• Hanna2325

3+ med cb digital för tidigt, orolig för tvillingar

Jag testade positivt 10 dagar efter ägglossning och fick då 1-2 veckor på clearblues digitala gravtest. idag en vecka senare, alltså 17 dagar efter ägglossning (gravid 4 veckor + 3 dagar) fick jag 3+.

känner mig inte redo att få tvillingar! Fler som fått 3+ tidigt och endast fått ett (friskt!) barn som kan stilla min oro lite?

• Svar på tråden 3+ med cb digital för tidigt, orolig för tvillingar
  • Anonym (Ja)

Det låter helt korrekt. 1-2 veckor plus en vecka är 3+. Det finns inget som tyder på tvillingar just nu.

• Hanna2325
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-03 16:30:57 följande:

Det låter helt korrekt. 1-2 veckor plus en vecka är 3+. Det finns inget som tyder på tvillingar just nu.

Åh, vad skönt! men du såg att jag är 4 + 3? läser om flera som får sitt 3+ i vecka 5 eller 6?
  • Anonym (Ja)
    Hanna2325 skrev 2024-11-03 16:38:35 följande:
    Åh, vad skönt! men du såg att jag är 4 + 3? läser om flera som får sitt 3+ i vecka 5 eller 6?
    Ja, men du måste utgå från testerna och inte verkligheten om du ska jämföra. Sluta testa nu och försök njuta av graviditeten.
  • Anonym (Olika)

Det behöver inte säga något alls. Jag tog blodprov tidigt i min graviditet och hade höga för den tiden, men hade bara en bebis ändå 🥹🥰 
    Men boka in ett tidigt ultraljud så får du svar snabbt ☺️

• Anonym (Tredje)

Hej. 
    Jag är i samma sits. Fick pos gravtest äl +9, fick gravid 2-3 veckor vid bim och tre dagar senare fick jag +3 veckor. Det betyder i såna fall att jag blev gravid 1 vecka efter SM. Vet fortfarande inte om det är tvillingar eller inte. Får se om några veckor ????

• Anonym (Ja)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-03 17:39:24 följande:

Hej. 
    Jag är i samma sits. Fick pos gravtest äl +9, fick gravid 2-3 veckor vid bim och tre dagar senare fick jag +3 veckor. Det betyder i såna fall att jag blev gravid 1 vecka efter SM. Vet fortfarande inte om det är tvillingar eller inte. Får se om några veckor ????

Ja? Ägget fäster en vecka efter samlag. Men BM kommer att räkna dig från senaste mensen så lägg på ett par veckor. Jag tycker att CB är missvisande då de visar antal faktiska gravida veckor och inte så som vården räknar. Det kan bli förvirrande när man kommer till BM och får fler veckor där.
  • Anonym (Tredje)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-03 17:43:01 följande:
    Ja? Ägget fäster en vecka efter samlag. Men BM kommer att räkna dig från senaste mensen så lägg på ett par veckor. Jag tycker att CB är missvisande då de visar antal faktiska gravida veckor och inte så som vården räknar. Det kan bli förvirrande när man kommer till BM och får fler veckor där.
    En vecka efter ägglossning ja. En normal menscykel ligger runt 28 dagar(+- några dagar) att clearblue får + 3 några dagar efter bim betyder ju att hormon nivåerna ligger runt 5-6 veckor gravid. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-03 17:54:29 följande:
    En vecka efter ägglossning ja. En normal menscykel ligger runt 28 dagar(+- några dagar) att clearblue får + 3 några dagar efter bim betyder ju att hormon nivåerna ligger runt 5-6 veckor gravid. 
    5-6 veckor enligt BM:s beräkningar, ja.
  • Hanna2325
    Anonym (Olika) skrev 2024-11-03 17:18:36 följande:

Det behöver inte säga något alls. Jag tog blodprov tidigt i min graviditet och hade höga för den tiden, men hade bara en bebis ändå 🥹🥰 
    Men boka in ett tidigt ultraljud så får du svar snabbt ☺️

Ååh vad skönt att höra! Tack! ska ringa imorgon och boka ett tidigt ultraljud😊
  • Hanna2325
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-03 17:55:59 följande:
    5-6 veckor enligt BM:s beräkningar, ja.
    men jag menade att jag enligt BM beräkning är gravid 4 veckor + 3 dagar, ändå fick jag 3+ !
  • Anonym (Ja)
    Hanna2325 skrev 2024-11-03 18:21:38 följande:
    men jag menade att jag enligt BM beräkning är gravid 4 veckor + 3 dagar, ändå fick jag 3+ !
    Ja, eftersom CB inte räknar från samma dag som en BM. De har ca två veckor kortare.
  • Anonym (Tredje)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-03 19:01:36 följande:
    Ja, eftersom CB inte räknar från samma dag som en BM. De har ca två veckor kortare.
    Cb räknar hcg nivåer. +3 veckor är 3+2 veckor då man räknar från SM. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-03 19:27:34 följande:
    Cb räknar hcg nivåer. +3 veckor är 3+2 veckor då man räknar från SM. 
    Inte om du tar testet ca tre veckor efter att ägget fäst sig. CB räknar inte från senaste mens.
  • Anonym (Tredje)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-03 20:02:13 följande:
    Inte om du tar testet ca tre veckor efter att ägget fäst sig. CB räknar inte från senaste mens.
    Precis det jag säger. Cb mäter hcg. Hcg bildas efter ägget fäst sig. Konstigt att få +3 på tesyet någon dag efter bim. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-03 20:25:51 följande:
    Precis det jag säger. Cb mäter hcg. Hcg bildas efter ägget fäst sig. Konstigt att få +3 på tesyet någon dag efter bim. 
    Veckotesten uppskattar hcg utifrån vad som finns i urinen och det skiljer mellan personer. De är inte så pålitlig. Även i blodet så skiljer sig hcg väldigt mellan olika personer i samma graviditetsvecka (särskilt i början). 
  • Venenum

Med min yngsta testade jag negativt fram till vecka 6 - var jag mindre gravid för det? Med min nästyngsta hade jag skyhögsa nivåer tidigt (mätt med blodprov då jag precis innan hade utomkveds) men bara ett barn, med min äldsta hade jag ganska lågt, men där fanns det två. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Tessa)

Det är vanligt att få 3+ en vecka efter bim så runt 5+0 (bim beräknat som 14 dagar efter äl). Så du fick ju 3+ bara 3 dagar för tidigt, om du inte haft stenkoll på ägglossningen kan du ju lätt haft ägglossning ett par dagar tidigare. Eller så kan du ju ha höga nivåer bara, vilket inte behöver betyda något särskilt!

• Anonym (Rimligt)

Det låter rimligt att det står 1-2 v gravid då och du kanske hade ägglossning någon eller några dagar tidigare. Så tror inte du behöver oroa dig men förstår din oro för jag hade inte heller velat få tvillingar

• Anonym (Trådstartaren)

Nu återkommer jag för sådana som läser tråden i efterhand. Jag har gjort ultraljud och det var bara en bebis trots att jag fick ett 3+ i vecka 4+3 :) 

Svar på tråden 3+ med cb digital för tidigt, orolig för tvillingar