Hur reagerar du...?
Du åker tåg och hör två personer prata ett språk du inte alls förstår.
Skulle inte bli rädd
Ett språk jag inte förstår kan ju ändå vara ett språk jag känner igen och är väl bekant med .
Spanska tex , Italienska eller Franska likaså..
Varför skulle jag känna mig irriterad eller rädd för att tex två unga flickor pratar spanska på väg hem från Universitetet här där jag bor?
I det stora hela tänker jag inte ens vilket språk ett folk pratar, är så van vid språk då jag själv behärskar flera, även teckenspråk samt att jag reser mycket.
Tror nog att jag mest är nyfiken om jag kan förstå / lista ut vad de i såfall pratar om!
Jag blir irriterad, tycker att man ska vara tyst på tåget. Antingen är det tidig morgon och jag är på väg till jobbet eller så är det eftermiddag och jag är på väg hem. Orkar inte höra folk. Ännu mer irriterad blir jag när den ena är på telefon och har högtalaren på, av någon anledning är det alltid folk som pratar utrikiska som gör så.
Lättare att mentalt blockera då man inte förstår språket, än att tvingas lyssna till folks menlösa diskussioner fast man inte vill.
Bryr mig inte. Jag har bott utomlands och jag och mina svenska vänner pratade givetvis svenska med varandra.
I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.
I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.
Som "polyglot" och flerspråkig så skulle jag säkert bara skärpa hjärnan och försöka komma på vilken språkgrupp det tillhör. Jag klickade inte på något av enkätalternativen eftersom...
"Jag lyssnar och blir glad över mångfalden och alla främmande språk Sverige."
...jag inte politiserar och kopplar samman språk med invandring på det sättet. Sannolikt skulle det inte vara invandrare heller om jag inte förstod språket, jag kan identifiera de flesta av de större språkgrupperna som förekommer i Sverige. Så, sannolikt turister....
Jag blir nyfiken och brukar ofta försöka komma på vilket språk det är och om jag kan förstå några ord. Jag har har själv bott i flera länder och pratar flera språk.
Hade nog inte ens reflekterat över det.