• Anonym (hjälp)

    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder

  • Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 11:27:53 följande:

    Du skrev att det var överkomliga problem. 


    Gör ni alltid så, att ni enbart tar beslut på ekonomiska grunder? 

    Vad är anledningen till att ni enbart tittar på ekonomin?


    Nej det är inget överkomligt problem att vara utan bil för jämnan. Det har jag inte skrivit.

    Eftersom det är just ekonomi som är diskussionen i den här frågan. Vilka bilar som är säkrast eller mest komfortabel är inget som vi är oense om.
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-23 11:33:15 följande:
    Nej det är inget överkomligt problem att vara utan bil för jämnan. Det har jag inte skrivit.

    Eftersom det är just ekonomi som är diskussionen i den här frågan. Vilka bilar som är säkrast eller mest komfortabel är inget som vi är oense om.

    Har inte sagt att ni är oense om det, men ni väljer ju bort det i diskussionen. 


    För hade det varit med i diskussionen så hade ni valt bort den bilen ni har nu. En nyare bil är både säkrare och ner komfortabel. 


    Känns konstigt att den som vill behålla den nuvarande bilen inte kan ge ett tillförlitligt underlag på varför den är mest ekonomiskt. 

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 11:39:57 följande:

    Har inte sagt att ni är oense om det, men ni väljer ju bort det i diskussionen. 


    För hade det varit med i diskussionen så hade ni valt bort den bilen ni har nu. En nyare bil är både säkrare och ner komfortabel. 


    Känns konstigt att den som vill behålla den nuvarande bilen inte kan ge ett tillförlitligt underlag på varför den är mest ekonomiskt. 


    Ja det är ju ekonomin som diskussionen handlar om, ingenting annat. Så var snäll och respektera ämnet.

    För att det är mer ekonomiskt att behålla 100 000 kr i olika räntekonton och fonder än att bli av med dem.
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-23 12:26:02 följande:
    Ja det är ju ekonomin som diskussionen handlar om, ingenting annat. Så var snäll och respektera ämnet.

    För att det är mer ekonomiskt att behålla 100 000 kr i olika räntekonton och fonder än att bli av med dem.
    Om du har räknat ut vad som är mest ekomiska, så förstår jag inte varför du frågar här. Då är ni ju överens. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 12:39:11 följande:
    Om du har räknat ut vad som är mest ekomiska, så förstår jag inte varför du frågar här. Då är ni ju överens. 
    Nej vi är inte överens. Den ena vill inte bränna runt 100 000 på en annan bil och den andre vill inte bränna pengar på reparationer på den som redan finns.
  • Anonym (hjälp)

    Men jag fick aldrig svar på min fråga om vad man kan få för bilen på marknaden har för betydelse om man inte ska sälja den.

  • Anonym (Nöjd bilägare)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 16:11:12 följande:
    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder


    Jag resonera som så att kör så länge det får med en gammal bil. Är precis det jag gör. Köpte en bil 2011 årsmodell 2010 son gått 1500 mil. Idagsläget har den gått 49000 mil. Gör service och reparationer på den själv. Vad kostar det inte att byta bil? Du vet inte vad du får mem du vet vad du har och vad som är gjort med bilen. Nu har jag haft en jäkla tur med bilen, har inte haft några större fel på bilen och tänker ha kvar den länge till. Även om man får lägga ut pengar, vad kostar det inte att köpa ny bil med service kostnader etc etc
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Nöjd bilägare) skrev 2024-11-26 20:24:55 följande:
    Jag resonera som så att kör så länge det får med en gammal bil. Är precis det jag gör. Köpte en bil 2011 årsmodell 2010 son gått 1500 mil. Idagsläget har den gått 49000 mil. Gör service och reparationer på den själv. Vad kostar det inte att byta bil? Du vet inte vad du får mem du vet vad du har och vad som är gjort med bilen. Nu har jag haft en jäkla tur med bilen, har inte haft några större fel på bilen och tänker ha kvar den länge till. Även om man får lägga ut pengar, vad kostar det inte att köpa ny bil med service kostnader etc etc
    Det verkar ju mest som att problemet med att fortsätta reparera är att det känns inte bra psykiskt för vissa människor att lägga ut pengar på en bil som inte är värd så mycket på marknaden. Men om man ändå väljer att fortsätta reparera, kommer man verkligen upp i samma pengar som det kostar att köpa och reparera nästa bil det är jag tveksam till. Försäkringen kommer ju bli dyrare också.

    Köra så länge det går skriver du, var skulle du tycka var gränsen att det inte går längre? Byta motor? Bli krockad?
  • Anonym (G)

    Årsmodell och bilmärke? Skick?

  • Anonym (Nöjd bilägare)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-27 14:56:50 följande:
    Det verkar ju mest som att problemet med att fortsätta reparera är att det känns inte bra psykiskt för vissa människor att lägga ut pengar på en bil som inte är värd så mycket på marknaden. Men om man ändå väljer att fortsätta reparera, kommer man verkligen upp i samma pengar som det kostar att köpa och reparera nästa bil det är jag tveksam till. Försäkringen kommer ju bli dyrare också.

