• Anonym (tonåringar)

Brädspel som passar tonåringar

Önskar tips på brädspel som passar hela familjen där barnen är tonåringar.

Vi är ett par familjer som brukar ses och resa tillsammans men där våra tonåringar mest verkar hamna framför en skärm istället för att umgås. Nu ska vi fira julen tillsammans i en stuga i fjällen. 

Skulle gärna vilja hitta nån aktivitet som kan roa alla åldrar på enkelt sätt efter dagarna i skidbacken. Nåt som ger lite samvaro istället för att alla är på varsin skärm. 

Vi har alla de klassiska spelen som Monopol, Den försvunna diamanten, Uno osv. Men nu söker vi nåt nytt, lite utmanande och som passar för just tonåringar. Ungdomarna är i åldrarna 13-19 år. 

• Svar på tråden Brädspel som passar tonåringar
  • Anonym (Skid)

Risk och ticket to ride, bra spel, tycker det är samma slags strategikänsla 

• Anonym (Spela mera)

Trivial Pursuit rekommenderar jag inte för ovana spelare. Tar lång tid, mycket väntan, man kan få tårtbit (poäng) bara om man står på en viss ruta när man svarar rätt osv. 

Gillar man frågespel är 0-100 väldigt bra. Alla svar är tal mellan 0 och 100. Det betyder att man inte behöver kunna svaret för att svara, utan man kan alltid göre en mer eller mindre kvalificerad gissning. Man får poäng enligt hur långt ifrån det rätta svaret man är. Har man helt rätt får man 10 minuspoäng. Man vill ha så lite poäng som möjligt.
    Alla svarar på alla frågor så ingen dödtid och ingen orättvisa. 
    Andra fördelar är att det är lätt att förstå, inga förberedelser, tar liten plats (finns ingen spelplan, bara kort frågekort plus papper att skriva på) och man kan lätt bestämma hur länge man ska spela. Det går också bra att spelare tillkommer eller försvinner medan man spelar.

• Anonym (Spel)

Catan/Settlers (samma spel, bytt namn) finns flera olika tilläggskategorier

Sedan klassiska Pictionary är perfekt!
    Kanske även Rappakalja. 

• beli

Nu kom jag på ett till: Codenames pictures! Helt fantastiskt spel som sätter igång kreativiteten!

• Anonym (tonåringar)
    beli skrev 2024-12-03 15:33:49 följande:

Mina två favoritspel har redan nämnts: Carcassonne och Ticket to ride.

Båda har expansioner. I Carcassonne kan man köpa till en flod, broar och annat som gör spelet ännu mer varierat. Vi spelar det med vår tioårige son och har alltid jättekul. I somras var vi också i Carcassonne (i södra Frankrike) och gick omkring i medeltidsfästningen spelet är inspirerat av, hur häftigt som helst.

I Ticket to ride kan man köpa till olika länder. Vi har Norden, Indien och Schweiz. Också väldigt kul för alla åldrar.

Ett annorlunda spel är Black stories. Det är mysterier som de andra ska klura ut genom att ställa frågor som bara kan besvaras med ja eller nej. Väldigt kul!

Exit-spel är ju också skoj. Som escape room, men i brädspels-/kortformat.

Ja, båda de låter kul!
  • Anonym (tonåringar)
    Anonym (Spela mera) skrev 2024-12-03 17:23:25 följande:

Trivial Pursuit rekommenderar jag inte för ovana spelare. Tar lång tid, mycket väntan, man kan få tårtbit (poäng) bara om man står på en viss ruta när man svarar rätt osv. 

Gillar man frågespel är 0-100 väldigt bra. Alla svar är tal mellan 0 och 100. Det betyder att man inte behöver kunna svaret för att svara, utan man kan alltid göre en mer eller mindre kvalificerad gissning. Man får poäng enligt hur långt ifrån det rätta svaret man är. Har man helt rätt får man 10 minuspoäng. Man vill ha så lite poäng som möjligt.
    Alla svarar på alla frågor så ingen dödtid och ingen orättvisa. 
    Andra fördelar är att det är lätt att förstå, inga förberedelser, tar liten plats (finns ingen spelplan, bara kort frågekort plus papper att skriva på) och man kan lätt bestämma hur länge man ska spela. Det går också bra att spelare tillkommer eller försvinner medan man spelar.

