Mamman till mina barn är elak
Hej.
Jag befinner mig i en enormt emotionellt prövande sits. Jag har 4 små barn (alla 5 år och yngre) med en kvinna, vi är båda i 30-årsåldern.
Hon har inte haft en vanlig uppväxt, utan den har kantats av straff, guilt tripping, hot och våld från hennes mamma. Hennes pappa har varit frånvarande. Hon har dessutom fått en ADHD-diagnos.
Det här har jag märkt av genom de år vi har varit tillsammans då jag själv har fått stå ut med mycket av hennes inlärda beteende. Mestadels extremt mycket passiv aggressivitet, guilt tripping och enorma känslovågor där hon sitter och gråter som ett barn.
Fram till för ett år sedan har jag tagit det lugnt, tagit emot all skit för att hålla situationen lugn inför barnen och gått med på att hennes negativa beteenden fått gå ut över mig. Jag har låtit hennes pessimism äta på mig för att behålla husfriden och beskona barnen rädsla av en emotionellt instabil mamma.
Jag har försökt många gånger att prata med henne, och hon är mottalig och vill att saker och ting ska förändras, men det är alltid som bortblåst nästa gång saker och ting brusar upp igen.
Det senaste året har vi haft stora problem i vår relation, vilket gjort att jag tröttnat på att hålla in det och ta emot all skit, och jag själv har reagerat med ilska mot henne när hon inte låter mig vara.
Situationen har blivit ohållbar och jag tycker inte barnen kan leva i sån här emotionell negativ stämning hela tiden, men jag ser ingen lösning.
Att skilja sig skulle hjälpa föga, då barnen kanske får en lugn vecka hemma hos mig men nästa vecka får de istället för jag ta emot negativa beteenden. Att jag fortsätter med att ta emot skit går typ inte heller längre då jag märker att det äter på min livsglädje.
Vad fan ska jag göra?