• Anonym (Erika)

Kommer folk dricka alkohol i framtiden?

Man märker just nu en tydlig skillnad på den yngre generationen. Alkohol är inte lika intressant längre för många. 

Har många vänner och familjemedlemmar som är sådär 20-35 år som bara dricker typ läsk när vi går ut och äter. Vi är totalt ointresserade av en restaurangs alkoholrättigheter. En del tar en drink 3-4 ggr per år men annars är det mest cola zero som är intressant. 

Och nej mitt umgänge består inte bara av massa renlevnadsmänniskor eller frireligiösa. 

Frågan är om trenden kommer hålla i sig och att alkoholen successivt kommer att fasas ut naturligt? 

• Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:52:41 följande:
    Fast det är studier om mycket unga människor, alltså skolungdomar. Det är inte heller en minskning sedd över några hundra år. Det innebär inte heller per automatik att alkoholen kommer att fasas ut för att unga väljer att inte dricka (och istället nyttjar andra droger, vilket du verkar vilja bortse från). Snarare är det nog så, att ungdomar som nyttjar andra droger, typ lustgas, snarare går över till mer alkohol efter en viss tid.

Eftersom det totala drickandet också ökat över åren, tror jag inte att alkoholen kommer att försvinna. Det krävs mer än tonåringar som inte dricker, för att uppnå det.
    Du kan se en minskning även hos personer mellan 20-30 år så om den dom nya generationerna visar ett mindre intresse så kommer det ju med samma utveckling minska. Och vi diskuterar alkohol här. Du kan diskutera andra substanser i en egen tråd. 
  • Anonym (Linnie)

Och det är väldigt enkelt att tillverka alkohol (händer ju tom ibland att det blir alkohol utan att det var meningen). Även under väldigt enkla livsomständigheter kan man lyckas med alkoholtillverkning. Saker som lustgas och LSD är ju inget man pysslar ihop hemma i köket. 

• Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:00:44 följande:
    Du kan se en minskning även hos personer mellan 20-30 år så om den dom nya generationerna visar ett mindre intresse så kommer det ju med samma utveckling minska. Och vi diskuterar alkohol här. Du kan diskutera andra substanser i en egen tråd. 
    Fast det hör ihop, tror jag. De unga som idag nyttjar andra substanser, typ lustgas, kommer allt mer övergå till alkohol i äldre åldrar. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Linnie) skrev 2024-11-09 22:02:18 följande:

Och det är väldigt enkelt att tillverka alkohol (händer ju tom ibland att det blir alkohol utan att det var meningen). Även under väldigt enkla livsomständigheter kan man lyckas med alkoholtillverkning. Saker som lustgas och LSD är ju inget man pysslar ihop hemma i köket. 

Nu handlade inte om ett förbud utan att intresset för detta skulle minska. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:50:32 följande:
    Verkar statistiskt sätt vara samma personer av dom unga som både tar droger och dricker alkohol? 
    Jaha, ja det kanske. Är inte insatt. Men det stämmer säkert för vill man ha ett rus vill väl många ha flera.

Jag har aldrig förstått det roliga med det. allt handlar ändå om ens inställning och vilak man umgås med. folk tror jag är full om jag umgås med min bästis. Det är alltid lika roligt när man turer där med sina alkoholfria cider och sen rätt som det är säger att man kör till dit man ska. Allas förvånade miner :) och ord som dricker inte du!!?? Haha. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Linnie) skrev 2024-11-09 22:02:18 följande:

Vilket också gör tillgängligheten större. För den som fyllt 20 är det inga problem att få tag på alkohol alldeles lagligt. Droger är det svårare, och olagligare, med.
  • Anonym (J)

Man kan dricka men ändå ha skittråkigt. 

Men bra om alkoholen minskar, men jag hoppas då att det är att det verkligen gör det och inte folket går över till knark istället så det är därför det minskar 

• Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 22:04:09 följande:
    Fast det hör ihop, tror jag. De unga som idag nyttjar andra substanser, typ lustgas, kommer allt mer övergå till alkohol i äldre åldrar. 
    När menar du att dessa personer skulle börja med det då? Och till vilken konsumtion? Att ha en liten konsumtion fram till 30 och sedan börja dricka som dom i övre medelåldern har jag svårt att se?.

Så du får ju tänka på sikt nu?. Om generationen efter, och efter det och efter det alla kör samma tydliga minskning i tio generationer framåt hur stor konsumtion blir det sen då? Om det håller i sig? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:08:03 följande:
    När menar du att dessa personer skulle börja med det då? Och till vilken konsumtion? Att ha en liten konsumtion fram till 30 och sedan börja dricka som dom i övre medelåldern har jag svårt att se?.

Så du får ju tänka på sikt nu?. Om generationen efter, och efter det och efter det alla kör samma tydliga minskning i tio generationer framåt hur stor konsumtion blir det sen då? Om det håller i sig? 
    Tror också på det. De är väl inte lika rädda / tänker på konsekvenserna som unga. Men när de blir äldre håller de säkert hellre på med lagliga saker, dvs alkohol 
  • Anonym (J)

Men jag vet inte. Jag kan ingenting. men löser man på Flashback så blir man ju mörkrädd 

• Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:08:03 följande:

Eftersom de totala drickandet ändå ökar genom åren (med vissa svängningar) tror jag inte att ungas minskade drickande påverkar i så hög utsträckning som du vill tro. 

Jag tror helt enkelt inte att generation efter generation kommer att dricka så pass lite att alkoholen helt kommer att försvinna. Att riskbruk kommer att minska - inte omöjligt. Att alkoholrelade skador minskar - absolut. Men jag tror inte att alkoholen kommer att fasas ut.

• Anonym (Linnie)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:05:50 följande:
    Nu handlade inte om ett förbud utan att intresset för detta skulle minska. 

Ja? Jag skrev nog inget om förbud heller? 

Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?