TP har vi, dock med gamla frågor som tonåringarna inte kan (knappt vi medelålders heller). Men man kanske kan köpa till nyare frågor?
  • Anonym (tonåringar)
    beli skrev 2024-12-03 21:18:47 följande:

Nu kom jag på ett till: Codenames pictures! Helt fantastiskt spel som sätter igång kreativiteten!

Det här lät spännande! Det finns flera varianter när jag kollar efter det. Är det just pictures som är bäst, eller även det som bara heter Codename?
  • beli
    Anonym (tonåringar) skrev 2024-12-04 08:41:44 följande:
    Det här lät spännande! Det finns flera varianter när jag kollar efter det. Är det just pictures som är bäst, eller även det som bara heter Codename?
    Det finns en variant med ord också, det har jag visserligen inte spelat men jag har svårt att tänka mig att det är lika bra som det med bilder. Bilderna är många och de är surrealistiska, en kombination av flera bilder i en, liksom. T.ex. en jordglob som är en fotboll, eller en orm med alien-huvud. Och sen ska man hitta gemensamma nämnare bland de bilder man vill att ens lag ska hitta, så man får verkligen gnugga geniknölarna. Det här spelet har alltid väckt stor förtjusning oavsett vilka jag spelat det med. Det roliga är också att man snabbt märker att vissa har liknande sätt att tänka medan andra tänker helt olika. En gång hade jag ett lag som förstod mina ledtrådar precis, vi hade samma sätt att tänka, men i det andra laget förstod de inte varandra eftersom de feltolkade varandras ledtrådar hela tiden. Vi vann förstås : )
  • Anonym (tonåringar)
    beli skrev 2024-12-04 11:35:11 följande:
    Det finns en variant med ord också, det har jag visserligen inte spelat men jag har svårt att tänka mig att det är lika bra som det med bilder. Bilderna är många och de är surrealistiska, en kombination av flera bilder i en, liksom. T.ex. en jordglob som är en fotboll, eller en orm med alien-huvud. Och sen ska man hitta gemensamma nämnare bland de bilder man vill att ens lag ska hitta, så man får verkligen gnugga geniknölarna. Det här spelet har alltid väckt stor förtjusning oavsett vilka jag spelat det med. Det roliga är också att man snabbt märker att vissa har liknande sätt att tänka medan andra tänker helt olika. En gång hade jag ett lag som förstod mina ledtrådar precis, vi hade samma sätt att tänka, men i det andra laget förstod de inte varandra eftersom de feltolkade varandras ledtrådar hela tiden. Vi vann förstås : )
    Det låter kul, det ska jag köpa! Så får vi se om det går hem bland tonåringarna till jul.
  • Anonym (Liza)

Med andra ord

Nyans

Redan nämnda codenames pictures (mycket bättre än "vanliga"codenames)

Kan du ta en HINT

Bohnanza

Alhambra

Seven wonders

• Anonym (Spela mera)

Det spel jag rekommenderar alla mest är Carcassonne. Det är en riktig klassiker som gavs ut år 2000 i Tyskland och mång har spelat det i åratal eller ett par årtionden utan att tröttna. Det har sålts i 12 miljoner exemplar. Det är för 2-5 spelare och är mycket bra även om man bara är två personer till skillnad från många andra spel där man i princip kan vara två men det inte är så lyckat. 

Spelet är förmånligt, lätt att få tag på och det finns många expansioner att köpa till om man blir ivrig och vill ha lite mer variation och utmaningar och lite längre speltid.

Här kan man tydligt se vad spelet går ut på. www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/carcassonne-swe.html

Ett tips: Om man ska spela ett spel som ingen närvarande spelat förut, är det starkt att rekommendera att någon tittar på spelet och läser instruktionerna innan man sätter sig ner för att börja spela. Risken är att det annars tar lång stund att komma igång, blir långtråkigt, förvirrat, olika tolkningar och i värsta fall dålig stämning. Allt det man inte vill att ska ske när man introducerar brädspel.

Önskar er många roliga spelgånger!

• Anonym (tonåringar)
    Anonym (Spela mera) skrev 2024-12-05 23:36:32 följande:

Det spel jag rekommenderar alla mest är Carcassonne. Det är en riktig klassiker som gavs ut år 2000 i Tyskland och mång har spelat det i åratal eller ett par årtionden utan att tröttna. Det har sålts i 12 miljoner exemplar. Det är för 2-5 spelare och är mycket bra även om man bara är två personer till skillnad från många andra spel där man i princip kan vara två men det inte är så lyckat. 

