• Rufus5575

Ex vill försöka igen efter lång tid

Hej alla kloka människor!
    Ny här på forumet och tänkte lätta mitt hjärta för förhoppningsvis kloka svar. 

Jag och mitt ex har en Ross och Rachel relation med två barn och en lång relation bakom oss. Gifta i 10 år för 10 år sedan. Efter ett uppbrott på två år bestämde vi oss för att försöka igen. Det höll i 3 år innan hon bestämde sig för att lämna en andra gång. Det har inte varit något dåligt inblandat utan anledningen hon har gett är att vi varit för olika på huruvida vi är öppna för nya utmaningar och att vara öppna för äventyr. Jag gillar mer när utvecklingen går framåt i lagom takt och hon är väldigt mycket mer framåt och fokuserar mycket på karriär. 

Efter 4.5 isär bestämde jag mig för att tillåta mig själv att bli lycklig igen. Nu 6 månader senare har jag träffat en kvinna och inlett ett förhållande. Berättade detta för våra barn (15 och 17) som blev glada för min skull. Berättade även för exet vilket kändes respektfullt för att ingen annan skulle berätta först. Efter att hon smält det ett par dagar så ville hon prata om det praktiska. (Vi har firat högtider, semestrar och liknande sedan det tog slut) Att vi inte skulle fira jul tillsammans mer osv. 

Sen berättar hon att hon hoppats under alla dessa år att vi ska hitta tillbaka igen,  vilket även jag hoppats på. Jag älskar och kommer alltid älska denna kvinna och mitt hjärta är nu otroligt splittrat mellan vad som skulle kunna bli en fin relation igen, samt min nya. Hon påstår att hon omvärderat vad som är viktigt i livet och att hon önskar uppleva det med mig. 

Hur tänker ni? Det är svårt att sammanfatta mängden nyanser och synvinklar i ett första inlägg. 

Tack

• Svar på tråden Ex vill försöka igen efter lång tid
  • Rufus5575

Tack!
    För att du tog dig tid att läsa och skriva ett bra svar. Det känns som att jag gjort rätt i att stänga dörren även om det var sjukt jobbigt. Skuldkänslorna finns där absolut, men jag antar att de kommer blekna med tiden

• Rufus5575
    Anonym (Ove) skrev 2024-10-31 00:25:44 följande:
    På vilket sätt är du empatisk mot din partner när du går och tänker på en annan? 
    Det där beteendet att gå fram och tillbaka och vela låter som man höll på med på högstadiet. Om du älskar exet. så försök igen och funkar det inte så stäng dörren och lev ensam 
    Hade livet varit så självklart och enkelt hade inte behovet av forum som detta funnits.
  • Anonym (Ove)
    Rufus5575 skrev 2024-10-31 00:34:05 följande:
    Hade livet varit så självklart och enkelt hade inte behovet av forum som detta funnits.
    Livet kan vara så enkelt. Varför komplicera helt i onödan? Följ hjärtat men använd hjärnan.
  • Anonym (Ni har ju aldrig riktigt separerat)
    Rufus5575 skrev 2024-10-30 23:06:06 följande:
    Ex vill försöka igen efter lång tid

... vi varit för olika ... 

...Vi har firat högtider, semestrar och liknande sedan det tog slut) Att vi inte skulle fira jul tillsammans mer osv....

Sen berättar hon att hon hoppats under alla dessa år att vi ska hitta tillbaka igen,  vilket även jag hoppats på... ... splittrat mellan vad som skulle kunna bli en fin relation igen... 

Hur tänker ni? 

