• Anonym (TS)

Varför är Agnes Wold så hyllad?

Jag har många forskare inom min umgängeskrets. Men alla dessa är alltid otroligt försiktiga i sina uttalanden. 

Dom skulle aldrig uttrycka sig tvärsäkert inom områden dom inte själva just forskat i. Agnes Wold däremot kan prata om precis allt, det spelar ingen roll vad det handlar om, hon ger råd trots att det inte är hennes expertis område alls och folk tar det hon säger på stort allvar för att forskaren har talat. Leif GW Persson är en forskare inom kriminolog men aldrig har jag hört honom uttrycka sig träffsäkert om barnuppfostran för det, han har gett relationstips däremot i någon spalt i tidningen men har målar ju inte ut sig själv som en expert. 

Agnes däremot vet allt och kan allt. Är inte detta väldigt konstigt? 

• Svar på tråden Varför är Agnes Wold så hyllad?
  • Dr Nail

Är det den där tanten som säger att vi ska sluta duscha? Är hon hyllad för det nu? Det har jag missat.

• Anonym (W)
    Dr Nail skrev 2024-12-01 14:48:23 följande:

Är det den där tanten som säger att vi ska sluta duscha? Är hon hyllad för det nu? Det har jag missat.

När har hon sagt att vi ska sluta duscha?? Det har jag missat helt.
  • Dr Nail
    Anonym (W) skrev 2024-12-01 16:11:15 följande:
    När har hon sagt att vi ska sluta duscha?? Det har jag missat helt.
    Jag minns bara det var nåt med att duscha och att det lät lite gross.
  • Tom Araya
    Anonym (orion) skrev 2024-11-30 17:09:29 följande:
    Bägge dessa mediafenomen, Agnes Wold och Leif GW, som dagligt uttalar sig som orakel om allt och alla på ett tvärsäkert klatschigt språk är lika konstiga. Kan inte komma på liknande exempel på att experter i andra länder får samma orakel status och okritiskt hyllas närmast oavsett vad dom säger. 

Men Agnes körde nog ner i diket, när hon började kritisera lgbq, så hennes karriär som mediedarling närmar sig nog slutet.
    Självklart måste man vara media-polare för att få uttrycka sina åsikter och det kan man bara vara om man är med på de etablerade medias narrativ.
    Men Agnes är en sådan där obekväm typ som har egna åsikter och inte bara hänger med den stora gruppen i deras åsikter.
  • Anonym (Njet)

Hon är väldigt konstig och jag har jättesvårt för henne och hennes kategoriska uttalanden om ditten och datten.

Som du säger TS beter hon sig väldigt annorlunda än andra forskare och läkare och jag önskar att media valde att intervjua en expert på respektive område istället för att kalla in henne när det gäller allt från hundvalpar till kliande ryggar och gud vet allt...

• huala igen

Jag har verkligen svårt för Agnes. Kan inte förstå att hon har en egen podd på SR där hon för breda ut sig om sitt tyckande på vad hon menar är vetenskaplig grund. 

Jag tappade förtroendet för henne när hon klampade in på mitt område och hävdade att gamla plastleksaker är ofarliga och att plast inte kan ha hormonstörande påverkan. Om hon kan utrycka sig så tvärsäkert i denna komplexa och svåra fråga, så kan inte jag ta hennes råd på allvar på områden som jag inte har koll på. 

Och i ett vidare perspektiv. Det är otäckt att vissa personer kan få bli så tongivande och få använda media som megafon. Jag tror att det beror på att många journalister är för dåligt pålästa i de ämnen de tar upp och inte har kompetens att ställa de kritiska frågorna.   

• Anonym (V)

Jag har lyssnat en del på Agnes Wolds poddar och skulle vilja påstå att hon sällan uttrycker sej tvärsäkert om något. Inte ens inom sitt eget område. 

Det som jag däremot reagerat på är att många som kritiserar henne har hämtat sin egen medicinska kunskap från någon gammal veckotidning. Det blir lite komiskt om man säger att hon har fel utan någon som helst medicinsk bakgrund och kunskap i det man kritiserar. 

• Anonym (Njet)
    Anonym (V) skrev 2024-12-02 13:45:40 följande:

Jag har lyssnat en del på Agnes Wolds poddar och skulle vilja påstå att hon sällan uttrycker sej tvärsäkert om något. Inte ens inom sitt eget område. 

Det som jag däremot reagerat på är att många som kritiserar henne har hämtat sin egen medicinska kunskap från någon gammal veckotidning. Det blir lite komiskt om man säger att hon har fel utan någon som helst medicinsk bakgrund och kunskap i det man kritiserar. 

Hon behöver ju inte uttala sig överhuvudtaget inom områden som hon inte har någon expertis. 

Det om något, är komiskt. Eller ska man kalla det tragikomiskt. 
  • Anonym (Ann)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 12:25:32 följande:
    Det räcker inte med att bara försöka bevisa något, det ingår i den vetenskapliga metoden att försöka motbevisa sej själv, när det inte går kan man börja kalla det för vetenskaplig teori, det är inte genusforskares starka sida.
    Och när man t.e.x tar något från en bok som en filosof har skrivit ska man först kolla hur vetenskapligt det är och inte bara använda deras böcker som referens och kalla det forskning.

Man föds inte som blanka blad men inom genusforskingen är den oventenskapliga socialkonstruktivismen en regel.

Jag tycker att det bör räcka för att de flesta ska förstå att det är något ovetenskapligt med det hela, men så är det inte,  det räcker inte heller med att dagens feminism/genusforskning är väldigt marxistisk med mycket inslag av postmodernism.

