• Anonym (Anonym)

Mamma sa upp kontakten med mig för 3 år sedan

För 3 år sedan sa mamma upp kontakten med mig. Jag märkte inte det först. Hon slutade bara att höra av sig. Helt. Så det var inte så att hon sa att hon inte ville ha kontakt utan tvärtom, hon sa hur mycket hon saknar mig och vill ha kontakt, för att sedan göra motsatsen. 

Hon tog avstånd i samband med att pappa och hon flyttade isär. Hon ville flytta från honom. 

Till släkten säger hon att jag inte vill ha kontakt med henne vilket inte stämmer. Detta gör situationen ännu mer hemsk. Först bli bortglömd av sin mamma fullständigt, som man alltid trott bryr sig och allt. Och på det tror hennes släkt att jag är den som inte vill ha kontakt med henne. 

Jag nämnde allt för min 20 år äldre halvsyster (på pappas sida). Inte ens hon trodde på mig först för mamma hade sagt detsamma till henne. Det är inte förrän nu senare när hon själv har märkt av mammas lustiga beteende som hon trott på mig. Min syster förklarade att hon hade svårt tro mig eftersom det för hemskt för att vara sant. Det gör mig ledsen också. För varför skulle jag hitta på? 

Hur kommer man över att ens mamma inte vill ha kontakt med en? Jag har verkligen inte gjort någonting. Det är inget jag bara säger. Jag har försökt ringa henne men jag är blockerad. Facebook svarar hon inte på. Åker jag hem till henne så är hon som om inget har hänt. Hon vill hoppa fram, krama mig och säger hur mycket hon saknat mig. Frågar jag varför hon inte hört av sig så säger hon att hon inte vet, att det inte har blivit av. 

Det har gått 3 år nu. Jag är så ledsen. 

Pappa har jag bra kontakt med. Hans släkt bor dock 30 mil bort. Mammas släkt har jag inte mycket kontakt med, mer än min morbror och min morbrors fru. Sedan har jag min halvsyster och lillasyster då. Jag saknar släktträffarna. Familjen. Samhörigheten. Allt. Men det känns som att sen starka familj man hade var bara fejk. 

Jag har dessutom noll minnen av att mamma lekt med mig som barn. med pappa tusen minnen. Mamma har förklarat det som att de delade upp det, pappa tog hand om mig och mamma min lillasyster. Men ändå? När jag flyttade hemifrån var det ingen som hjälpte mig med någonting. Mamma har aldrig frågat om att komma till mig och hälsa på mig. Har jag bakat en kaka så blir hon bara sur och tror att jag ska försöka vara bättre än henne. När jag skaffade hamster skrattade hon och sa att jag aldrig någonsin skulle kunna ta hand om ett djur. När det är hon själv som lät vår katt som då var 18 år vara ensam i två dagar i en lägenhet. 

Jag förstår inte. Har hon aldrig tyckt om mig? 

• Svar på tråden Mamma sa upp kontakten med mig för 3 år sedan
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kära du) skrev 2024-11-08 11:58:32 följande:

Kära TS. Låter som en elak person om jag ska vara ärlig. Att du och din yngre syster delades upp på det viset.

Tänk på att du är värd kärlek och om din egen mor inte ger det, så kanske det inte är något att hämta.

Tänk också på att hon verkar ha dragit en story till din släkten på hennes sida och de verkar tro på henne. Hon låter manipulativ.

Du är värd något bra.

Tycker ändå det är fint att du nystar och söker i ditt inre och bakåt i tiden i din barndom och försöker förstå helheten. Du försöker läka. Det är stort. Hjärta

Tack för din förståelse och för dina väldigt fina ord! Det värmer. 

Nej jag håller med dig, snäll är hon inte. Trots att jag har läst en bok nu (inlägget lite här ovanför) och verkar ha funnit en förklaring till hennes beteende och kanske hjälpt henne förstå också, så kan jag bara inte släta över allt. Jag behöver se till mig själv och mitt eget värde. I mina ögon är det ändå ofattbart att bete sig som hon har gjort. Men boken hjälpte mig förstå vilket kan läka såren lite. 

Jag hoppas bara att vi åtminstone kan prata då och då framöver. Men jag kommer förmodligen aldrig våga / kunna släppa henne allt för nära. 

• Anonym (Betta)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-08 14:35:39 följande:

Nja jag häller inte med dig där.

