• Anonym (Granen)

Grannens hund ylar hela dagarna

Det har pågått länge utan att de gör något åt det. Ska man anmäla det? Isf vart?

• Svar på tråden Grannens hund ylar hela dagarna
  • Anonym (T)

Länstyrelsen. Om hunden far illa så kan de hjälpa. 

• Aniiee

Vet de om det? Börja med att påtala det för dem, en del hundägare har ingen aning om att deras hundar talar om att de känner sig ensamma för hela grannskapet. 

Har det redan påtalats för dem? Prata med länsstyrelsen. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Hm)

Börja med att prata med dom, detr inte alls säkert att de vet hur hunden håller på under dagarna. tycker du det är jobbigt kan ett fint brev vara bra. 

• Anonym (Nja)
    Aniiee skrev 2024-11-20 12:38:39 följande:

Vet de om det? Börja med att påtala det för dem, en del hundägare har ingen aning om att deras hundar talar om att de känner sig ensamma för hela grannskapet. 

Har det redan påtalats för dem? Prata med länsstyrelsen. 

Hundar ska inte lämnas ensamma på det där sättet så ylande eller inte så bör man ändå kontakta Länsstyrelsen.
  • Aniiee
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-20 13:04:25 följande:
    Hundar ska inte lämnas ensamma på det där sättet så ylande eller inte så bör man ändå kontakta Länsstyrelsen.
    På vilket sätt? Förvisso håller jag med om att hundar inte bör lämnas ensamma för länge, men jag ger väl lite mer cred åt ägarna än att jag tar TS "hela dagarna" på 100% allvar. Det kan mycket väl vara så till exempel att någon kommer hem till hunden vid lunch och är med den en timme, men att den sedan drar igång igen på eftermiddagen.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Granen)
    Aniiee skrev 2024-11-20 13:11:33 följande:
    På vilket sätt? Förvisso håller jag med om att hundar inte bör lämnas ensamma för länge, men jag ger väl lite mer cred åt ägarna än att jag tar TS "hela dagarna" på 100% allvar. Det kan mycket väl vara så till exempel att någon kommer hem till hunden vid lunch och är med den en timme, men att den sedan drar igång igen på eftermiddagen.
    Jag har hört den mer eller mindre oavbrutet sen åttatiden och det är så det brukar vara. Ibland hakar den andra grannens hund på, så då ylas och skälls det både upp- och nerifrån.
  • Anonym (Nja)
    Aniiee skrev 2024-11-20 13:11:33 följande:
    Ensamma. En hund som har sällskap sitter inte och ylar hela dagen. Varför tar du inte ts på allvar? Hela dagen behöver ju inte vara oavbrutet utan kan vara lite då och då, men man märjer ju om detta är av och till under dagen och om det verkar vara typ varje dag i veckan.

Vet inte hur många som har tid att åka hem över lunchen, dessutom så pass länge att man hinner mata och motionera hunden och själv också äta, men ts får väl berätta om hen vet hur det är med den saken.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Granen) skrev 2024-11-20 13:14:35 följande:
    Jag har hört den mer eller mindre oavbrutet sen åttatiden och det är så det brukar vara. Ibland hakar den andra grannens hund på, så då ylas och skälls det både upp- och nerifrån.
    Någon mer du borde prata med är hyresvärden om dessa två hundar. Störningsmoment. Man får inte störa sina grannar även om det är dagtid/kontorstider.
  • Anonym (ö)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-20 13:04:25 följande:
    Hm. Hundarna kan göra ett uppehåll i ylande under tillsyn=promenad och ändå känns som att de ylar hela dagen
  • Tow2Mater

Du kan erbjuda grannarna att ta hand om deras hundar under dagen; de får sällskap och du får en extra inkomst.

• Anonym (Nja)
    Anonym (ö) skrev 2024-11-20 13:24:22 följande:
    Hm. Hundarna kan göra ett uppehåll i ylande under tillsyn=promenad och ändå känns som att de ylar hela dagen
    Och du tror att en hund som ylar hela dagen mår bra...?
  • Anonym (N)
    Anonym (Granen) skrev 2024-11-20 12:33:44 följande:
    Grannens hund ylar hela dagarna

Det har pågått länge utan att de gör något åt det. Ska man anmäla det? Isf vart?

Nej, man anmäler inte för att grannens hund ylar. Varför skulle man göra det? Det behöver inte bero på misskötsel. Är hunden ensam hemma medan grannen är på jobbet? Varför inte prata med grannen? 
  • Anonym (Granen)
    Tow2Mater skrev 2024-11-20 13:43:16 följande:

Du kan erbjuda grannarna att ta hand om deras hundar under dagen; de får sällskap och du får en extra inkomst.

Jag tänker inte ta hand om deras hundar nej.
  • Anonym (Granen)
    Anonym (N) skrev 2024-11-20 15:58:38 följande:
    Nej, man anmäler inte för att grannens hund ylar. Varför skulle man göra det? Det behöver inte bero på misskötsel. Är hunden ensam hemma medan grannen är på jobbet? Varför inte prata med grannen? 
    Ja den är ensam. Jag är inte bekväm med att prata med dem, men har lämnat lapp i brevlådan utan att något förändrats.
  • Dexter dot com

Eftersom du lämnat en lapp så vet dom om det utan att bry sig om att hunden har separationsångest. Spela in ylandet och gå vidare till LS och hyresvärd. Separationsångest är ju oerhört stressande och jobbigt för hunden så heder åt dig att du gör något åt det !!

Svar på tråden Grannens hund ylar hela dagarna