• Anonym (Framtid)

Jag dejtar i smyg för att min partner håller mig på halster

Min pojkvän är min drömman på alla sätt. Får självmordstankar av blotta tanken att separera från honom.

Problemet är att han av olika anledningar har tvivel på om han vill/vågar gå "all in" med mig och därför är framtiden just nu ett frågetecken. Dels pga hans tidigare bagage och dels   pga vår lite komplicerade historia. Men vi ses så ofta vi kan och då är allt sagolikt. 

Jag är över 30 och skulle i en perfekt värld vilja ha barn, men tror det är osannolikt att jag lär älska någon som honom. Så blir det inga barn med honom (planerat eller av misstag) lär jag förbli barnlös.

För att inte stressa honom eller mig själv letar jag lite smått på nätet efter potentiella dejter. Ingen som fångat mitt intresse än men skönt att veta att man inte "slösar tid" då man ser att inget bättre finns därute ändå. OM någon skulle ge mig samma "wow"-känsla som min pojkcän gjirde när jag fann honom på Tinder skulle jag såklart ge dejten en chans.

Någon mer som gör/gjort liknande?

• Svar på tråden Jag dejtar i smyg för att min partner håller mig på halster
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Framtid) skrev 2024-11-13 08:22:27 följande:
    Han är nog rädd pga mitt beteende förra gången. Vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ändra på i just mitt beteende. Tankar, visst. Alla psykologer jag sökt hjälp hos har inte sagt nåt om att de tror jag har nån diagnos...
    Du behöver inte direkt ga någon diagnos. Du har fastnat i ett väldigt destruktivt tänkande. Det är just tankarna som kan fleöbdea ditt beteende. För att du ska kunna ändå sitt beteende måste du ta in andra tankar, förhållningssätt. Gäller att vidmakthålla dem och jobba tills de sitter bra. Du kan ju inte ha det så här. Rushen är ju att du går så långt som till ett suicidförsök. Du måste må bra först. Sedan kommer de andra in i ditt liv. Du måste vara ärlig mot psykologen för att hen ska kunna hjälpa dig med nya verktyg. Alltså du får svar som du ropar - gammalt talesätt. 
  • Anonym (J)

Varför skriver du om självmord ts? Det är ingenting man skämtar om. 
    Tycker du att det är kul att bli inlåst mot sin vilja och få livet förstört av en maktgalen läkare? 

• Anonym (Framtid)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 16:00:15 följande:

Varför skriver du om självmord ts? Det är ingenting man skämtar om. 
    Tycker du att det är kul att bli inlåst mot sin vilja och få livet förstört av en maktgalen läkare? 

Jag skämtar verkligen inte. Jag hade dagliga självmordstankar  den tiden han och jag var separerade. Jag somnade varje natt och önskade att inte vakna upp nästa dag.
  • Anonym (T)

Är ni pojk och flickvän så tycker nog inte han att det är acceptabelt att du är med på en datingsajt. Risken finns att någon som känner honom får kontakt med dig där och berättar för honom.

Jag träffade en kille som var velig för flera år sen, vi träffades ett par år till och från men var aldrig uttalat ett par. I början träffade jag bara honom men när jag började få känslan av att han inte verkade vilja bli ett uttalat par eller stadga sig så började jag träffa andra och dejta online samtidigt. Ser det som så att så länge man inte har ett förhållande är man singel och gör vad man vill. Ni verkar däremot vara ett etablerat par och då är det inte ok att dejta samtidigt. 

• Anonym (Sök hjälp)

Tycker att du bör överväga att träffa en psykolog. Det är inte normalt att överväga självmord om det skulle ta slut mellan er. Jag tror inte det handlar om kärlek och att det inte finns någon som honom. Du saknar en inre trygghet och du har valt honom som din trygga punkt istället för att bygga upp dig själv. Förstår att han då känner sig osäker på dig. 
    Och nu sitter du och kollar efter en livlina ifall det skulle ta slut mellan er. 

Har själv lite liknande tendenser. Jag har låg självkänsla och självförtroende. Betvivlar min förmåga att även stå stark i ensamheten. Det är något som andra märker av, och det är inget attraktivt drag hos en person.

• Anonym (Framtid)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2024-11-13 21:32:57 följande:

Tycker att du bör överväga att träffa en psykolog. Det är inte normalt att överväga självmord om det skulle ta slut mellan er. Jag tror inte det handlar om kärlek och att det inte finns någon som honom. Du saknar en inre trygghet och du har valt honom som din trygga punkt istället för att bygga upp dig själv. Förstår att han då känner sig osäker på dig. 
    Och nu sitter du och kollar efter en livlina ifall det skulle ta slut mellan er. 

Har själv lite liknande tendenser. Jag har låg självkänsla och självförtroende. Betvivlar min förmåga att även stå stark i ensamheten. Det är något som andra märker av, och det är inget attraktivt drag hos en person.

Jag har haft npgra sessioner inriktade på djälvkänsla och negativa tankar. Det hjälper ibland i stunden men det finns nog tyvärr inget som kan få mig att inte betrakta honom som oersättlig. Den känslan har jag aldrig känt för någon innan, i alla fall inte så länge och intensivt. Jag har absolut låtit min självkänsla bero av andra tidigare men det försvann snabbt efter relationens slut (oftast jag som avslutat och sedan trivts som singel).

