• Anonym (Trött)

Ska på jobbresa med nöjen

Brukar åka på en speciell jobbresa ungefär vartannat år. Det är en viktig resa men det ingår även en del nöjen och alkohol. Jah och min nuvarande tjej har varit tillsammans i drygt 2 år och det blir första gången i denna relation jag åker på denna typ av resa. Detta har fått min svärmor att gå i taket. Hon berättar för sin dotter att hon aldrig skulle låta sin man åka på något sånt där och skrämmer upp henne om det ena och det andra jag kommer att göra. Min tjej tycker det är jobbigt att jag ska åka och försöker övertala mig att stanna hemma. Jag fattar inte grejen. Varför göra en sån stor sak av detta. Visst jag kommer säkert dricka alkohol men att jag skulle göra något annat tokigt ser jag som väldigt osannolikt. Börjar nästan tro att min tjej och hennes mamma vet hur de själva skulle bete sig. De skulle säkert hamna i säng med någon annan - Måste ju vara så de tänker.

• Svar på tråden Ska på jobbresa med nöjen
  • Anonym (Annat)

Att folk har så lite tilltro till varandra? Min man har åkt på otaliga såna resor genom åren och jag har aldrig bekymrat mig för sånt.

• Anonym (Opus)

Finns det någon anledning att de behöver oroa sig? Eller har svärmor och/eller flickvännen egna erfarenheter av att det blivit skit i andra förhållanden på sådant här? 

Tror du ska poängtera att det faktiskt är en VIKTIG jobbresa. Visst kan man dricka om man vill det, men är det en arbetsrelaterad och viktig resa så är det väl mest socialdricka som gäller typ liknande någon öl eller två (kanske 3) och inte supa skallen i småbitar? 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Opus) skrev 2024-11-21 10:24:38 följande:

Finns det någon anledning att de behöver oroa sig? Eller har svärmor och/eller flickvännen egna erfarenheter av att det blivit skit i andra förhållanden på sådant här? 

Tror du ska poängtera att det faktiskt är en VIKTIG jobbresa. Visst kan man dricka om man vill det, men är det en arbetsrelaterad och viktig resa så är det väl mest socialdricka som gäller typ liknande någon öl eller två (kanske 3) och inte supa skallen i småbitar? 

Jo, jag tror att det är viktigt att poängtera att det just handlar om jobb också, och inte bara alkohol. Att de måste kunna lita på att han inte helt tappar omdömet bara för att han är bortrest.

Sen spelar det kanske roll hur de här resorna brukar vara och hur TS har berättat om dem. Jag vet att på ett av mina tidigare jobb åkte vissa ibland på jobbresor utomlands där standarden var att de åt middag med olika leverantörer och sen blev medbjudna till massageställen på kvällen. En kollega (som tyckte det där var jättejobbigt) sa att det var visserligen professionella ställen, men också att han blev erbjuden andra tjänster efteråt, vilken han tackade nej till.

• PH76

Jobbresor med alkohol är väl rätt vanligt? Jag har säkerligen varit på över 30st över åren och ska på en till NY/Detroit i mars. Min fru har inga problem med det, det tillhör ju jobbet.

TS, vad är det som de tycker är jobbigt?

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Hur har du pratat om dessa resor med frun och svärmor? Brukar fylla, otrohet och annat sk*t ingå så är det fullt förståeligt,  annars inte. Då menar jag även om inte just du har varit otrogen , köpt prostituerade, gått på strippklubbar eller varit stupfull dygnet runt. Om du har berättat om kollegor som gjort liknande eller annat så kan jag förstå.

Är ni gifta efter bara 2 års förhållande?

• Anonym (K)

Som att du inte skulle kunna sätta på en kollega på arbetstid om du ville.... Eller någon av de gånger du dricker alkohol på hemmaplan utan din tjej.

