Splittar på notan om kvinnan inte håller måttet, står för hela notan om jag gillar henne. Bara jag?
Som en relativt erfaren man när det kommer till dejter så vet jag att de flesta kvinnor som inte är feminister uppskattar att mannen tar notan efter en middag eller på krogen. Det finns kvinnor som vill splitta, men mina erfarenheter säger att det är undantag. Men det är som sagt bara mina erfarenheter och ingen forskning jag baserar det på.
Hur som helst.
När jag var yngre så brukade jag alltid stå för hela notan, oavsett hur jag tyckte dejten hade gått. Vad det beror på vet jag inte. Kanske berodde det på att jag som ung var mer desperat för att få till sex eller en relation med en kvinna. Kanske berodde det på att jag ville genom att ta notan ville leka gentleman, kanske berodde det på att jag ville visa att jag stod starkt ekonomisk, kanske vågade jag inget annat eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera. Jag vet inte, men det var ett faktum .
Sedan 5 år tillbaks så har jag helt slutat stå för hela notan om jag inte finner kvinnan värd att betala för. Jag väljer då direkt att splitta på notan som ett statement av att jag inte är intresserad. Det är ett sätt att visa att jag inte är intresserad. Då jag även är ekonomiskt sinnad och sparsam av mig, så vill jag inte heller betala i onödan då det kan bli ganska dyrt. Det kan snabbt rinna iväg om man ska stå för varenda nota under en period då man dejtar mycket. Men om däremot kvinnan är lockande och värd det så betalar jag hela notan och leker gentleman.
Hur gör ni andra män? Du som kvinna, vill du att mannen tar hela notan?