• Windsor N

Hur reagerar du...?

Du åker tåg och hör två personer prata ett språk du inte alls förstår.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur reagerar du...?
  • Fjäril kär

Ett språk jag inte förstår kan ju ändå vara ett språk jag känner igen och är väl bekant med . 
    Spanska tex , Italienska eller Franska likaså.. 

Varför skulle jag känna mig irriterad eller rädd för att tex två unga flickor pratar spanska på väg hem från Universitetet här där jag bor?  

• Anonym (Ellinora)

I det stora hela tänker jag inte ens vilket språk ett folk pratar, är så van vid språk då jag själv behärskar flera, även teckenspråk samt att jag reser mycket.
    Tror nog att jag mest är nyfiken om jag kan förstå / lista ut vad de i såfall pratar om! 

• Anonym (Em)

Jag blir irriterad, tycker att man ska vara tyst på tåget. Antingen är det tidig morgon och jag är på väg till jobbet eller så är det eftermiddag och jag är på väg hem. Orkar inte höra folk. Ännu mer irriterad blir jag när den ena är på telefon och har högtalaren på, av någon anledning är det alltid folk som pratar utrikiska som gör så. 

• Tow2Mater

Lättare att mentalt blockera då man inte förstår språket, än att tvingas lyssna till folks menlösa diskussioner fast man inte vill.

• Anonym (JB)

Bryr mig inte. Jag har bott utomlands och jag och mina svenska vänner pratade givetvis svenska med varandra. 

• Anonym (surt)
    Windsor N skrev 2024-10-31 16:13:10 följande:
    Hur reagerar du...?

Du åker tåg och hör två personer prata ett språk du inte alls förstår.

Jag reagerar inte alls. Känns väldigt oladdat för mig. Jag har inga problem med att folk som bor i eller besöker Sverige pratar sitt språk. Precis som jag själv pratade svenska med min familj när vi bodde utomlands ett tag, och i princip alltid när man är turist nånstans. 
    Tukt skrev 2024-10-31 17:08:08 följande:

I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
    En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
    Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.

Reptilhjärnan? Varningssignal, obehag? För de flesta???
    Varför skulle man få det menar du?

Reagerar du så på ett TV-program på engelska?
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 09:05:59 följande:
    Jag reagerar inte alls. Känns väldigt oladdat för mig. Jag har inga problem med att folk som bor i eller besöker Sverige pratar sitt språk. Precis som jag själv pratade svenska med min familj när vi bodde utomlands ett tag, och i princip alltid när man är turist nånstans. 
    Tukt skrev 2024-10-31 17:08:08 följande:

I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
    En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
    Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.

Reptilhjärnan? Varningssignal, obehag? För de flesta???
    Varför skulle man få det menar du?

Reagerar du så på ett TV-program på engelska?
    Reptilhjärnan som det skämtsamt brukar kallas, är ju den, de delar i hjärnan som är bland de äldsta och är utvecklad för ett liv på savannen. I den finns inget förnuft, utan bara instinktiva reaktioner som kickar då vi exempelvis ser något som vi tolkar som en hotfull situation.
    Nu behöver ju inte utländskt språk kännas hotande, det beror på vad man har för tidigare erfarenheter. Men förmågan att få en initial reaktion om en hotfull situation, det är något som alla eller de flesta kan få.
  • Zamboni

Som "polyglot" och flerspråkig så skulle jag säkert bara skärpa hjärnan och försöka komma på vilken språkgrupp det tillhör. Jag klickade inte på något av enkätalternativen eftersom...

"Jag lyssnar och blir glad över mångfalden och alla främmande språk Sverige."

...jag inte politiserar och kopplar samman språk med invandring på det sättet. Sannolikt skulle det inte vara invandrare heller om jag inte förstod språket, jag kan identifiera de flesta av de större språkgrupperna som förekommer i Sverige. Så, sannolikt turister....

• PH76

Jag blir nyfiken och brukar ofta försöka komma på vilket språk det är och om jag kan förstå några ord. Jag har har själv bott i flera länder och pratar flera språk.

• Anonym (surt)
    Tukt skrev 2024-11-01 12:45:08 följande:
    Reptilhjärnan som det skämtsamt brukar kallas, är ju den, de delar i hjärnan som är bland de äldsta och är utvecklad för ett liv på savannen. I den finns inget förnuft, utan bara instinktiva reaktioner som kickar då vi exempelvis ser något som vi tolkar som en hotfull situation.
    Nu behöver ju inte utländskt språk kännas hotande, det beror på vad man har för tidigare erfarenheter. Men förmågan att få en initial reaktion om en hotfull situation, det är något som alla eller de flesta kan få.
    Ja, alla kan få en reaktion från reptilhjärnan. Men att de flesta skulle få det av att höra främmande språk pratas på ett tåg verkar lite väl långsökt. 
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 13:47:44 följande:
    Ja, alla kan få en reaktion från reptilhjärnan. Men att de flesta skulle få det av att höra främmande språk pratas på ett tåg verkar lite väl långsökt. 
    Skrev att de flesta hade förmåga att få en sådan reaktion. I övrigt var mitt svar baserat på frågeställningen i trådstarten. 
  • Anonym (surt)
    Tukt skrev 2024-11-01 14:00:11 följande:
    Skrev att de flesta hade förmåga att få en sådan reaktion. I övrigt var mitt svar baserat på frågeställningen i trådstarten. 
    Ja, det var konstigt uttryckt. Att de flesta skulle reagera med reptilhjärnan som att ett främmande språk är ett hot. Varför tror du att de flesta skulle känna att ett främmande språk skulle vara ett hot?
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 14:31:34 följande:
    Ja, det var konstigt uttryckt. Att de flesta skulle reagera med reptilhjärnan som att ett främmande språk är ett hot. Varför tror du att de flesta skulle känna att ett främmande språk skulle vara ett hot?
    Då tar vi det igen.
    Jag skrev att de flesta hade förmågan, förutsättningen för att känna hot. Inget annat.
    Och det var utifrån frågeställningen i trådstarten.
  • Anonym (surt)
    Tukt skrev 2024-11-01 14:43:19 följande:
    Då tar vi det igen.
    Jag skrev att de flesta hade förmågan, förutsättningen för att känna hot. Inget annat.
    Och det var utifrån frågeställningen i trådstarten.
    Ja, det var konstigt skrivet. Utifrån frågeställningen i trådstarten. 
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 14:58:32 följande:
    Ja, det var konstigt skrivet. Utifrån frågeställningen i trådstarten. 
    Det kan ju också vara din reaktion som är konstig...
Svar på tråden Hur reagerar du...?