Hennes mamma projicerar sina hjärnspöken på sin dotter. Du kan ju alltid säga till henne att du blir fruktansvärt ledsen och sårad över att hon inte litar på dig. Fråga om du någonsin har gett henne anledning till det. Fråga om hon kände så här innan hennes mamma började skrämma upp henne. Visa empati men samtidigt säga att du kommer att åka som planerat och att hon behöver hitta sätt att hantera detta, och att lita på dig, annars har ni ju ingen framtid.

• Anonym (tycker)
    Anonym (Opus) skrev 2024-11-21 10:24:38 följande:

Även en social resa och supa skallen i bitar måste få vara okej även fast man är i en relation. Man måste kunna lita på varandra och man måste få vara sin egen person med sitt eget liv även i en relation.
  • Anonym (tycker)
    Anonym (Alice) skrev 2024-11-21 12:12:50 följande:

Jo, jag tror att det är viktigt att poängtera att det just handlar om jobb också, och inte bara alkohol. Att de måste kunna lita på att han inte helt tappar omdömet bara för att han är bortrest.

Sen spelar det kanske roll hur de här resorna brukar vara och hur TS har berättat om dem. Jag vet att på ett av mina tidigare jobb åkte vissa ibland på jobbresor utomlands där standarden var att de åt middag med olika leverantörer och sen blev medbjudna till massageställen på kvällen. En kollega (som tyckte det där var jättejobbigt) sa att det var visserligen professionella ställen, men också att han blev erbjuden andra tjänster efteråt, vilken han tackade nej till.

Jag tycker att även rena nöjesresor måste vara okej även när man är i en relation. Både jag och min man har varit på otaliga liknande resor/tillställningar. Inga som helst problem.

Vill man vara otrogen så kan man vara det när som helst. Men det är viktigt att ha ett eget liv även när man är i en relation. Skulle aldrig gå med på att min man försökte diktera för mig vad jag får göra eller vilka resor jag får göra. Inte heller skulle jag diktera det för honom. Vi är på vårt 25:e år tillsammans. 
  • Mrs Moneybags

Jag skulle aldrig orka med att känna mig kritiserad för att jag gör mitt jobb - för i många jobb ingår det ju att resa och kanske ta ett glas vin till maten eller rent utav festa tillsammans då och då.

De flesta arbetsplatser har ju fester, konferenser, resor mm. 

Det låter mest som ett försökt att kontrollera dig och göra dig till deras lilla knähund. 

• Spucks

Tror dem att du behöver resa bort för att vara otrogen, om det var nu det du ville? Ville du vara otrogen, skulle du ju kunna göra det även på hemmaplan. Eller kontrollerar flickvännen vartenda steg du tar?

• Anonym (Alice)
    Anonym (tycker) skrev 2024-11-25 09:49:28 följande:
    Jag tycker att även rena nöjesresor måste vara okej även när man är i en relation. Både jag och min man har varit på otaliga liknande resor/tillställningar. Inga som helst problem.

Vill man vara otrogen så kan man vara det när som helst. Men det är viktigt att ha ett eget liv även när man är i en relation. Skulle aldrig gå med på att min man försökte diktera för mig vad jag får göra eller vilka resor jag får göra. Inte heller skulle jag diktera det för honom. Vi är på vårt 25:e år tillsammans. 
    Jo, såklart. Det säger jag inte emot. De flesta som är otrogna är det ju troligtvis ändå på hemmaplan. 

Det enda jag tycker är att det är skillnad när det just är en jobbresa, för att det är inget man själv aktivt valt att göra. Det är något som ingår i ens jobb att åka på och är inte bara att säga nej till. Det påverkar ju ens karriär om man skulle vägra åka av någon anledning, och ibland kan det ju också helt hindra att man kan göra sitt jobb korrekt beroende på vad som ska göras på resan. 

Rena nöjesresor ska ju såklart också kunna vara okej, min enda invändning till dem är om de skulle ta upp så pass mycket tid och semesterdagar att det skulle gravt påverka vad man kan göra med partnern och eventuella barn. Utöver det bör ju en nöjesresa inte vara några problem alls, men det är skillnad när det kommer till en nöjesresa och en resa med jobbet.
Svar på tråden Ska på jobbresa med nöjen