• Anonym (:)

Han vill att jag ska ner i vikt

Hej! 

Har träffat en kille i fyra månader nu och vi är i 30-årsåldern. Skulle säga att jag är normalbyggd, något bitigare än snitt-tjejen för jag styrketränar i snitt 4 dagar i veckan och har gjort så i fyra år. Även om jag har tre kilo ner innan jag blir nöjd (blir man nånsin det?) vilket han vet om.

Hur eller hur. Jag och killen kom hem från en utlandsresa där vi båda unnade oss lite väl mycket. Nu har jag skött kosten sen dess och gått ner det jag gick upp när vi var där, och nu under kort tid har han:

- Bett mig ställa mig på vågen efter honom (jag sa nej, absolut inte, varför skulle jag?) 
    - bett mig hålla ut min arm så att han kan "kolla på den" för han ville se hur den såg ut, när jag stod i t-shirt
    - Bett mig våga mig igen (då sa jag ifrån på allvar)
    - Räknat ut mitt kaloribehov "men han fick ju gissa vikten" som han sa, och sagt hur mycket jag behöver äta för att gå ner i vikt (vilket han vet att jag har koll på då kost och träning är ett stort intresse för mig)

Sen säger han på skämt "du måste träna meeer, din rumpa är inte så fast." och kommentarer i den stilen. Jag vet att det är på "skämt" men kul är det inte. Jag ser ut ungefär som jag gjorde när vi träffades. 

Är det dags att dra? Känner mig rätt förminskad, vikt har alltid varit extra känsligt för mig då jag en gång i tiden (10 år sen) hade fetma och sen dess hållt mig någorlunda viktdtabil och senaste åren ganska fit, jag är liksom ganska nöjd med min spegelbild egentligen. 

Dags att dra eller?

• Svar på tråden Han vill att jag ska ner i vikt
  • Anonym (Great)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2024-12-22 14:48:43 följande:
    Vet inte. I vilket fall var det nedlåtande och otrevligt av honom att säga så till mig.
    Han rabblade ofta om att jag var så mycket vackrare än honom, så kan också varit någon slags twistad avundsjuka. 
    Ja, det låter som någon som spelar 'the game'. Smicker varvat med kritik.
  • Anonym (Great)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-22 16:30:52 följande:

Män skulle aldrig komma undan med det tänket. 

Det är faktiskt väldigt effektivt. Jag har testat.

Jag slutade med det däremot. För det är inte schysst mot den kan spelar med.

Sedan går det alldeles utmärkt att få kvinnor genom att vara sig själv. Då har man även bättre långsiktiga förutsättningar.
  • Anonym (Ryyyyyyyyser)

Om min fru klagar för att jag ligger på soffan så tycker hon inte att jag duger som jag är. Då är det ändå ingen kvinna jag vill ha!

Såväl trådens ämne som Mollys inlägg handlar om utseende. Inte om att vara lat.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ryyyyyyyyser) skrev 2024-12-22 16:49:46 följande:
    Det blir lite av en metafor. Man kan inte översätta liknelsen rakt av, men eftersom män är mer utseendefixerade och kvinnor mer fixerade vid mannens driv, så känns den ändå relevant.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Great) skrev 2024-12-22 16:48:16 följande:
    Det är faktiskt väldigt effektivt. Jag har testat.

Jag slutade med det däremot. För det är inte schysst mot den kan spelar med.

Sedan går det alldeles utmärkt att få kvinnor genom att vara sig själv. Då har man även bättre långsiktiga förutsättningar.
    Om man är en slöröv som mest vill ligga i soffan och spela ps5, äta chips och dricka öl och har detta som huvudsysselsättning så är det inte bäst att , vara sig själv, som du så fint uttryckte det.

Men annars så ska man försöka vara så genuin man kan för att det ska funka i längden.
  • Anonym (Great)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-22 16:57:54 följande:
    Om man är en slöröv som mest vill ligga i soffan och spela ps5, äta chips och dricka öl och har detta som huvudsysselsättning så är det inte bäst att , vara sig själv, som du så fint uttryckte det.