Som du sa fint sjalv beskriver det, ni har firat hogtider, semestrar och liknande tillsammans sen det tog slut. Dvs. ni har i princip varit ett par, om an sarbos, och levt familjeliv med hogtider, semestrar osv. under hela tiden, trots att ni varit separerade. Hon har haft dig att luta sig mot, bade atit kakan och haft den kvar. Valdigt smidigt for henne och kanske aven for dig (att ha henne som sarbo och tillganglig vid alla familjesammanhang). Ni har ju egentligen inte separerat pa riktigt verkar det som. Bada sager sig ha hoppats pa att det ska kunna bli ni tva en gang i tiden, men ingen har varit tillrackligt intresserad (eller trott tillrackligt pa det) for att ta steget att forsoka. Ni vet ju sjalva innerst inne att ni ar for olika, att man inte kan andra personligheter, men langtar anda tillbaka till hur ni hade det nar ni forst var kara i varann och drommer om att det ska kunna funka sa i verkligheten (trots att de rosa molnen vanligtvis avtar efter 2-3 ar). Ni ar kara i drommen om hur det varit, men undermedvetet vet ni, innerst inne, att det inte kommer att bli sa om ni forsoker igen. Ni har ju redan forsokt och det haller inte i langden. Under tiden har ni bada i princip varit sarbos och fatt er egen space, inte gatt varandra pa nerverna och inte haft anledning att braka eller irritera er pa varandra - vilket har funkat for er. Men, som sagt, ingen "riktig" brytning har skett, eftersom ni levt familjeliv under jular, semestrar osv. Nu i och med att du har en ny sa tvingas ni plotsligt att bryta upp, nagot du trott ni gjort for langesedan, men som endast nu faktiskt gar upp for ditt ex. Hon ar tagit for givet att du alltid ska finnas dar for henne (sasom du alltid gjort) och nu finns det plotsligt en ny. Hogtider och semestrar faller nu sonder for henne, "familjelivet" hon haft med dig tills nu forsvinner plotsligt. Det ar som att du "gor slut" med henne, trots att det faktiskt varit slut i flera ar. Klart hon vill panikradda situationen, tagen pa sangen som hon blev (hon hade ju inte raknat med detta, att du plotsligt skulle forsvinna). Desperat ar hon nu "villig" att forsoka, men ni har ju redan forsokt - mer an en gang - och det funkade ju inte. Hur lange ska hon kunna halla upp "forandringarna" som hon pastas ha gjort, utan att det kraschar igen om ett par ar? Klart att hon ar villig att forandra allt nu, nu nar hon riskerar att forlora dig, men det kommer inte att halla. Det vet du nog innerst inne sjalv. Ni kan ju kanske  fortfarande fira saker tillsammans, bara det att du har en ny? Ni behover ju inte sitta och hangla framfor henne pa julafton t ex. utan umgas som vuxna de ganger ni gor nagot gemensamt. Sen ar ju barnen ocksa storre, sa om ni inte kan fira tillsammans sa ar de val OK med varannan jul hos var och en. Det ar ju inte smabarn vi pratar om. 
  • Anonym (Granbarr)

Ditt ex må vara en bra människa på många sätt men detta var bara svinigt gjort av henne att hoppas på en återförening när du redan gått vidare med ny. Det stinker svartsjuka. 

Hon vill inte ha dig tillräckligt mycket för att verkligen satsa helhjärtat men å andra sidan får ingen annan ta dig heller... så otroligt respektlöst mot dig och barnen. 

Hade hon gjort så mot mig hade jag tappat ALL respekt och alla känslor i ett nafs. För det visar vad hon använt dig till i alla år. ...

• Fjäril kär

Så med andra ord...om din nya kvinna aldrig dykt upp hade ditt ex fortfarande varit lika ointresserad av dig... 

Vad säger det dig? 

• Rufus5575

Tack! Yes, det är precis detta jag behöver höra och det får mig att må bättre i mitt val att sätta stopp. De fina minnen som varit får vara just det, minnen.

Svårt att se det tydligt när man är mitt inne i det så jag är tacksam för att ni ger en nykter bild av det. 

• Anonym (troligen)

Ditt ex inser att du är på väg att starta upp med någon ny, och nu vill hon håva in dig igen så att du inte tappar fokus på henne. Troligen kommer du och ditt ex inte att hålla den här gången heller, men då har du förlorat den nya så ditt ex behöver inte känna sig hotad mer och kan behålla ditt fokus och intresse.  

• Anonym (snälltolka)

Tycker egentligen som de flesta andra. Men om man ska se det ur ett annat perspektiv och "snälltolka" ditt ex så kanske hon inte haft dig i reserv etc, Utan faktiskt känt att ni haft det bra i er form av relation och först nu när den är på väg att förändras (på ditt initiativ) så går det upp för henne vad hon håller på att förlora. 

Dock, eftersom hon inte tagit några initiativ under de här åren, så kanske hon egentligen inte vill något mer med er, men om hon just nu är tillfreds med erat upplägg så uppstår så klart en rädsla för hur det ska bli sen. Ni båda måste ju haft tanken på att den andre skulle kunna träffa någon och då behövde erat upplägg ändras. Men jobbigt ändå när det faktiskt sker.

• Tukt

Nu är dina barn i tonåren, så det gör det lite enklare. Men innan du tänker på dina egna känslor bör du nog tänka på hur det påverkar dina barn med att göra på det där viset.

• Anonym (Kräm)

Om du ska vara självisk, vilket man såklart ska vara när det gäller ens liv(men såklart räkna in barnens mående) så ska du utvärdera vem av dessa kvinnor du vill bli gammal med. Antar det är något långvarigt du söker. Kvinna nr 1 har du en historia med, men barnen är snart vuxna. Sen är det bara ni. Om du räknar in hur ni passar ihop, och ser framåt och inte bakåt, är det någon du verkligen vill vara med då? Kvinna nummer 2 har du ju valt nu. Utifrån den du är idag. Kan du se dig spendera ditt liv med henne? 
    Sen kan jag trots mitt råd säga att hade min nya man ens funderat på att ta tillbaka sitt ex och jag fick reda på det hade han aldrig fått se mig igen. 

Svar på tråden Ex vill försöka igen efter lång tid