. Jag ser en bula på ögonlocket och när jag känner känner där så känner jag en "prick" på insidan ögonlocket. Jag fattar inte vad det är.. ögonlocket blir mer svullet ju mer jag har värme på, det verkar må bäst om jag låter det vara helt... 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Vagels) skrev 2025-04-29 11:32:03 följande:
    Okej, jag har haft den i 7 veckor nu. Jag ser en bula på ögonlocket och när jag känner känner där så känner jag en "prick" på insidan ögonlocket. Jag fattar inte vad det är.. ögonlocket blir mer svullet ju mer jag har värme på, det verkar må bäst om jag låter det vara helt... 
    Låter lite som mitt. Jag lät det vara till slut, orkade inte hålla på med det. Och den försvann. 
    Visade även den för mig läkare som sa att det kan ta flera månader att bli av med. Därför ga jag upp och lät den ha sin tid. Bara låt ditt öga vila. 

Jo förresten så körde jag ögondroppar en period. 
    Såna typ tårersättnings medel.
  • Anonym (Vagels)
    Anonym (Samma) skrev 2025-04-29 11:46:28 följande:
    Låter lite som mitt. Jag lät det vara till slut, orkade inte hålla på med det. Och den försvann. 
    Visade även den för mig läkare som sa att det kan ta flera månader att bli av med. Därför ga jag upp och lät den ha sin tid. Bara låt ditt öga vila. 

Jo förresten så körde jag ögondroppar en period. 
    Såna typ tårersättnings medel.
    Aha okej, kände du också en prick därunder? Ja som sagt det har gått en tid nu och bulan är typ 0,5 cm stor. Men det kanske kan ta flera månader 😞 

Hände det i nån speciell tidpunkt i ditt liv? Ifall du inte brukar ha det, vill säga. Mitt liv just nu består av säkert lite hormonsvall (ska sluta med amning), sömnbrist deluxe och endel stress/oro överlag. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Vagels) skrev 2025-04-25 12:34:08 följande:
    Har haft en chalazion i över ett halvår nu i nedre ögonlocket, ibland blir den större och syns mer och sen mindre ibland. Tror jag får söka för den snart, riktigt störande att ha. 
  • Anonym (Vagels)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-29 12:56:09 följande:
    Har haft en chalazion i över ett halvår nu i nedre ögonlocket, ibland blir den större och syns mer och sen mindre ibland. Tror jag får söka för den snart, riktigt störande att ha. 

De kommer väl isåfall lansen operera bort den? Är den stor och jämnrund? Blir du svullen ibland?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Vagels) skrev 2025-04-29 13:28:20 följande:

De kommer väl isåfall lansen operera bort den? Är den stor och jämnrund? Blir du svullen ibland?
    Den känns inte så mycket längre förutom att det är som en hård knöl, ja den är jämnrund. Dat kan bli lite svullet ibland, men inte så ofta längre. Kanske mest om jag pillar på den. Finns det ingen chans att den försvinner av sig självt?
  • Anonym (Vagels)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-29 14:47:09 följande:
    Den känns inte så mycket längre förutom att det är som en hård knöl, ja den är jämnrund. Dat kan bli lite svullet ibland, men inte så ofta längre. Kanske mest om jag pillar på den. Finns det ingen chans att den försvinner av sig självt?
    Ja det är det jag inte vet. Jag är livrädd för att måsta operera bort min, men de kan gå ner av sig själva även om det tar tid.

Jag lyckades se på insidan av ögonlocket nu att jag har åtminstone en liten till bredvid... Det är som ljusbeige bulor. Antagligen var eller talg? Urk. 
  • Anonym (M)

Jag har inte läst hela tråden men jag har vid ett par tillfällen haft en vagel som spritt sig till ansiktets mjukdelar. Jag fick antibiotika direkt eftersom det är potentiellt farligt.

När jag fick en vagel igen (jag har en massa problem med blefarit så jag får det lättare än andra) gick jag raka vägen till läkaren och fick en antibiotisk salva för att inte hamna där igen. 

Min poäng är att du ska boka tid hos läkare eftersom det inte går över. Då kan du få en salva som faktiskt hjälper. Det ska inte vara något problem när du har haft den så länge.

Vaglar är i regel helt ofarliga men inte alltid. 

Svar på tråden Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?