• Huggmask

Fråga om sjukersättning

Hej, jag har en fråga till er som sökt sjukersättning och fått den beviljad.

Jag har i dagsläget sjukpenning och får ut runt 15k/månad. När jag ansökte om sjukersättning så fick jag fylla i vilken månad jag ansöker ifrån så fyllde i from 10/2024

Om min sjukersättning blir beviljad så får jag ut mindre ersättning (runt 10k/månad)

Låt säga att det tar sex månader och min ansökan blir godkänd. Får jag då betala tillbaks mellanskillnaden på ca 30k?

Tack på förhand

• Svar på tråden Fråga om sjukersättning
  • Fjäril kär

Nej det behöver du inte.  Det kommer FK att upplysa dig om också när det börjar närma sig. 
    Jag skickade in min ansökan i augusti förra året och fick den beviljad i januari och under ett kompletterande samtal med min handläggare så förklarade hon att dom inte kräver tillbaka sjukpenning.  

• Huggmask
    Fjäril kär skrev 2024-11-04 11:03:08 följande:

Nej det behöver du inte.  Det kommer FK att upplysa dig om också när det börjar närma sig. 
    Jag skickade in min ansökan i augusti förra året och fick den beviljad i januari och under ett kompletterande samtal med min handläggare så förklarade hon att dom inte kräver tillbaka sjukpenning.  

Tack för ditt svar, ha en fin dag
  • Anonym (Kan bli så)

När jag sökte sjukersättning fick jag först överklaga i två år innan jag fick de. Blev beviljad i juli men av någon oklar anledning satte dom det till 1 Jan så jag fick betala tillbaka mellanskillnaden för dom månaderna. Blev strax över 12000 jag fick betala tillbaka

• Huggmask
    Anonym (Kan bli så) skrev 2024-11-05 02:42:14 följande:

När jag sökte sjukersättning fick jag först överklaga i två år innan jag fick de. Blev beviljad i juli men av någon oklar anledning satte dom det till 1 Jan så jag fick betala tillbaka mellanskillnaden för dom månaderna. Blev strax över 12000 jag fick betala tillbaka

Hur går det till när man behöver överklaga?
  • Anonym (Sjukersättning)
    Anonym (Kan bli så) skrev 2024-11-05 02:42:14 följande:

Var det länge sedan? Man behöver aldrig betala tillbaka mellanskillnaden för sjukpenning och sjukersättning men är sjukersättningen högre får man den mellanskillnaden utbetald.
  • Anonym (Kan bli så)
    Huggmask skrev 2024-11-05 13:21:55 följande:
    Hur går det till när man behöver överklaga?
    Jag skickade in 3 överklagningar detta va 2008, dom första två går till försäkringskassan och den sista går till länsrätten. Man får skicka in nya läkarutlåtande och egen förklaring till varför man söker sjukersättning. Det tog ganska exakt 2 år. Man får i regel ingen ersättning under tiden. Jag hade, tur vill jag inte kalla det men drabbades av en ny allvarlig sjukdom under tiden så det blev en ny separat sjukskrivning 
  • Anonym (Kan bli så)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-05 13:30:31 följande:
    Var det länge sedan? Man behöver aldrig betala tillbaka mellanskillnaden för sjukpenning och sjukersättning men är sjukersättningen högre får man den mellanskillnaden utbetald.
    Detta va 2008 gick igenom 2010
Svar på tråden Fråga om sjukersättning