• Anonym (TS)

Familjer som är fattiga år efter år

Ser ett inslag på SVT nyheter om en familj som varit fattiga i flera år och vänder på varenda krona. Mamman är sjukskriven och pappan arbetslös. 

inte har väl arbetsmarknaden varit omöjlig att få jobb i flera år?

hjälp mig förstå vad det är som gör att familjer hamnar i detta år ut och år in? och uppenbarligen har så dålig sjukpenning och så dålig a-kassa, plus bostadsbidrag och barnbidrag att man knappt går runt? ett tag förstår jag men åratal? 

• Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år
  • Anonym (ignorant)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 23:09:00 följande:
    Du kan kolla CSNs hemsida, det är bra mycket mer än 10k. Bidrag, lån, tilläggslån, tilläggsbidrag för barn, etc,. Finns också omställningsstudiestöd.

Men vill man bara gnälla utan att vilja sälja en moped som sätter käppar i flytthjulen ja då kanske det blir svårt. Då får man finna sig i att fortsätta leva fattigt på sin gledsbygd med 10 mil till affären. Mopeden kan ju anvädas till att handla med när ungdomen kör hem från skolan. Och en begagad kärra kanske kan frakta ungdomens säng dragandes efter mopeden när hon vill flytta hemifrån och inte har råd att hyra en flyttbil.

Jag tror att det är dags för dig att gå och sova nu..Flört

Vet inte vad slutdelen av ditt inlägg skulle betyda men du har tydligen dåliga erfarenheter med en moppe så deala med dem först istället för att skicka ditt gnäll på andra. :)  

• Tow2Mater
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 23:49:01 följande:

Jag tror att det är dags för dig att gå och sova nu..Flört

Vet inte vad slutdelen av ditt inlägg skulle betyda men du har tydligen dåliga erfarenheter med en moppe så deala med dem först istället för att skicka ditt gnäll på andra. :)  

Har du problem att diskutera, om du mest vill ta till personattacker?

Ni är 2 dubbelanonyma som klankade ner på ungefär samma saker, jag addresserade båda era kommentarer. Du läser väl alla inlägg i tråden?
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 23:09:00 följande:
    Du kan kolla CSNs hemsida, det är bra mycket mer än 10k. Bidrag, lån, tilläggslån, tilläggsbidrag för barn, etc,. Finns också omställningsstudiestöd.

Men vill man bara gnälla utan att vilja sälja en moped som sätter käppar i flytthjulen ja då kanske det blir svårt. Då får man finna sig i att fortsätta leva fattigt på sin gledsbygd med 10 mil till affären. Mopeden kan ju anvädas till att handla med när ungdomen kör hem från skolan. Och en begagad kärra kanske kan frakta ungdomens säng dragandes efter mopeden när hon vill flytta hemifrån och inte har råd att hyra en flyttbil.
    Tar du ett lån på vi kan säga 100.000 så får du betala tillbaka det dubbla eftersom räntan kommer till.

Jag skulle ALDRIG ta lån.
  • Anonym (Mannen)

Arbetsmarknaden skiljer sig en del mellan olika städer/kommuner.

Men jag kan säga att redan för dryg 20 år sedan när jag arbetade med att försöka fånga upp högutbildade arbetslösa (pga IT-bubblan vid sekelskiftet) så var det en hel del som hade svårt att få arbete.

Sen beror det mycket på utbildning, färdigheter, drivkraft, hälsa, ålder, etc. Det finns en hel del som inte haft ett jobb på över 10 år. Jag vet invandrare som inte haft ett jobb sedan de kom hit till Sverige för 30 år sedan.

• Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 00:47:25 följande:
    Tar du ett lån på vi kan säga 100.000 så får du betala tillbaka det dubbla eftersom räntan kommer till.

Jag skulle ALDRIG ta lån.
    CSN är det mest formånliga lån du kan ta. Det dubbleras inte. Men vill man inte låna for att kunna få det bättre, får man ju fortsätta leva fattigt.
  • Anonym (Hur ska detta fungera?)
    Anonym (Jobba) skrev 2024-11-20 22:21:45 följande:
    Har du någon aning vad det kostar att flytta en hel familjs bohag? Jag hade en etta med möbler som inte är så massa några blommor, en cykel. Flyttbilen var på väg upp efter att ha kommit ner med ett bohag så mitt bohag skulle bara enkelväg upp därifrån flyttfirman kom i från......Kostade 35 000 kr för några år sen.

