• Anonym (Uppgiven)

Får skolan göra så?

Vår son trakasseras just nu av en klasskamrats pappa som verkar vara psykiskt sjuk. Kan inte gå in på riktigt vad han gjort då jag tror han har läst min tidigare tråd. 

Han har sagt till min sons kompisar att han ska ha möte med skolan om hur jobbig sonen är och att han borde byta skola. Pappan har skickat en uppdiktad socanmälan på oss m.m. 

Ikväll såg vi (vi bor vid skolan) att han var där på möte med rektorn och barnens klassföreståndare. Läraren har när jag frågat sagt att de inte ska ha möte med ho om (ang. hot om att söka upp sonen på skolan eller innan). 

Min fråga är: Får skolan isf ha möte med en förälder om mitt barn utan min vetskap? 

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym (d)

De har väl möte med honom om hans hotbild mot din son. Dvs hans problem, inte direkt om din son.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (d) skrev 2024-11-12 21:09:20 följande:

De har väl möte med honom om hans hotbild mot din son. Dvs hans problem, inte direkt om din son.

Jag hoppas det, men de sa till mig att de inte skulle ha något möte med honom och att det var något vi fick sköta privat. Men jag hoppas att det är som du säger.
  • Anonym (Lärare)

Ja, skolan får ha möte med andra vårdnadshavare för att diskutera problem som dennes barn har i skolan. Om de problemen beror på er son så ja, då kommer de att prata om honom och det har de all rätt att göra. Detta är inget de behöver informera er om, varken i förväg eller i efterhand (men de lär kanske vilja prata med er också) och de behöver inte berätta vad som har sagts eftersom det går under sekretess. Ni har faktiskt inte ens rätt att veta om ett sådant möte ska hållas.

När skolan sa till dig att de inte kommer att ha ett möte med den där pappan om hotbilden som ni anser finns mot er son så lär det vara sant. Skillnaden är vem som tar initiativ till mötet och här lär det vara den pappan som bett om ett möte om vad han upplever som ett problem medan skolan i sin tur inte tänkt prata med honom om det du upplever som ett problem. Det är två olika saker. Skolan kan självklart inte ha ett möte med en vuxen person ang. eventuella hot mot din son, det är ett polisärende och inget som skolan har med att göra.

• Anonym (pol)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-11-12 20:54:14 följande:
    Får skolan göra så?

Vår son trakasseras just nu av en klasskamrats pappa som verkar vara psykiskt sjuk. Kan inte gå in på riktigt vad han gjort då jag tror han har läst min tidigare tråd. 

Han har sagt till min sons kompisar att han ska ha möte med skolan om hur jobbig sonen är och att han borde byta skola. Pappan har skickat en uppdiktad socanmälan på oss m.m. 

Ikväll såg vi (vi bor vid skolan) att han var där på möte med rektorn och barnens klassföreståndare. Läraren har när jag frågat sagt att de inte ska ha möte med ho om (ang. hot om att söka upp sonen på skolan eller innan). 

Min fråga är: Får skolan isf ha möte med en förälder om mitt barn utan min vetskap? 

Skolan får ha möte med honom precis som med alla föräldrar till eleverna på skolan.

Vad de har möte om vet du inte och har inte med att göra, men självklart får föräldrar diskutera andra barn utifrån sina egna barns situation. Däremot får skolan inte lämna ut uppgifter om barn till andra föräldrar. Varför tror du att den här förälderns möte med skolan handlar om din son?

Om din son blir trakasserad av någon så bör ni polisanmäla det.
  • Anonym (pol)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-11-12 21:14:03 följande:
    Jag hoppas det, men de sa till mig att de inte skulle ha något möte med honom och att det var något vi fick sköta privat. Men jag hoppas att det är som du säger.
    Ja, det är ju något ni måste sköta privat. Polisanmälan tex. Skolan kan ju inte vara den myndighet som ska hantera hot och liknande som inte ens pågår på skolan mellan elever. 
Svar på tråden Får skolan göra så?