Utökad registerkontroll skola/förskola
Hej! 2023 åkte jag fast för ett ringa narkotikabrott vilket jag djupt ångrar. Jag var djupt deprimerad och en familjemedlem hade dött på hösten 2022. Jobbar just nu i förskola och läser till förskollärare och kommer bli färdig hösten 2026. Jag har haft turen att belastningsregistret jag lämnar är begränsat enligt "22 § förordningen om belastningsregister" men nu läste jag att regeringen utreder vilka brott som ska läggas till i belastningsregister för skola/förskola och jag är jätterädd att detta kommer förstöra för min framtid. Jag älskar mitt jobb, mitt yrke och jag älskar mina kollegor. Jag gjorde ett misstag för jag mådde dåligt, jag är inte kriminell. Tror ni regeringen verkligen kommer lägga in just ringa narkotikabrott i registerkontrollen? Jag blev ju dömd till enbart böter för det brottet precis som man för böter om jag skulle kört för fort. hänvisar till denna artikel:www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/10/utokad-registerkontroll-av-personal-i-forskola-och-skola-ska-starka-skyddet-for-barn-och-elever/