Ska en familj på 4-5 personers bohag flyttas med flera cyklar och kanske  mopeder och möbler får man nog räkna 70-100000 kr. Har man redan ansträngt ekonomi så går det inte bara säga jo vi flyttar för ingen vill göra skulder som man får leva med resten av livet.
    Föddes du helt utan familj och har inga vänner? Har armarna ramlat av?

1-3 rum flyttar man själv, det kostar bensin och släphyra.
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 01:31:48 följande:
    CSN är det mest formånliga lån du kan ta. Det dubbleras inte. Men vill man inte låna for att kunna få det bättre, får man ju fortsätta leva fattigt.
    Lån är aldrig bra att ta. Vet inte om du någonsin tittat på "Lyxfällan" Tar man ett lån för att klara sig så tar man nästa för det är enkelt att ta lån. Sen sitter man med flera lån och blir aldrig fri.

Jag skulle önska att det som tar CSN lån kollas upp ordentligt att lånet går till utbildning, inte till att leva för dagen.

Vet inte om du kollade på Gränsbevakarna i veckan. En person hade tagit CSN lån och använt pengarna till att köpa Guld utomlands. Tror aldrig CSN får tillbaka pengarna och då blir det skattebetalarna som får såt för det.
  • Jhannis
    Anonym (Hur ska detta fungera?) skrev 2024-11-21 07:15:17 följande:
    Föddes du helt utan familj och har inga vänner? Har armarna ramlat av?

1-3 rum flyttar man själv, det kostar bensin och släphyra.
    När jag flyttade så var sträckan 130 mil. Jag ägde inte bil vid tillfället. Nej jag hade ingen som vid tillfället hade ställt upp att köra 130 mil enkel väg och sen köra samma sträcka tillbaka. Oavsett vem som kört mitt bohag denna sträcka så hade det kostat.
    En annan sak när du skriver om mina armar har ramlat av så kan jag säga dig att jag är gammal och lider av kronisk smärta så nä jag hade inte klarat det själv. 
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 12:40:10 följande:
    Lån är aldrig bra att ta. Vet inte om du någonsin tittat på "Lyxfällan" Tar man ett lån för att klara sig så tar man nästa för det är enkelt att ta lån. Sen sitter man med flera lån och blir aldrig fri.

Jag skulle önska att det som tar CSN lån kollas upp ordentligt att lånet går till utbildning, inte till att leva för dagen.