Jag är på dejtingappar inte för att jag verkligen tänker träffa nån bakom hans rygg utan för att se om det ens är MÖJLIGT att hitta nån jag ens kan tänka mig dejta i teorin OM det skulle skita sig mellan oss. Att  slippa känna att min nuvarande är mitt enda hopp om en lycklig framtid (jag vill inte leva ensam). Än så länge skrämmer resultatet mig. Jag hade lätt att bli intresserad av folk innan men när man träffat någon som verkligen  är ens typ 1000% så kanske det är orealistiskt att toppa.
  • Anonym (Framtid)
    Anonym (T) skrev 2024-11-13 21:17:21 följande:

Är ni pojk och flickvän så tycker nog inte han att det är acceptabelt att du är med på en datingsajt. Risken finns att någon som känner honom får kontakt med dig där och berättar för honom.

Jag träffade en kille som var velig för flera år sen, vi träffades ett par år till och från men var aldrig uttalat ett par. I början träffade jag bara honom men när jag började få känslan av att han inte verkade vilja bli ett uttalat par eller stadga sig så började jag träffa andra och dejta online samtidigt. Ser det som så att så länge man inte har ett förhållande är man singel och gör vad man vill. Ni verkar däremot vara ett etablerat par och då är det inte ok att dejta samtidigt. 

Ja vi är ett uttalat par men som han inte inkluderar mig i sitt liv KÄNNS det ofta inte så. Jag har en inställning som gör att endast de som jag like:at kan se mig och jag har inte likeat någon hittills...
  • Anonym (Hin Håle)

Ganska lågt beteende av dig.
    Lämna relationen om du inte vill vara i den. 

• Anonym (Framtid)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-11-14 07:38:21 följande:

Ganska lågt beteende av dig.
    Lämna relationen om du inte vill vara i den. 

Fult, visst. Men även fult av honom att inte släppa in mig och ge mig en ärlig ny chans.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Framtid) skrev 2024-11-15 11:48:42 följande:
    Fult, visst. Men även fult av honom att inte släppa in mig och ge mig en ärlig ny chans.
    Fast han har en verklig anledning. Ditt dåliga mående. 
  • Anonym (Framtid)
    Anonym (Sally) skrev 2024-11-15 11:54:02 följande:
    Fast han har en verklig anledning. Ditt dåliga mående. 
    Jag mår ju dåligt FÖR att han håller mig på avstånd.  Och tror inte han (eller andra)märker av hur dåligt jag mår av det heller. Jag träffar vänner, gör aktiviteter och arbetar heltid. Vete tusan vad mer jag kan göra :(

Har definitivt inte tjatat på honom. Frågade honom var han stod för någon månad sedan och han sa att han inte visste själv varför han inte "bara kör".

Han har rädslor att skaffa fler barn, satsa igen osv. Det är hans egna issues också även om mycket var mitt fel att det tog slut sist.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Framtid) skrev 2024-11-15 12:17:09 följande:
    Jag mår ju dåligt FÖR att han håller mig på avstånd.  Och tror inte han (eller andra)märker av hur dåligt jag mår av det heller. Jag träffar vänner, gör aktiviteter och arbetar heltid. Vete tusan vad mer jag kan göra :(

Har definitivt inte tjatat på honom. Frågade honom var han stod för någon månad sedan och han sa att han inte visste själv varför han inte "bara kör".

Han har rädslor att skaffa fler barn, satsa igen osv. Det är hans egna issues också även om mycket var mitt fel att det tog slut sist.
    Du gör mer än mår dåligt, du är ju närmast besatt av honom och hans barn och att få ett eget barn med honom. 

Jag har läst alla dina trådar om honom och barnet. Det är inte sunt att hänga upp sitt liv så mycket på någon att man vill ta livet av sig om man blir lämnad. Du har en allvarlig störning och det märks även om du tror att du är som vanligt. 

Ni är verkligen inte kompatibla. Han har sina issues och du har dina. I ett sunt förhållande som är så nytt som ert så borde båda två vara förälskade och må bra, inte ha en massa issuses som strular och ställer till det. 
  • Anonym (Framtid)
    Anonym (Sally) skrev 2024-11-15 13:12:29 följande:
    Du gör mer än mår dåligt, du är ju närmast besatt av honom och hans barn och att få ett eget barn med honom. 

Jag har läst alla dina trådar om honom och barnet. Det är inte sunt att hänga upp sitt liv så mycket på någon att man vill ta livet av sig om man blir lämnad. Du har en allvarlig störning och det märks även om du tror att du är som vanligt. 

Ni är verkligen inte kompatibla. Han har sina issues och du har dina. I ett sunt förhållande som är så nytt som ert så borde båda två vara förälskade och må bra, inte ha en massa issuses som strular och ställer till det. 
    Jadu. Det som inte framgått av trådarna är ju allt som är bra. Och det är att vi är förälskade och har oerhört fint ihop. Ännu bättre var det ju första omgången när han involverade mig i allt. Jag förstörde det och det ångrar jag. Angående barn vet jag inre var jag står i frågan. Jag kan tänka mig att inte skaffa barn alls om jag får vara med honom, men att hållas utanför så här är jag ju inte ok med.

Jag vill ha tillbaka det vi hade. Han säger att han ibland känner väldigt starkt att han önskar fler barn, så situationen är verkligen inte svartvit.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Framtid) skrev 2024-11-12 14:13:12 följande:
    Hans ex var oerhört psykiskt instabil (vi pratar bipolär)och visade sig sådär lämplig som förälder,
    ?
    Han verkar slitas mellan känslorna för mig och rädsla för att det ska balla ur igen. 
    Han verkar ha en typ.
Svar på tråden Jag dejtar i smyg för att min partner håller mig på halster