• Anonym (Gnällspik)

Hör bara min frus gnäll!

Min fru pratar otroligt mycket. Det är säkerligen mycket positivt hon säger men det som fastnar hos mig är gnället. Det behöver inte vara gnäll på mig utan gnäll på vad som helst. Det är som att min hjärna blir intresserad då och försöker hitta en lösning på problemet. Allt det här gnället tar så mycket energi av mig. Vad behöver jag ändra för att få en positivare bild av min fru?

• Svar på tråden Hör bara min frus gnäll!
  • Anonym (vem)
    Tecum skrev 2024-11-08 17:50:13 följande:
    Då ska hon lyssna på TS och trappa ner gnällandet!

Många gnäller för gnällandets skull, även om det finns lösningar vill de inte lyssna på det örat.
    Vad ska hon lyssna på TS? Vad har han sagt?
  • Anonym (Simme)
    Anonym (Pytte) skrev 2024-11-08 17:39:35 följande:

Den absolut gnälligaste personen jag träffat gick till sist in i väggen. Hon gnällde i första hand om människor som hon tyckte gjorde fel. Som bodde fel, gjorde fel yrkesval, gifte sig med fel person, hade fel husdjur, uppfostrade sina barn fel osv. Framför allt gnällde hon när folk inte gjorde saker på ett normalt sätt ( dvs plugga, förlova dig, köp bostadsrätt, gör karriär, gift dig, köp hus, få barn).

Hon letade fel hos andra för att själv känna sig mindre dålig och för att ge sig själv cred för att hon misann slet som f-n för att leva upp till hennes bild av hur alla borde leva. 

Du vet bäst själv om det är den typen av gnällighet, TS. I så fall behöver du ta hand om din fru och gärna ta henne till en psykolog också. 

Det här låter mer som hämtat ur ditt eget privatliv. Starta en egen gnälltråd om du vill gnälla av dig eller gå till en psykolog, du verkar behöva det
  • Tecum
    Anonym (vem) skrev 2024-11-08 19:11:56 följande:
    Vad ska hon lyssna på TS? Vad har han sagt?
    What? Han skrev ju att han far illa av hennes gnäll, därför ska han tala om det för henne - tydligt! Det har han antagligen inte gjort.
    Har du inte läst trådstarten?
  • Anonym (vem)
    Tecum skrev 2024-11-08 21:08:38 följande:
    What? Han skrev ju att han far illa av hennes gnäll, därför ska han tala om det för henne - tydligt! Det har han antagligen inte gjort.
    Har du inte läst trådstarten?
    Det har inte hänt än. Du diskuterade fruns agerande, du kan ju inte klaga på att hon inte lyssnade på TS om han inte sa något
  • Anonym (raka rör)

Vi brukar fråga varandra: Vill du ha råd eller vill du bara gnälla av dig?

Om man vill ha råd så kan man få det, och annars så bara lyssnar den andre  med ett halvt öra och det är bra så.

Om den ena bara gnäller hela tiden är det nog dags att sätta stopp och antingen be dem byta jobb/gå till läkare med sitt kroppsliga problem/gå till terapeut istället.

(förutsatt att orsaken till missnöje inte har något med dig som partner att göra)

Ingen orkar leva med en gnällfis i längden.

• Anonym (vem)
    Anonym (raka rör) skrev 2024-11-08 21:23:32 följande:

Vi brukar fråga varandra: Vill du ha råd eller vill du bara gnälla av dig?

Om man vill ha råd så kan man få det, och annars så bara lyssnar den andre  med ett halvt öra och det är bra så.

Om den ena bara gnäller hela tiden är det nog dags att sätta stopp och antingen be dem byta jobb/gå till läkare med sitt kroppsliga problem/gå till terapeut istället.

(förutsatt att orsaken till missnöje inte har något med dig som partner att göra)

Ingen orkar leva med en gnällfis i längden.

