• Anonym (Zara’s kläder)

Hur är ZARA’s klädstorlekar?

Hört att Zaras kläder är väldigt små i storlekarna? Vi tycker ni? Jag har vanligtvis svårt att beställa kläder på nätet då det skiljer så mycket beroende på plagg. Jag har vanligtvis XS och S (34-36) MEN ibland är även XS för stort. 

• Svar på tråden Hur är ZARA’s klädstorlekar?
  • Geminis

Generellt skulle jag säga att Zaras kläder tenderar att vara en storlek mindre, främst i överdelar och klänningar men det är så olika. Upplever inte att det är lika illa som med HM där storlekarna kan skilja sig massor beroende på plagg.

Bäst är att besöka en butik för att prova alt beställa online Så det är så olika beroende på kroppsform.

Har du mellan XS-S i vanliga fall är nog XS rätt att gå på, möjligen att du får gå ner till XXS i en del fall Som t ex byxor/jeans.

• Anonym (Zara’s kläder)
    Geminis skrev 2024-11-11 22:48:22 följande:

Generellt skulle jag säga att Zaras kläder tenderar att vara en storlek mindre, främst i överdelar och klänningar men det är så olika. Upplever inte att det är lika illa som med HM där storlekarna kan skilja sig massor beroende på plagg.

Bäst är att besöka en butik för att prova alt beställa online Så det är så olika beroende på kroppsform.

Har du mellan XS-S i vanliga fall är nog XS rätt att gå på, möjligen att du får gå ner till XXS i en del fall Som t ex byxor/jeans.

Tack för svar men bor flera timmar ifrån närmsta Zara butik. Men såg några klänningar jag ville beställa. Jag upplever dock inte att HM kläder är små i storlekarna. Jag tycker de passar rätt bra på mig iaf. 

Du skrev att Zaras kläder tenderar att vara en storlek mindre (tolkar det som att man bör gå upp en storlek) men du rekommenderar att jag ska ta en mindre storlek som XXS när jag vanligtvis har S-XS? Sorry, är trött i huvudet

• Geminis

Jag som säger sorry. Tänkte en sak och skrev en annan. 

Vad gäller HM minskade de sina storlekar för några år sedan och de är ojämna i produktionsledet men det hör inte hit. 

Jag upplever Zara som jämnare och när man vet sin storlek efter att ha köpt några plagg så vet man vilken storlek som passar. Om du är mellan XS-S så är min gissning att S kommer passa dig bra. Sedan beror ju allt på hur man vill att ett plagg sitter. 

Svar på tråden Hur är ZARA’s klädstorlekar?