• Anonym (Svettis)

Kalorier och svettning

Jag undrar om att man svettas när man tex promenerar betyder att man förbränner mer kalorier än om man inte svettas? Alltså att det att man svettas är ett tecken på att man har högre energiförbrukning? Eller kan energiförbrukningen vara den samma oavsett om man svettas lr inte?

• Svar på tråden Kalorier och svettning
  • Anonym (A)
    Anonym (Svettis) skrev 2024-11-07 15:38:15 följande:
    Kalorier och svettning

Jag undrar om att man svettas när man tex promenerar betyder att man förbränner mer kalorier än om man inte svettas? Alltså att det att man svettas är ett tecken på att man har högre energiförbrukning? Eller kan energiförbrukningen vara den samma oavsett om man svettas lr inte?

Det är individuellt hur mkt man svettas. Ju mer vältränad man är desto mer svettas man.

Huruvida det påverkar energiförbrukningen vet jag inte, men om man märker att man börjar svettas mer efter en tids träning, så betyder det att man är mer vältränad och antagligen tar i mer och därmed förbränner mer.
  • Anonym (J)

Jag har hört att det inte spelar någon roll om man svettas mycket eller lite. Att det enbart känns som att det ger mer men inte betyder det.

• Anonym (J)

Men en snabb promenad lär nog ge mer än en långsam sådan.

• Lynx123

Det är pulsen, snarare än svettandet, som avgör förbränningen.

• Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (J) skrev 2024-11-07 15:54:35 följande:

Men en snabb promenad lär nog ge mer än en långsam sådan.

Nej, farten påverkar inte energiförbrukningen utan "bara" konditionen.
  • Anonym (Svettis)
    Lynx123 skrev 2024-11-07 17:11:11 följande:

Det är pulsen, snarare än svettandet, som avgör förbränningen.

Åh det visste jag inte! Tack för info! Min tanke var alltså inte att svettningen gör att man förbränner mer, utan att den skulle kunna vara ett teckenatt man förbränner mer? Eftersom energi är värme?
  • Lynx123
    Anonym (Svettis) skrev 2024-11-07 19:59:11 följande:
    Åh det visste jag inte! Tack för info! Min tanke var alltså inte att svettningen gör att man förbränner mer, utan att den skulle kunna vara ett tecken på att man förbränner mer? Eftersom energi är värme?
    Det KAN det vara men du kan ju också svettas för att det är varmt. Bäst är alltid att hålla koll på pulsen.
  • Anonym (Svettis)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2024-11-07 17:12:51 följande:
    Nej, farten påverkar inte energiförbrukningen utan "bara" konditionen.
    Så har jag också föstått det 😊
  • Anonym (Svettis)
    Lynx123 skrev 2024-11-07 20:31:12 följande:
    Det KAN det vara men du kan ju också svettas för att det är varmt. Bäst är alltid att hålla koll på pulsen.
    Så i princip förbränner man alltså mindre ju mer vältränad man är?
Svar på tråden Kalorier och svettning