Spelet är förmånligt, lätt att få tag på och det finns många expansioner att köpa till om man blir ivrig och vill ha lite mer variation och utmaningar och lite längre speltid.

Här kan man tydligt se vad spelet går ut på. www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/carcassonne-swe.html

Ett tips: Om man ska spela ett spel som ingen närvarande spelat förut, är det starkt att rekommendera att någon tittar på spelet och läser instruktionerna innan man sätter sig ner för att börja spela. Risken är att det annars tar lång stund att komma igång, blir långtråkigt, förvirrat, olika tolkningar och i värsta fall dålig stämning. Allt det man inte vill att ska ske när man introducerar brädspel.

Önskar er många roliga spelgånger!

Det spelet har jag beställt efter goda råd i tråden :)

Och bra tips om att kolla på spelet och reglerna innan!
  • Goldies

Jag skulle absolut rekommendera att köpa en mordgåta. Det spelar vi då och då med våra tonåringar och de älskar det! Det tar kanske 3 timmar per spel och alla är delaktiga och har fantastiska diskussioner. De väljer alltid det till våra spelkvällar. Nackdelen är förstås att du bara kan spela spelet en gång, men vi brukar skänka dem till vänner när vi spelat klart. Men det är lätt värt pengarna för 3-4 timmars häng med ungdomarna!

Annars är Sequence ett jättebra spel med tonåringar tycker jag. Det är som både kortspel och tre i rad på samma gång, och så går det ganska snabbt att spela så de hinner sällan tröttna. Då kan man spela flera omgångar istället. 

Ett kul kortspel är annars Phase 10. Det är lite som en blandning mellan poker och Plump, man ska uppnå vissa nivåer innan man kan gå vidare. Enkla regler, så alla kan vara med. 

Jag gillar också Ticket to Ride och flera andra spel so nämnts i tråden men våra tonåringar gillar dem inte, de tycker att det är för mycket regler och tar för lång tid.

• Anonym (tonåringar)
    Goldies skrev 2024-12-06 08:45:37 följande:

Jag skulle absolut rekommendera att köpa en mordgåta. Det spelar vi då och då med våra tonåringar och de älskar det! Det tar kanske 3 timmar per spel och alla är delaktiga och har fantastiska diskussioner. De väljer alltid det till våra spelkvällar. Nackdelen är förstås att du bara kan spela spelet en gång, men vi brukar skänka dem till vänner när vi spelat klart. Men det är lätt värt pengarna för 3-4 timmars häng med ungdomarna!

Annars är Sequence ett jättebra spel med tonåringar tycker jag. Det är som både kortspel och tre i rad på samma gång, och så går det ganska snabbt att spela så de hinner sällan tröttna. Då kan man spela flera omgångar istället. 

Ett kul kortspel är annars Phase 10. Det är lite som en blandning mellan poker och Plump, man ska uppnå vissa nivåer innan man kan gå vidare. Enkla regler, så alla kan vara med. 

Jag gillar också Ticket to Ride och flera andra spel so nämnts i tråden men våra tonåringar gillar dem inte, de tycker att det är för mycket regler och tar för lång tid.

Mordgåta har vi också gjort! Det enda som är trist med dem är att det är en engångs-grej, har man löst mordet är det ju avklarat. Ett spel kan man förhoppningsvis spela många gånger.

Tack för tips om spel, några av dem har vi redan, men ska kolla lite på de andra!
  • Anonym (Spela mera)

Vad är det för mordgåtor?

• Anonym (tonåringar)
    Anonym (Spela mera) skrev 2024-12-06 10:39:18 följande:

Vad är det för mordgåtor?

tex här

Hidden Reality
  • Mantrasina

Jag rekommenderar Coup och Dixit, samt Närdådå? Tre väldigt olika spel. Det första är som maffia typ, men utgår från kort. Kan spelas av de flesta åldrar. Dixit är ett spel som bygger på kort med bilder, där man ska associera och gissa vad de andra tänker. Har spelat det mycket med vänkretsar, och även småbarn klarar av det (men så klart med anpassning av associationer och tillsammans med vuxna). För tonåringar kan det vara perfekt.

Närdådå är ett kunskapsspel som handlar om att säga när olika saker hände, i relation till andra händelser på en tidslinje. Går alltså att gissa, men bygger på allmänbildning. Kan spelas i lag så att både vuxna och tonåringar kan vara med och ha kul.  

• Anonym (Elsa)

Ja, Dixit och Närdådå gillar vi också! Särskilt Dixit. 

Svar på tråden Brädspel som passar tonåringar