Jag tycker inte att man ska behöva fortsätta försöka så länge som jag har gjort. Jag har pratat lugnt. Jag har skrikit. Jag har gråtit. Hon har ljugit mig i ansiktet och även hela släkten och pratat dåligt om mig bakom min rygg. Varför ligger ansvaret på mig? Och varför skulle hon sakna mig? Hon har inte försökt en enda gång höra av sig själv. Jag har varit blockerad så det har varit totalt omöjligt att ens nå henne. Ditt inlägg gjorde mig ledsen. Jag gick in i väggen delvis pga henne. Men också för att annat hemskt hände samtidigt. Jag ska väl inte behöva slita ut mig ha henne? Ja hon är min mamma. Men hon verkar ju inte vilja vara det. Men, jag hoppas på förändring nu. efter det här med förklaringen från boken. 

Ett barn väljer inte sina föräldrar. Hon däremot, hon är förälder och har ett ansvar som hon uppenbarligen aldrig har tagit ordentligt.

Däremot gjorde jag det här med att läsa boken och ge henne en möjlig förklaring på beteendet för att hjälpa henne. Men även mig själv. Jag kommer aldrig bli nära henne. Men jag är glad om vi åtminstone kommer kunna prata då och då. 

Rent krasst så ligger ansvaret på den som vill ha en relation. Det är ju så det blir i verkligheten även om man tycker att hon gör fel.

Hemskt och oacceptabelt beteende av din mamma det tycker jag verkligen men det spelar ju ingen roll, nu är ni båda vuxna. Och oavsett vad andra tycker så kanske hon inte vill förändra sig och ta något ansvar. Och då kan ingen tvinga henne.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-08 14:54:38 följande:
    Rent krasst så ligger ansvaret på den som vill ha en relation. Det är ju så det blir i verkligheten även om man tycker att hon gör fel.

Hemskt och oacceptabelt beteende av din mamma det tycker jag verkligen men det spelar ju ingen roll, nu är ni båda vuxna. Och oavsett vad andra tycker så kanske hon inte vill förändra sig och ta något ansvar. Och då kan ingen tvinga henne.

Jag menade mest det där som svar på inlägget, att jag skulle fortsätta försöka. 

Nu har jag ju dock pratat med mamma i en timme igår och berättat om en möjlig förklaring till hennes beteende. Hon ska läsa boken själv. Så läget är förhoppningsvis annorlunda nu. Men, såren kommer ändå alltid finnas kvar.

Och ja, jag är vuxen. Men föräldrar är ändå föräldrar. Bara för barnen är vuxna slutar man väl inte bry sig? Ljuger? Manipulerar? Nja, inte ok.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-08 14:54:38 följande:

Och jag har ju skrivit i tråden att jag har försökt ta kontakt, så jag vet inte varför man fortsätter säga att jag skulle fortsätta trots jag var blockerad. Det blir en aning svårt då. Hon är ju tydligt manipulerande. Säger en sak men menar en annan. 

Det är därför jag inte litar på henne nu ändå. Trots att hon blockerade upp mig och skickade hjärtan igår. Hon har inte varit ärlig innan. Men, förklaring kan jag ha hittat. Hon verkade lättad och sa att hon förstod sig själv mer, varför hon inte låter någon komma nära. Så jag Hoppas att det blir ändring nu. Men jag Litar inte på det.

• Kunniglingvist

Efter 6 år har min svärmor fortfarande inte en enda gång varit med våra barn utan oss föräldrars närvaro. Vi ses 1 gång i kvartalet och då för att hon ska kunna ta bild och skriva på instagram till sina vänner hur mycket hon älskar att vara mormor. Kontakten med hennes dotter är liknande. Hon ställer aldrig upp, frågar aldrig något. Pratar bara om sig själv och sina problem de få gånger man faktiskt ses. Hon lever i sin egen narcissiska värld. Jag har således en del andra handsförståelse i hur det kan vara med en förälder som skjuter bort en. Förstår att det är väldigt tufft för dig. Ibland skaffar folk tyvärr barn av fel anledning tror jag, och kan inte riktigt hantera att vara förälder. Både jag och min fru har båda varit djupt besvikna på min svärmor, ibland har man nästan velat straffa henne på något sätt. Men i slutändan mår man (vi) bäst över att förlåta dem för deras tillkortakommanden. Lite de där med att hoppas på en förändring i någon är upplagd för att man ska bli besviken gång på gång på gång

• Anonym (Betta)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-08 15:09:20 följande:

Jag menade mest det där som svar på inlägget, att jag skulle fortsätta försöka. 

