• Anonym (Halvsvensk man)

Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?

Som en relativt erfaren man när det kommer till dejter så vet jag att de flesta kvinnor som inte är feminister uppskattar att mannen tar notan efter en middag eller på krogen. Det finns kvinnor som vill splitta, men mina erfarenheter säger att det är undantag. Men det är som sagt bara mina erfarenheter och ingen forskning jag baserar det på. 

Hur som helst. 
    När jag var yngre så brukade jag alltid stå för hela notan, oavsett hur jag tyckte dejten hade gått. Vad det beror på vet jag inte. Kanske berodde det på att jag som ung var mer desperat för att få till sex eller en relation med en kvinna. Kanske berodde det på att jag ville genom att ta notan ville leka gentleman, kanske berodde det på att jag ville visa att jag stod starkt ekonomisk, kanske vågade jag inget annat eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera. Jag vet inte, men det var ett faktum .

Sedan 5 år tillbaks så har jag helt slutat stå för hela notan om jag inte finner kvinnan värd att betala för. Jag väljer då direkt att splitta på notan som ett statement av att jag inte är intresserad. Det är ett sätt att visa att jag inte är intresserad. Då jag även är ekonomiskt sinnad och sparsam av mig, så vill jag inte heller betala i onödan då det kan bli ganska dyrt. Det kan snabbt rinna iväg om man ska stå för varenda nota under en period då man dejtar mycket. Men om däremot kvinnan är lockande och värd det så betalar jag hela notan och leker gentleman. 

Hur gör ni andra män? Du som kvinna, vill du att mannen tar hela notan? 

• Svar på tråden Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?
  • Anonym

Fnissar lite för mig själv åt den påstådda "erfarenheten".
    28 år och... erfaren?

Haha, faktiskt jättekul!

• Anonym (Anna)

Innan vi är ett par betalar jag för mig själv och han för sig själv.
    Nu betalar vi nog varannan gång om man slår ut det.
    Vill han äta på någon speciell resterande så betalar han och äter vi min favoritmat betalar jag.
    Det jämnar ut sig

• Mimosa86
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:36:05 följande:

Varför ska man stå för notan om man inte vill ha med henne mer att göra? För vad? För att visa upp en fin fasad för en människa man aldrig träffar igen? Det är slöseri med pengar helt och hållet. 

Varför får duvor dejt med någon du inte är intresserad av eller vill satsa på?

Finns massa saker man kan göra som inte kostar pengar eller lite pengar, promenad eller fika.

Jag tycker det ligger på mannen att uppvakta och betala för kvinnan initialt. Men med det sagt tycker jag män bör bli mer selektiva i sitt urval
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2024-10-31 12:52:10 följande:

Jag är kvinna 40+ och förväntar mig att mannen erbjuder sig att ta notan. 

Viktig info här. Uppmanar alla att notera att en namnlös främling är kvinna 40+ och förväntar sig att mannen erbjuder sig att ta notan.
  • Anonym
    Mimosa86 skrev 2024-10-31 19:29:17 följande:
    Varför får duvor dejt med någon du inte är intresserad av eller vill satsa på?
    Aldrig hört talas om detta. Kan det vara något storstadsfenomen? Kvinnor som blir nobbade går till duvor för en dejt, som något slags andrahandsval?
  • felicityporter

Jag är kvinna och de få dejter jag gått på (har aldrig riktigt haft någon dejtkultur) har jag insisterat på att få splitta notan om jag inte anser min dejt är tillräckligt intressant. Jag vill inte att han ska få mig att känna mig tvingad till att höras av senare helt enkelt. Gillade jag däremot killen lät jag honom förstås betala om han erbjöd.

• Anonym (slippery when wet)

Jag hade insisterat på att betala min del en första dejt för oddsen är goda att jag har högre lön än mannen. Är han söt kanske jag går och köper en fin avec också.

• Anonym (A)

Nej, förväntar mig inte att mannen tar notan

• Anonym (J.a)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-31 12:51:40 följande:

Bjuder man ut någon på middag så betalar man ju allt

Sant! Men ts har ändå inte råd att bjuda någon på middag eftersom han är arbetslös
    Anonym (J.a) skrev 2024-10-31 20:35:31 följande:
    Sant! Men ts har ändå inte råd att bjuda någon på middag eftersom han är arbetslös
    Bej det är jag tyvärr inte även om du vill tro det. Jag är jobbar inom teknik. 
    Anonym (slippery when wet) skrev 2024-10-31 19:55:35 följande:

Jag hade insisterat på att betala min del en första dejt för oddsen är goda att jag har högre lön än mannen. Är han söt kanske jag går och köper en fin avec också.

Vad drar du in innan skatt? 
    Anonym (Anna) skrev 2024-10-31 19:24:52 följande:

Innan vi är ett par betalar jag för mig själv och han för sig själv.
    Nu betalar vi nog varannan gång om man slår ut det.
    Vill han äta på någon speciell resterande så betalar han och äter vi min favoritmat betalar jag.
    Det jämnar ut sig

Han låter som en tråkig svenne-cuck. Jag skulle aldrig låta en kvinna jag var intresserad av stå för sin del av notan de första 3 gångerna. 
  • Anonym (J.a)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 21:11:40 följande:
    Bej det är jag tyvärr inte även om du vill tro det. Jag är jobbar inom teknik. 
    Vad inom teknik arbetar du med? Vad har du för utbildning?
Svar på tråden Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?