Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-02 16:16:31 följande:
Om man verkligen älskar sitt barn så tar man inte ifrån barnet dess trygghet. Barnet vet inget om sitt genetiska ursprung
Jag förstår hur du tänker, men det finns ju väldigt många olika situationer där barn har varit tvungna att flytta från sin trygghet. Dessutom hade de vetat att det inte var deras barn ända sedan babyn låg i magen. Redan då skulle man ha gjort en grundlig screening av alla klinikens patienter för att ta reda på vem som var biologisk förälder till detta barn och informerat boendeföräldrarna att detta barn inte kommer få stanna hos dem. Så många saker har gått snett här.
Hur som helst är det kliniken som är boven i dramat. Vissa fel får man bara inte göra. Det måste kollas och dubbelkollas innan man sätter in ett färdigt embryo.
När jag går till sjukhuset för röntgen t ex så måste jag upprepa mitt personnr flera gånger så att de vet att det handlar om rätt person. Det här är ju en ännu viktigare situation där man borde vara två personer som kollar patienten och som dessutom kollar varandra.
Vad jag förstår hade de båda kvinnorna haft en tid samma dag och den som skulle gått in först hade gått in sist och tvärtom, så fel embryo sattes in.