• Anonym (livrädd)

18 mån opereras i veckan, orolig

Min dotter på 18 mån opereras i veckan i halsområdet och jag är livrädd att något ska gå fel och att hon inte ska klara sig. Läkarna säger att risken är extremt liten för det och att då hade man inte gjort operationen men jag kan inte hantera denna ångest. Vet inte hur jag kan hantera att hon kommer bli nedsövd och inte heller rädslan för post op infektion, sepsis etc. Att man inte kan ge några garantier skrämmer livet ur mig. Framförallt när operationen sker på halsen och det är farligt om det svullnar där etc. 

Någon som kan säga något lugnande?! 

• Svar på tråden 18 mån opereras i veckan, orolig
  • Anonym (jag)

Jag tänker lite så här. Idag år 2024 så är den medicinska kunskapen så långt framskriden att även om det finns risker så är de små och barnen får ordentlig sövning och bedövning. Min mamma opererades när hon var 3 månader gammal, det var på 1950-talet. På den tiden använde man knappt ens smärtlindring på bebisar för de ansågs inte kunna känna smärta. Man sövde dem eventuellt för att de inte skulle sprattla. Men även då gick de flesta operationerna bra, rent operationsmässigt så att säga.

Det gick bra för min mamma. Det ska säkert gå bra för din dotter också.

• Anonym (livrädd)

Tack för du tog dig tid att skriva. Det där hjälpte faktiskt. Ska tänka på det när jag är orolig. 

Svar på tråden 18 mån opereras i veckan, orolig