• Anonym (X)

Utökad registerkontroll skola/förskola

Hej! 2023 åkte jag fast för ett ringa narkotikabrott vilket jag djupt ångrar. Jag var djupt deprimerad och en familjemedlem hade dött på hösten 2022. Jobbar just nu i förskola och läser till förskollärare och kommer bli färdig hösten 2026. Jag har haft turen att belastningsregistret jag lämnar är begränsat enligt "22 § förordningen om belastningsregister" men nu läste jag att regeringen utreder vilka brott som ska läggas till i belastningsregister för skola/förskola och jag är jätterädd att detta kommer förstöra för min framtid. Jag älskar mitt jobb, mitt yrke och jag älskar mina kollegor. Jag gjorde ett misstag för jag mådde dåligt, jag är inte kriminell. Tror ni regeringen verkligen kommer lägga in just ringa narkotikabrott i registerkontrollen? Jag blev ju dömd till enbart böter för det brottet precis som man för böter om jag skulle kört för fort. hänvisar till denna artikel:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/10/utokad-registerkontroll-av-personal-i-forskola-och-skola-ska-starka-skyddet-for-barn-och-elever/
  • Svar på tråden Utökad registerkontroll skola/förskola
  • Anonym (Kriminell)

Alltså du säger att du inte är kriminell, ändå har du köpt och brukar narkotika. Narkotika småpojkar springer runt och dödar varandra för. 

Så du får nog fundera lite på vad du faktiskt gjort. Hur detta påverkar andra människor. Lägg på en master utbildning så får du tid att fundera på detta och så försvinner din prick i registret efter det. 

• Anonym (X)
    Anonym (Kriminell) skrev 2024-11-02 15:42:09 följande:

Alltså du säger att du inte är kriminell, ändå har du köpt och brukar narkotika. Narkotika småpojkar springer runt och dödar varandra för. 

Så du får nog fundera lite på vad du faktiskt gjort. Hur detta påverkar andra människor. Lägg på en master utbildning så får du tid att fundera på detta och så försvinner din prick i registret efter det. 

Så, om man är deprimerad och rökt en joint är man sedan kriminell? du verkar ju vara helt jävla pantad i huvudet.
  • Anonym (Kriminell)
    Anonym (X) skrev 2024-11-02 15:47:19 följande:
    Så, om man är deprimerad och rökt en joint är man sedan kriminell? du verkar ju vara helt jävla pantad i huvudet.

Det är ju olagligt och du har bidragit till den kriminaliteten som resulterar i sprängningar och skjutningar. Orsaken till varför folk röker på är inte relevant utan konsekvenserna. Det går att söka sjukvård och få förskrivet lagliga mediciner som inte göder gängkriminaliteten. 

Vad anser du är en kriminell person om det inte är en person som begår brott? 

• Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2024-11-02 15:47:19 följande:
    Så du hade otur och åkte fast just den där enstaka gången du rökte en joint, precis som de som alltid åker fast precis den där enda gången de kör för fort för att hinna till sjukhuset för att föda.

Var fick du tag i denna joint? En försäljare på fsk-gården?
  • Anonym (X)

Nä, köper inte av försäkringskassan :)

• Anonym (Kriminell)
    Anonym (X) skrev 2024-11-02 16:00:08 följande:

Nä, köper inte av försäkringskassan :)

Känns väldigt rimligt att din dom påverkar dina möjligheter att jobba inom förskolan? Du ser försäkringskassan som kriminella? Säger ju en del om din världsbild. 
  • Anonym (Kriminell)
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 15:53:33 följande:
    Så du hade otur och åkte fast just den där enstaka gången du rökte en joint, precis som de som alltid åker fast precis den där enda gången de kör för fort för att hinna till sjukhuset för att föda.

Var fick du tag i denna joint? En försäljare på fsk-gården?
    Dessa personer med den här oturen existerar knappt. Alla sexköpare åker också alltid dit vid första tillfället. 
Svar på tråden Utökad registerkontroll skola/förskola