• Oreshmik

Mamman till mina barn är elak

Hej.

Jag befinner mig i en enormt emotionellt prövande sits. Jag har 4 små barn (alla 5 år och yngre) med en kvinna, vi är båda i 30-årsåldern.

Hon har inte haft en vanlig uppväxt, utan den har kantats av straff, guilt tripping, hot och våld från hennes mamma. Hennes pappa har varit frånvarande. Hon har dessutom fått en ADHD-diagnos.
    Det här har jag märkt av genom de år vi har varit tillsammans då jag själv har fått stå ut med mycket av hennes inlärda beteende. Mestadels extremt mycket passiv aggressivitet, guilt tripping och enorma känslovågor där hon sitter och gråter som ett barn.
    Fram till för ett år sedan har jag tagit det lugnt, tagit emot all skit för att hålla situationen lugn inför barnen och gått med på att hennes negativa beteenden fått gå ut över mig. Jag har låtit hennes pessimism äta på mig för att behålla husfriden och beskona barnen rädsla av en emotionellt instabil mamma.
    Jag har försökt många gånger att prata med henne, och hon är mottalig och vill att saker och ting ska förändras, men det är alltid som bortblåst nästa gång saker och ting brusar upp igen.
    Det senaste året har vi haft stora problem i vår relation, vilket gjort att jag tröttnat på att hålla in det och ta emot all skit, och jag själv har reagerat med ilska mot henne när hon inte låter mig vara.
    Situationen har blivit ohållbar och jag tycker inte barnen kan leva i sån här emotionell negativ stämning hela tiden, men jag ser ingen lösning.

Att skilja sig skulle hjälpa föga, då barnen kanske får en lugn vecka hemma hos mig men nästa vecka får de istället för jag ta emot negativa beteenden. Att jag fortsätter med att ta emot skit går typ inte heller längre då jag märker att det äter på min livsglädje.
    Vad fan ska jag göra?
  • Svar på tråden Mamman till mina barn är elak
  • Anonym (I)

Jag förstår att det låter oerhört hårt, men finns det någon chans att du kan få hela boendet om du skiljer dig? Jag växte själv upp med en emotionellt instabil mamma med psykiska problem, och hela min barndom önskade jag inget hellre än att min pappa skulle ta mig med sig och skilja sig från mamma. Den skadan hon orsakat går nog inte att läka och i väldigt många år vägrade hag skaffa barn i rädsla för att bli som hon. Inget barn ska behöva leva så. Som vuxen så förstår jag så klart att det inte är så lätt, men jag har ändå svårt i mitt hjärta att förlåta pappa för att han inte räddade mig bort från mamma. Dina barn är fortfarande små, och om du tar bort dem nu kommer de antagligen inte minnas så mycket. 

Sen ska du själv inte behöva ta emot alla hennes känslor. 

Går det inte så pressa henne till at ta hjälp. Det borde finnas mediciner som kan hjälpa, eller kbt eller något för att hjälpa henne att få utlopp på annat sätt än över familjen. 

• Anonym

Föreslå att ni går en föräldrakurs tillsammans. Säg att du vill utvecklas i ditt föräldraskap (undvik att hon känner sig utpekad)

När barn är 11-12 år gamla får de bestämma själva var de vill bo och tvingas inte till varannan vecka längre.

• Anonym
    Anonym skrev 2024-11-23 19:37:11 följande:

Föreslå att ni går en föräldrakurs tillsammans. Säg att du vill utvecklas i ditt föräldraskap (undvik att hon känner sig utpekad)

När barn är 11-12 år gamla får de bestämma själva var de vill bo och tvingas inte till varannan vecka längre.

Du menar att han ska dra in soc frivilligt i sin familjs liv?
    På allvar???
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2024-11-23 19:39:42 följande:
    På allvar???

Hellre att han drar in soc och visar att han önskar förändring än att han blir anmäld sen när någon ser vad barnen får utstå? 

Soc finns som det yttersta skyddsnätet för att hjälpa barn/familjer i svåra situationer.

• Anonym
    Liventill skrev 2024-11-23 19:44:37 följande:
    Vilken otroligt korkad kommentar.
    Verkligen inte.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Liventill skrev 2024-11-23 19:49:16 följande:
    Eh, jo, verkligen. Att du inte begriper det är föga förvånande dock.
    Vad baserar du det på?
    Vad vet du om mig?

Eh på dig själv du.

Du vet inte vad du pratar om.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    På allvar???
    Föräldrakurser brukar anordnas av kommunen och många föräldrar går dom.
    Att lära sig mer och utvecklas är enbart postivt
  • Anonym (VDN)

Det är inte alls säkert att hennes veckor blir sämre om ni skiljer er. Ibland är det enklare att vara själv med barnen då partnern på något sätt triggar igång saker även om det inte alls är denna persons fel. 

Dessutom får hon lugn och ro halva tiden och det gör mycket för att ladda energi. Sedan undrar jag hur ni kunde skaffa så många så tätt om du redan visste hur läget var, och så kanske även hon? 

• Anonym (Johanna)
    På allvar???

Soc har gjort mina barn fruktansvärt illa, så jag förstår din rädsla för dem (och ilska!). MEN, att gå en föräldrakurs är verkligen inte samma sak som att dra in Soc i sitt liv. Och som andra skrivit, att själv ha bett om hjälp ser Soc för det mesta som något positivt. 

Du och jag har råkat ut för idiotiska praktrövar på Soc, men alla som jobbar där är inte så illa. 

• Anonym (Val)

Frågan jag ställer mig är varför just du attraherats av en dysfunktionell partner. När det kommer till kärlek och relationer går det sällan att skylla på slumpen. Är själv uppvuxen med våld och missbruk och när jag började söka mig till kärleksrelationer sökte jag mig bara till dysfunktionella, våldsamma narkomaner. Tills jag började att jobba med mig själv 

• Anonym
    Liventill skrev 2024-11-23 20:02:13 följande:
    Det är uppenbart att soc varit ofrivilligt inblandad i ditt liv men alla nöter inte samma öde som du har gjort. Att gå en föräldrakurs är inte samma sak som att få sina barn omhändertagna, det borde även en trögtänkt fiskmås som du förstå.
    Komiker där, du vet ingenting om mitt liv.
    Och, du har inget att lära mig.

Hej med dig.

Vill du ha sista ordet så varsågod!
  • Anonym
    Anonym (Johanna) skrev 2024-11-23 20:19:51 följande:

Soc har gjort mina barn fruktansvärt illa, så jag förstår din rädsla för dem (och ilska!). MEN, att gå en föräldrakurs är verkligen inte samma sak som att dra in Soc i sitt liv. Och som andra skrivit, att själv ha bett om hjälp ser Soc för det mesta som något positivt. 

Du och jag har råkat ut för idiotiska praktrövar på Soc, men alla som jobbar där är inte så illa. 

Jag, personligen, har inte råkat illa ut men jag har sett det i min omedelbara närhet.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Mamman till mina barn är elak