Stänga av känslor
Ni som kan stänga av känslor, antingen om ni är den som av någon anledning lämnar en relation, eller om ni har blivit lämnade. Hur gör ni?
Ni som kan stänga av känslor, antingen om ni är den som av någon anledning lämnar en relation, eller om ni har blivit lämnade. Hur gör ni?
Följdfråga: Skulle ni även kunna stänga av känslorna om det inte var något "fel" på personen eller förhållandet, utan det skulle inte fjngera av andra skäl. Tex att en ska flytta utomlands (bara ett exempel).
Bara kunna stänga av i såna fall också?
Som grund så tycker jag att du har rätt ts. I vilken takt man träffar varandras familj styr inte hur seriös man är. Jag träffade min mans mamma för första gången efter 1,5 år och då så som du beskriver, han skulle hämta en grej hos henne sambo när vi var inne i stan och vi skakade hand och sa hej typ.
"På riktigt" träffade jag henne först efter nästan 3 år och jag var då gravid med vårt första barn. Min man träffade mina föräldrar efter några månader.
De olika tidpunkterna för när vi träffades har absolut ingenting att göra med hur seriösa vi är. Mer att jag träffade mina föräldrar oftare än vad han träffade sin mamma och vi varit en sådan familj med svängdörrar där man tar med nya personer in i gemenskapen väldigt snabbt (typ att vänner jag skaffat efter jag flyttat hemifrån plötsligt är en vanlig gäst på mina föräldrars söndagsmiddag) medan min man inte alls varit på samma sätt med sina vänner mot sina föräldrar.
MEN. Jag tycker du ska tänka utifrån din pappas perspektiv och se bortanför både dina egna och din pojkväns känslor kring detta. Kan det vara så att din pappa skulle känna en glädje av att få träffa din pojkvän? I så fall så tycker jag att du ska ta med honom och presentera honom för din pappas skull. Om din pappa är likgiltig inför det eller skulle tycka det var jobbigt så absolut inte.
Det är svårt att stänga av känslor, antar att de som kan det helt enkelt tänker på annat när tankar de inte vill ha dyker upp.
Sluta röra vid den andra personen, när man rör vid någon/blir berörd på ett vänligt sätt produceras hormonet oxytocin, det är ett hormon som ger en känslomässig bindning.
Det brukar ta ca 3 månader innan de värsta känslorna är över när man är i kris.
Om man inte alls mår bättre efter 3 månader får man nog tänka att man är deprimerad och behöver samtalsstöd eller annan hjälp.