Nu har jag ju dock pratat med mamma i en timme igår och berättat om en möjlig förklaring till hennes beteende. Hon ska läsa boken själv. Så läget är förhoppningsvis annorlunda nu. Men, såren kommer ändå alltid finnas kvar.

Och ja, jag är vuxen. Men föräldrar är ändå föräldrar. Bara för barnen är vuxna slutar man väl inte bry sig? Ljuger? Manipulerar? Nja, inte ok.

Jo en del slutar bry sig eller brydde sig aldrig. Som sagt det är inte att jag tycker att det är OK eller bra men det är ju ändå upp till personen själv om den vill ta något ansvar.
    Och du behöver givetvis inte heller försöka något om du inte vill eller anser det är ditt ansvar.
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-08 15:11:31 följande:

Och jag har ju skrivit i tråden att jag har försökt ta kontakt, så jag vet inte varför man fortsätter säga att jag skulle fortsätta trots jag var blockerad. Det blir en aning svårt då. Hon är ju tydligt manipulerande. Säger en sak men menar en annan. 

Det är därför jag inte litar på henne nu ändå. Trots att hon blockerade upp mig och skickade hjärtan igår. Hon har inte varit ärlig innan. Men, förklaring kan jag ha hittat. Hon verkade lättad och sa att hon förstod sig själv mer, varför hon inte låter någon komma nära. Så jag Hoppas att det blir ändring nu. Men jag Litar inte på det.

Jag tycker att du sätter dig själv i en sårbar situation nu. Du kan få ditt hjärta totalkrossat.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-08 15:17:38 följande:
    Jag tycker att du sätter dig själv i en sårbar situation nu. Du kan få ditt hjärta totalkrossat.

Jag vet. Men jag ville göra ett litet försök till. Hon ville läsa boken och kanske get det henne förståelse. 

Men, hon kan lika gärna ljuga igen. Jag är medveten om det. 

• Anonym (Anonym)

Jag är väl förberedd på det. Tråkigt nog. Men jag hoppas, hoppas att hon iallafall kan höra av sig en gång i månaden eller i halvåret, framöver. Om hon då skulle förstå sig själv bättre. 

• Anonym (Anonym)

Hon har hört av sig igen redan. Skrev ett långt sms imorse, med mycket fina ord. 

Det verkar vara så att jag fann förklaringen om hennes beteende i boken jag läste, som gjorde att hon också förstod både sig själv och mig. 

Men, jag kommer ändå få ta det väldigt försiktigt. Jag är inte van vid den här omtanken hon ger nu. Trodde i princip inte att hon har kapabel till att bry sig så. Vara en mamma på riktigt. Det känns hemskt att säga. Men det tyder väl på att det är längesedan det ens hände sist, om någonsin. Annars hade jag väl kommit ihåg det och inte känt står det är ovant och helt främmande för mig. 

Men det känns bra. 

• Anonym (Betta)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-09 17:15:15 följande:

Hon har hört av sig igen redan. Skrev ett långt sms imorse, med mycket fina ord. 

Det verkar vara så att jag fann förklaringen om hennes beteende i boken jag läste, som gjorde att hon också förstod både sig själv och mig. 

Men, jag kommer ändå få ta det väldigt försiktigt. Jag är inte van vid den här omtanken hon ger nu. Trodde i princip inte att hon har kapabel till att bry sig så. Vara en mamma på riktigt. Det känns hemskt att säga. Men det tyder väl på att det är längesedan det ens hände sist, om någonsin. Annars hade jag väl kommit ihåg det och inte känt står det är ovant och helt främmande för mig. 

Men det känns bra. 

Men hon har ju baktalat dig och ljugit. Har hon sagt något om det? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-09 17:43:46 följande:
    Men hon har ju baktalat dig och ljugit. Har hon sagt något om det? 

Ja, hon sa att det var helt fel. Jag tror hon gjorde så för att slippa förklara, sedan förstod hon väl inte själv ens. Förväntar mig att hon berättar detta för sin bror sen. Men jag ska också säga det. Orkar bara inte just nu.

Blev glad för hennes meddelande men jag reagerar på hur jag kände. Förvånad, ovant.Jag har aldrig fått sådana vänliga meddelanden någonsin. Så frågan är hur länge hon tolkat mig fel och därmed sett ner på mig. Säkert jättelänge. 

• Anonym (Anonym)

Hon behöver ju verkligen visa att hon bryr sig nu. Men det var bra att hon hörde av sig redan imorse. Det blev jag förvånad över. Trodde det skulle dröja länge. Om någonsin.

Svar på tråden Mamma sa upp kontakten med mig för 3 år sedan