• Anonym (Jag)

Byta kommun, gå kvar i skola och förskola?

Går det? Det är inte alls säkert att vi kommer flytta men ska titta på en lägenhet i grannkommunen. Det tar bara 5 min med pendel så det skulle funka att barnen går kvar, de trivs väldigt bra i skolan och förskolan. 

Men är det tillåtet? Eller måste de gå i skola och förskola i samma kommun som man bor i? Det är alltså en kommunal skola och förskola. 

• Svar på tråden Byta kommun, gå kvar i skola och förskola?
  • Anonym (undantag)

Det tillhör verkligen undantagen om det handlar om kommunala skolor/förskolor som inte har någon särskild inriktning och kanske andra skäl för varför de skolorna är bättre för barnen eller familjen. Men fråga kan man alltid.

• Anonym (ger)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-20 12:59:06 följande:
    Byta kommun, gå kvar i skola och förskola?

Går det? Det är inte alls säkert att vi kommer flytta men ska titta på en lägenhet i grannkommunen. Det tar bara 5 min med pendel så det skulle funka att barnen går kvar, de trivs väldigt bra i skolan och förskolan. 

Men är det tillåtet? Eller måste de gå i skola och förskola i samma kommun som man bor i? Det är alltså en kommunal skola och förskola. 

Det kan vara så att en kommun bara kan eller vill garantera plats i förskola och skola för sina egna kommuninnevånare. Men om kommunerna ligger nära varandra så det kan också vara så att man redan tidigare har nåt slags flytande samarbete över kommungränserna.

Jag bor i en kommun i Stockholmsregionen, väldigt nära gränsen till en annan kommun. Och under en lång tid så hade den kommunen ingen skola precis där, så barnen som bodde i den kommunen, nära gränsen till vår kommun erbjöds både förskola och skola i vår kommun om de ville. 

Jag skulle nog ringa kommunen (där ni bor nu, och har förskola/skola) och fråga.
  • Anonym (Bob)

Generellt: nej.
    Kommunerna betalar för invånarna och vill lägga pengarna på skolorna i sin kommun.

• Anonym (Troy)

Kommunerna har sina egna regler så det behöver ni kolla.
    Både att man har rätt till sin plats och att "nya" kommunen är villig att betala.
    Ibland är det så vanligt förekommande att det är en icke-fråga och inarbetade rutiner finns, ibland är det blankt nej av skälen ovan. 

• Anonym (Stella)

I stockholmsområdet är det inga problem så länge det finns plats. Just nu minskar antalet barn och då finns det gott om plats förutom möjligtvis i Stockholms innerstad. 

I princip alla barn som bor där jag bor går i skolan i grannkommunen efter sjunde klass eftersom det närmaste kommunala högstadiet ligger i ett dåligt område. Några har gått till en kommunal skola i den kommunen och några till en friskola som ligger precis bredvid den kommunala. Det finns tillräckligt med barn i mitt område för 2-3 klasser, och ingen har fått nej. 

• Anonym (Troy)
    Anonym (Stella) skrev 2024-11-20 13:50:08 följande:

I stockholmsområdet är det inga problem så länge det finns plats. Just nu minskar antalet barn och då finns det gott om plats förutom möjligtvis i Stockholms innerstad. 

I princip alla barn som bor där jag bor går i skolan i grannkommunen efter sjunde klass eftersom det närmaste kommunala högstadiet ligger i ett dåligt område. Några har gått till en kommunal skola i den kommunen och några till en friskola som ligger precis bredvid den kommunala. Det finns tillräckligt med barn i mitt område för 2-3 klasser, och ingen har fått nej. 

Har liknande erfarenhet.
    Och i det fallet är alla nöjda.
    Min kommun behöver inte direkt anstränga sig för att lösa skolfrågan lokalt för barnen i det området för att de vet att det finns en skola runt hörnet som sväljer de barnen. De har därmed inte heller några problem med att betala.
    Och grannkommunen vet att deras skola regelbundet fylls på med barn från det närliggande området som de också får betalt för. 
  • Anonym (Jag)

Tack för alla svar!
    Det är inte alls säkert att det blir någon flytt, ska kolla på en lägenhet bara. Men isåfall får jag kolla upp det. Det är i två kommuner strax utanför Stockholm. Vet att det är barnbrist här , min sons gamla avdelning ock stänga på grund av det och en hel förskola kanske kommer att behöva stänga ..

Jag vill såklart helst att barnen får gå kvar eftersom de trivs så bra, speciellt dottern som går i skolan, hon vill egentligen absolut gå kvar.. så det kanske påverkar om vi flyttar till en annan kommun eller inte. Vi behöver egentligen större eftersom jag väntar ett barn till men tyvärr finns det inte så mycket just i den kommundelen där vi bor och andra kommundelar är väldigt långt bort så då skulle det inte funka praktiskt att de går kvar ändå tyvärr. 

Svar på tråden Byta kommun, gå kvar i skola och förskola?