Men annars så ska man försöka vara så genuin man kan för att det ska funka i längden.
    Grunden i allt är att bli bra. Just för att man då dels kan vara ärlig och dessutom kan vara sig själv.
  • Anonym (Ryyyyyyyyser)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-22 16:53:58 följande:
    Det blir lite av en metafor. Man kan inte översätta liknelsen rakt av, men eftersom män är mer utseendefixerade och kvinnor mer fixerade vid mannens driv, så känns den ändå relevant.
    Nej, att jämföra soffan med att säga till någon att banta är inte det minsta relevant.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Ryyyyyyyyser) skrev 2024-12-22 16:49:46 följande:
    Övervikt är väl inte direkt ett utseende du föds med utan något som förändras beroende på levnadsvanor. Lite kul eftersom även lättja visst har en koppling till vikten.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Great) skrev 2024-12-22 16:59:44 följande:
    Grunden i allt är att bli bra. Just för att man då dels kan vara ärlig och dessutom kan vara sig själv.

Grunden är att bli bra. Men om du tänker att du inte duger som du är så får det vara så kommer du inte långt här i livet. Det är istället en bra ursäkt till att inte gå ner i vikt om du är tjock, att inte skärpa sig och hoppa ur soffan och fixa lite saker.

På jobbet kan du inte heller komma undan med att bara vara dig själv. Man får fan tagga till och fixa saker som är jobbigt och utmanande. Om man vill komma någonstans.

Detsamma gäller relationer. Man får skärpa till sig och steppa upp. Annars är det inte många som vill leva med dig.

Män har ofta svårt för just övervikt, och det känns som att övervikt ofta går hand i hand med en lat, bekväm och odisciplinerad livsstil.

• Anonym (Ryyyyyyyyser)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-22 17:06:28 följande:
    Övervikt är väl inte direkt ett utseende du föds med utan något som förändras beroende på levnadsvanor. Lite kul eftersom även lättja visst har en koppling till vikten.
    Tråden handlar inte om övervikt.

• molly50
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-22 14:20:00 följande:
    Samma här, maken skakade på huvudet
    Jag förstår det. 
  • molly50
    Anonym (10+) skrev 2024-12-22 16:17:19 följande:
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-22 14:20:00 följande:
    Samma här, maken skakade på huvudet
    Mja, då är det Alternativ 2 - karlar  som håller med om att det är osexigt när kvinnor säger så, men inte vågar säga det till er. 

Om män säger liknande ("Hon får ta mig som jag är..") så är det lata och oambitiösa karlar och då skall dom straffas. 

Jag kan bara tala för min man och han vågar då säga som det är.
    Så var försiktig med att projicera dina egna brister på andra.
  • molly50

Om min fru klagar för att jag ligger på soffan så tycker hon inte att jag duger som jag är. Då är det ändå ingen kvinna jag vill ha!

Nej,och då är det väl bara att lämna istället för att klaga.
    Eller så accepterar man att ingen människa är perfekt utan har sina fel och brister.
  • molly50
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-22 17:21:19 följande:

Grunden är att bli bra. Men om du tänker att du inte duger som du är så får det vara så kommer du inte långt här i livet. Det är istället en bra ursäkt till att inte gå ner i vikt om du är tjock, att inte skärpa sig och hoppa ur soffan och fixa lite saker.

På jobbet kan du inte heller komma undan med att bara vara dig själv. Man får fan tagga till och fixa saker som är jobbigt och utmanande. Om man vill komma någonstans.

Detsamma gäller relationer. Man får skärpa till sig och steppa upp. Annars är det inte många som vill leva med dig.

Män har ofta svårt för just övervikt, och det känns som att övervikt ofta går hand i hand med en lat, bekväm och odisciplinerad livsstil.

Ändå så är det fler män än kvinnor som är överviktiga.
Svar på tråden Han vill att jag ska ner i vikt