Hjälpsamt verkligen. Precis vad TS frågade efter.
  • NinniQX

Vad gnäller hon om? Lite svårt ge råd om man bara vet hälften av historien

• Anonym (Pytte)
    Anonym (Simme) skrev 2024-11-08 20:07:39 följande:
    Det här låter mer som hämtat ur ditt eget privatliv. Starta en egen gnälltråd om du vill gnälla av dig eller gå till en psykolog, du verkar behöva det
    Varför skulle jag starta en gnälltråd? Jag gnäller inte. Jag varnar TS för att fruns gnäll kan vara tecken på psykisk ohälsa och att hon behöver hjälp. 

Efter lång sjukskrivning och terapi gnäller inte personen jag känner längre. Gnället hängde uppenbart ihop med dåligt psykiskt mående. Eftersom det dåliga måendet slutade i en totalkrasch tycker jag att det är viktigt att tänka på att även om fruns gnäll är irriterande behöver TS fundera på om det rör sig om något liknamde. Jag utgår från att TS inte önskar se sin fru rasa ihop i en allvarlig depression. 
  • Anonym (tyst)
    Anonym (Gnällspik) skrev 2024-11-08 11:35:25 följande:
    Hör bara min frus gnäll!

Min fru pratar otroligt mycket. Det är säkerligen mycket positivt hon säger men det som fastnar hos mig är gnället. Det behöver inte vara gnäll på mig utan gnäll på vad som helst. Det är som att min hjärna blir intresserad då och försöker hitta en lösning på problemet. Allt det här gnället tar så mycket energi av mig. Vad behöver jag ändra för att få en positivare bild av min fru?

Vet du vad det bästa är med att bli avsugen av en kvinna?
    Då är det tyst i några minuter

Så du kanske ska försöka få henne att suga av dig oftare så du slipper höra på hennes gnäll.
  • EvaLotta75

Börja prata med henne, att hon gnäller kan  omedvetet vara ett sätt att hålla igång samtalet för att du kanske inte säger så mycket.. Börja prata om andra  saker t ex sådant ni ska göra tillsammans. drömmar etc. eller bara praktiska saker.

• Anonym (Simme)
    Anonym (Pytte) skrev 2024-11-09 07:20:49 följande:
    Varför skulle jag starta en gnälltråd? Jag gnäller inte. Jag varnar TS för att fruns gnäll kan vara tecken på psykisk ohälsa och att hon behöver hjälp. 

Efter lång sjukskrivning och terapi gnäller inte personen jag känner längre. Gnället hängde uppenbart ihop med dåligt psykiskt mående. Eftersom det dåliga måendet slutade i en totalkrasch tycker jag att det är viktigt att tänka på att även om fruns gnäll är irriterande behöver TS fundera på om det rör sig om något liknamde. Jag utgår från att TS inte önskar se sin fru rasa ihop i en allvarlig depression. 
    Du gnäller fortfarande om samma sak. Ts har inte ens skrivit varför hon gnäller men du fortsätter skriva utifrån en person du känner. Att gnälla är förresten en vanlig företeelse och beror i de flesta fall inre på psykisk ohälsa.
  • Anonym (Bj)

Jag gnäller nog också rätt mkt enligt min make. Ibland blir jag less på mig själv med. jag brukar tänka om vissa "hon skulle nog aldrig gnälla som jag" önskar att jag också såg mer positivt i folk. 

men jag anser att dom flesta är puckon, lever i sin egen värld och kan inte samarbeta med andra människor. 
    man jag utgår från att alla är idiotier tills motsatsen är bevisad. Der behöver man inte gå runt och säga, men man slipper också irritera sig och bli besviken. 

jag gissar att din fru är omgiven av idioter helt enkelt. Och ju mer skit man möts av desto gillare blir bägaren. 
    men man för försöka tänka att folk gör så gott dom kan, och inte har ont uppsåt. Man vet inte vad folk som beter sig som idioter vart med om. Kanske fått en cancerbesked, någon som gått bort. Så stöter man på denna människa. IRL eller på sociala medier  

• Anonym (Bj)

Så himla svårt att skriva på fl, reklam som poppar upp och sidan laggar skiten. 

• Anonym (Kvinnor)

Många damer är så .Orkar du inte,så gör slut.

Svar på tråden Hör bara min frus gnäll!