Man gillar t.e.x att använda hegemonisk maskulinitet som teoretisk utgångspunkt
    men man gillar inte att tänka på att den där marxisten kanske inte var särskilt vetenskaplig när han satt inne för 100 år sen och försökte lista ut varför arbetarklassen fortfarande inte haft någon marxistisk revolution och konstaterade att det beror på kulturell hegemoni, som han hade hittat på.

Agnes gjorde en fetsåging av transaktivisternas forskning och queerteori som kom med tredje vågens feminism, hon har ju rätt i sak men jag tycker att om man tycker att något genusvetenskapligt är helt efterblivet så bör man ju också förstå att något med genusforskningen har blivit efterblivet.

Genusveteranen Yvonne Hirdman lyckas ju i alla fall göra en koppling och verkar tycka att kvinnors rättigheter hotas av dagens genusvetenskap
    Hoppfull antologi om genuskriget

Så vad handlar boken om? Titeln basunerar ut dess tes: att kvinnors rättigheter ? som kvinnor ? hotas eller redan har inskränkts eller fösts åt sidan av en ideologi som inte erkänner biologiskt kön som grund för rättigheter utan ersätter detta med en upplevelse, en känsla av identitet.

....

Hur genus (tankar och föreställningar om vad kvinna och man var och borde vara) verkade i olika tidsepoker, i olika klasser och grupper och vilka effekter och villkor som det skapade - det var för mig det som genusforskning handlade om. En viktig poäng var att komma ifrån ordet kön med hela dess konnotation av sexualitet + kvinna - att inte ständigt hamna i biologism.

Att se genus-teori deformeras till "gender-identity" ideologi är onekligen smärtsamt. Vägen dit har gått över queer-tänkandets expansion - ett slags ideologi om att vi skulle (borde) frigöra oss från den heterosexuella matrisen ? ett budskap som väckte allmän entusiasm efter alla trista budskap om genus och kvinnounderordning.

Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har - min mening - varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet - något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.

Forskning om genus, nu i sällskap med queer som vore det en teoretisk vidareutveckling, kom sedan att institutionaliseras i ämnet genusvetenskap. Detta misstag att skilja ut forskning om genus till ett eget ämne i stället för att införliva ett genustänkande i normvetenskaperna har ? min mening ? varit kontraproduktivt. Det har befriat normämnena från genusanalyser, det har extremiserat fältet ? något som ofta sker i rent homosociala sammanhang.

Jämställdhetspolitikens expansion hade onekligen skapat en plats för den nya ideologin - landsting/regioner, kommuner, skolor och arbetsplatser av olika slag hade ju redan sedan 80-talet avkrävts jämställdhetsplaner för sin verksamhet så här fanns utrymme för påfyllning: normkritik, normkritik och HBTQAI+ och vad vet jag - det här är ett ämne för minst en avhandling.

Och konsekvenserna?

Stympade barnakroppar förledda av en perverterad frigörelseteori - att bli man! att bli kvinna!

https://www.parabol.press/hoppfull-antologi-om-genuskriget/
    Du har fortfarande inte lyckats svara på hur du definierar vetenskap.
  • Anonym (Abc)

Ja det verkar vara människor som tolkar allt svart eller vitt som reagerar. Agnes är väldigt tydlig med att allt inte är svart eller vitt. 

De fultolkade ju henne om transpersoner härom veckan.

• Anonym (V)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-02 14:04:26 följande:

Ja det verkar vara människor som tolkar allt svart eller vitt som reagerar. Agnes är väldigt tydlig med att allt inte är svart eller vitt. 

De fultolkade ju henne om transpersoner härom veckan.

Nu förstår jag inte vad du menar. 
  • Tow2Mater
    huala igen skrev 2024-12-02 10:56:47 följande:

Jag har verkligen svårt för Agnes. Kan inte förstå att hon har en egen podd på SR där hon för breda ut sig om sitt tyckande på vad hon menar är vetenskaplig grund. 

Jag tappade förtroendet för henne när hon klampade in på mitt område och hävdade att gamla plastleksaker är ofarliga och att plast inte kan ha hormonstörande påverkan. Om hon kan utrycka sig så tvärsäkert i denna komplexa och svåra fråga, så kan inte jag ta hennes råd på allvar på områden som jag inte har koll på. 

Och i ett vidare perspektiv. Det är otäckt att vissa personer kan få bli så tongivande och få använda media som megafon. Jag tror att det beror på att många journalister är för dåligt pålästa i de ämnen de tar upp och inte har kompetens att ställa de kritiska frågorna.   

Hon sa tydligen att

Vi har gränsvärden för varenda kemikalie. Det är det som är grejen, de överskrids inte. Deras stora kupp är att dessa gränsvärden inte gäller.

? Allting är farligt i jättehöga doser, men inga ungar exponeras i Sverige för några skadliga doser av något av de här ämnena.

www.expressen.se/kvallsposten/wold-domer-ut-barn--satsningen-nonsens/

• Anonym (Huala)

Ja precis. SÅ säger hon lite vårdslöst. Samtidigt som man vet hur många olika kemikalier som sprids. Och att kunskapen om hur de reagerar med varandra och ger coctail effekter är låg. Kemikaliefrågan är en tickande bomb som inte ska spelas ner.

• Anonym (Sini)

Vad har hon för bakgrund?
  • Anonym (V)
    Anonym (Sini) skrev 2024-12-03 23:41:42 följande:
    Vad har hon för bakgrund?

Läkare och professor i klinisk bakteriolog. 

Hade henne som lärare och mentor när jag pluggade i början av 2000-talet.  Hon var högt ansedd av fakulteten och otroligt kunnig inom sitt område.  Hon har, gör kanske fortfarande bedrivit forskning om tarmen. 

Svar på tråden Varför är Agnes Wold så hyllad?