Vet inte om du kollade på Gränsbevakarna i veckan. En person hade tagit CSN lån och använt pengarna till att köpa Guld utomlands. Tror aldrig CSN får tillbaka pengarna och då blir det skattebetalarna som får såt för det.
    Ar man arbteslös (eller bara outbildad) och tar CSN lån för att köpa guld är man dum i huvudet och förtjänar leva fattigt. Klart det ska gå till just utbildning. Speciellt om man är arbetslös och  vill förbättra sina möjligheter och liv istället för att gnälla om att man är fattig.
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 12:46:08 följande:
    När jag flyttade så var sträckan 130 mil. Jag ägde inte bil vid tillfället. Nej jag hade ingen som vid tillfället hade ställt upp att köra 130 mil enkel väg och sen köra samma sträcka tillbaka. Oavsett vem som kört mitt bohag denna sträcka så hade det kostat.
    En annan sak när du skriver om mina armar har ramlat av så kan jag säga dig att jag är gammal och lider av kronisk smärta så nä jag hade inte klarat det själv. 
    Man kan också göra en avvägning om man inte har råd - kanske det fungerar att göra sig av med det mesta och börja om på ny ort med jobb. Man kan börja med en madrass på golvet, lite billigt andrahands av det mest nödvändiga, och sedan köpa till efter hand.
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 13:06:01 följande:
    Ar man arbteslös (eller bara outbildad) och tar CSN lån för att köpa guld är man dum i huvudet och förtjänar leva fattigt. Klart det ska gå till just utbildning. Speciellt om man är arbetslös och  vill förbättra sina möjligheter och liv istället för att gnälla om att man är fattig.
    Har du tänkt på hur många fattigpensionärer det finns i Sverige som är hemlösa?
    Fattigpensionärer som inte kan ta ut medicin, inte klippa håret, inte få sjukvård. 
    Fattigpensionärer som sover på en parkbänk oavsett årstid. Dessa människor har inte valt att bli hemlösa, men när pensionen är så låg att man blir tvungen att lämna hus och hem oavsett att man jobbat hela livet. Besparingar räcker inte länge med dagens politik. Hyrorna höjs, elen höjs, maten är så dyr att man inte har råd att skaffa mat, medicinerna kostar skjortan. Sök enbart Stockholm som har över 4000 hemlösa fattigpensionärer.....Och en sak det är inte människor med drog eller alkohol missbruk. Bara vanliga fattigpensionärer som politikerna sett till att dem är hemlösa.
  • Tow2Mater
    Jhannis skrev 2024-11-21 13:40:00 följande:
    Har du tänkt på hur många fattigpensionärer det finns i Sverige som är hemlösa?
    Fattigpensionärer som inte kan ta ut medicin, inte klippa håret, inte få sjukvård. 
    Fattigpensionärer som sover på en parkbänk oavsett årstid. Dessa människor har inte valt att bli hemlösa, men när pensionen är så låg att man blir tvungen att lämna hus och hem oavsett att man jobbat hela livet. Besparingar räcker inte länge med dagens politik. Hyrorna höjs, elen höjs, maten är så dyr att man inte har råd att skaffa mat, medicinerna kostar skjortan. Sök enbart Stockholm som har över 4000 hemlösa fattigpensionärer.....Och en sak det är inte människor med drog eller alkohol missbruk. Bara vanliga fattigpensionärer som politikerna sett till att dem är hemlösa.
    Tråden handlar inte om pensionärer.
  • Jhannis
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 14:35:49 följande:
    Tråden handlar inte om pensionärer.
    Om människor som är fattiga pensionärer är också människor
  • Anonym (H)

Klart man kan komma punschigt på det med sjukdomar, företagsnedläggningar och annat.

Men vissa har verkligen aldrig haft en plan över utbildning eller var man ska bo för att kunna få ett jobb eller byta till ett annat som passar. Livet och omvärlden får bara snurra på tills man själv blir ett offer, och ser ingen makt i att förändra någonting själv. Medans andra ser till att styra sitt liv i en riktning där den kan försörja sig själva och inom rimliga gränser få det de önskar.

• Anonym (JB)
    Anonym (ignorant) skrev 2024-11-20 20:47:57 följande:
    Hur betalar man sin hyra medan man utbildar sig? Det är ju inte gratis direkt att plugga..
    Det beror på vilken utbildning men högskolor, universitet och de flesta yrkeshögskolor är gratis, ja. 
  • MammaTillDansband
    Jhannis skrev 2024-11-21 13:40:00 följande:
    Sök enbart Stockholm som har över 4000 hemlösa fattigpensionärer.....Och en sak det är inte människor med drog eller alkohol missbruk. Bara vanliga fattigpensionärer som politikerna sett till att dem är hemlösa.
    Jag skulle påstå att många fattigdoms-, bostads- och/eller arbetslöshetsproblem är relaterade till storstadsboende. Om fattigpensionärerna kunde tänka sig att bo någonstans utanför Stockholm, där det är både enklare och billigare att hitta bostad, hade de klarat sig fint på pension + bostadstillägg. 
    Detsamma gäller arbetslösa eller andra personer med låg inkomst. Flytta från storstaden för ett bättre liv! Storumans kommun, kanske? 3,9 % arbetslöshet, jämfört med Stockholms kommun, där arbetslösheten var 6,2 %. Se Ekonomifaktas jämförelse:
    Storuman

Sen tycker vissa i tråden uppenbarligen illa om glesbygder, men den som är arbetslös har bättre saker för sig än att tävla om dyra och svårtillgängliga bostäder i någon stad.
  • Anonym (Hur ska detta fungera?)
    Jhannis skrev 2024-11-21 12:46:08 följande:
    Att vara för gammal/ ha smärtor är en sak men TS handlade om familjer i arbetsför ålder och då svarar jag på det.

Flyttar man till vissa orter finns det dessutom flyttbidrag att få både från kommunen och företaget som anställer.
Svar på tråden Familjer som är fattiga år efter år