    Köra så länge det går skriver du, var skulle du tycka var gränsen att det inte går längre? Byta motor? Bli krockad?
    Skulle jag krocka bilen och den blir okörbar så självklart skrotar jag den i så fall. Att byta motor är heller inte aktuellt då jag inte har den möjligheten samt att en motor kostar väl en hel del även begagnad.
    Slitdelar får man byta oavsett bil.
    Nu har jag inte behövt byta så mycket på bilen som tur är. Så jag kör vidare. Fick beröm på besiktningen att den var så fin under fast den rullat så långt.
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 16:11:12 följande:
    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder


    Kolla även på andra saker än reparation och värdeminskning. Skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc kan skilja en hel del mellan olika bilar.

    Jag skulle resonera så här:

    Alt A, bil för 25.000kr:
    Kapitalkostnad: 2500kr/år (hade fått 10% om jag istället köpt fonder etc för pengarna)
    Skatt: 3000kr/år
    Försäkring: 4000kr/år
    Service: 3000kr/år
    Däck/slitage/övrigt: 4000kr/år
    Reparationer: 6000kr/år
    Värdeminskning: 8000kr/år (räknar med att bilen är skrot om 3 år)
    Bränsle: 20000kr/år
    SUMMA: 50500kr/år

    Alt B, bil för 100.000kr
    Kapitalkostnad: 10 000kr/år
    Värdeminskning: 10 000kr/år (10% av bilens värde)
    Bränsle: 18000kr/år (räknar med att den drar 10% mindre än den äldre bilen)
    Reparationer: 3000kr/år
    I övrigt samma kostnader för skatt etc som den äldre bilen.
    SUMMA: 55000kr/år

    Trots att bil B är 4 gånger så dyr i inköp blir kostnaden bara ca 10% högre.
    Dock så är bil A en större risk, då en större reparation får hela budgeten att tippa över till den dyrare bilens fördel.

    Så mitt tips är:
    Köp typ en Volvo V70 eller en annan vanlig/tråkig bil. Denna blir billig att serva och reparera och kommer hålla värdeminskningen i schack. Lägg runt 60-100 000kr. Kommer i längden bli billigare än att köra runt i något för 20 000kr som riskerar att totalhaverera vilken minut som helst.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bocken) skrev 2024-12-10 14:47:01 följande:
    Kolla även på andra saker än reparation och värdeminskning. Skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc kan skilja en hel del mellan olika bilar.

    Jag skulle resonera så här:

    Alt A, bil för 25.000kr:
    Kapitalkostnad: 2500kr/år (hade fått 10% om jag istället köpt fonder etc för pengarna)
    Skatt: 3000kr/år
    Försäkring: 4000kr/år
    Service: 3000kr/år
    Däck/slitage/övrigt: 4000kr/år
    Reparationer: 6000kr/år
    Värdeminskning: 8000kr/år (räknar med att bilen är skrot om 3 år)
    Bränsle: 20000kr/år
    SUMMA: 50500kr/år

    Alt B, bil för 100.000kr
    Kapitalkostnad: 10 000kr/år
    Värdeminskning: 10 000kr/år (10% av bilens värde)
    Bränsle: 18000kr/år (räknar med att den drar 10% mindre än den äldre bilen)
    Reparationer: 3000kr/år
    I övrigt samma kostnader för skatt etc som den äldre bilen.
    SUMMA: 55000kr/år

    Trots att bil B är 4 gånger så dyr i inköp blir kostnaden bara ca 10% högre.
    Dock så är bil A en större risk, då en större reparation får hela budgeten att tippa över till den dyrare bilens fördel.

    Så mitt tips är:
    Köp typ en Volvo V70 eller en annan vanlig/tråkig bil. Denna blir billig att serva och reparera och kommer hålla värdeminskningen i schack. Lägg runt 60-100 000kr. Kommer i längden bli billigare än att köra runt i något för 20 000kr som riskerar att totalhaverera vilken minut som helst.
    Bilen har hittills kostat 20 till 30 tusen kronor per år inklusive allt. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka med förlorad kapitalkostnad då vi fick bilen? Ska jag typ tänka vad vi hade fått för den om vi sålt den, och investerat de pengarna?
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-12-10 15:01:29 följande:
    Bilen har hittills kostat 20 till 30 tusen kronor per år inklusive allt. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka med förlorad kapitalkostnad då vi fick bilen? Ska jag typ tänka vad vi hade fått för den om vi sålt den, och investerat de pengarna?
    Ja, så skulle jag räkna om jag vore dig. 

    Det som är "kostnaden" kan ju lika gärna vara en förlorad intäkt.

    Vissa saker i bilvalet beror på hur mycket du/ni kör. Är det många mil så har bränsleförbrukningen ganska stor betydelse. Kör ni lite så spelar andra saker större roll. Hur många mil blir det på ett år ungefär?
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt