• Anonym (Mamma till 3 busungar)

Jobbar både jul och nyår

Jag arbetar inom äldreomsorgen på ett äldreboende i kommunen där jag bor. Separerade i våras och har barnen varannan vecka. Chefen har lagt upp ett bra schema för mig som anpassas till när jag har mina barn. Men då jag arbetade julen förra året så såg jag nu att dom hade satt upp mig på nyåret,då dom brukar köra varannan år. Sa då till att jag kan verkligen inte arbeta nyår jag har mina barn då. De får du lösa någon kan väl ta hand om dem?
    Sedan igår när jag kommer till jobbet och hela dec schemat är klart,då ser jag att dom även satt in mig hela julhelgen. Får dom verkligen göra så? När de varje år pratat om varannan och hänsyn till barnfamiljer.  Mig har de då verkligen inte tagit hänsyn till ,utsn känns mer som dom tänkt hon är barnledig i jul,fint då kan hon arbeta den också.

• Svar på tråden Jobbar både jul och nyår
  • Anonym (varannan)

Du bör ju även kolla med barnens pappa hur ni ska lägga upp det kommande år för om du jobbade julen ifjol borde ni ju styrt det så att du har barnen i år på jul när du "borde" varit ledig, innan de tydligen la upp dig på bägge helger (nåt låter ju konstigt där).

Alltså så att dina jular med barnen sammanfaller med de varannan år på jobbet då du "bör" få va ledig på julen typ, om de nu kör med vartannat år upplägg på din arbetsplats då.

• Anonym (Lök)

Skaffa ett jobb utan oregelbundna arbetstider. Punkt.

• Anonym (Solen)

En bra anledning att byta jobb. Jag skulle inte kunna jobba under de omständigheterna. Självklart ska man kunna ställa upp när man måste, men att de inte tar hänsyn alls till när du har barnen och vill att du ska jobba BÅDE jul och nyår är inte okej. 

Se dig om efter ett annat jobb så att du slipper den här typen av problem. 

• Kvittning
    Anonym (Solen) skrev 2024-12-02 14:04:19 följande:

En bra anledning att byta jobb. Jag skulle inte kunna jobba under de omständigheterna. Självklart ska man kunna ställa upp när man måste, men att de inte tar hänsyn alls till när du har barnen och vill att du ska jobba BÅDE jul och nyår är inte okej. 

Se dig om efter ett annat jobb så att du slipper den här typen av problem. 

Instämmer i den. 

Stäm av med chefen hur hen har tänkt egentligen med att du arbetar båda och beroende på svar så skulle jag om jag var du söka mig till en annan arbetsgivare. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Äldre) skrev 2024-12-01 11:44:24 följande:
    Jag förstår att du inte vill jobba båda storhelgerna men om du nu skulle få en helg så är det ju ändå nyår som du fått räkna med. När du inte har fl-dagar att ta ut så tar de ju inte mer hänsyn till dig bara för att du har barn. Önska kan man ju men inget du kan räkna med. 
    Kanske TS hör till skaran som under många år har trumpat andras semesteransökningar med sin FL för sina tre busungar både på jul och nyår och inte velat ge utan bara ta, och nu kommer det och biter henne i baken.
  • Anonym (Ppp)
    Dexter dot com skrev 2024-12-01 04:26:20 följande:

Du har alltså fått ett anpassat schema efter hur du har dina barn och vill ändå att chefen tar ännu mer hänsyn och nu när du ska jobba en barnfri jul är du ändå inte nöjd ? Du förstår väl att hänsynen du får drabbar någon annan. Under mina 25 år inom vården tjafsade alltid småbarnsföräldrar om sin ledighet och att deras ledighet minsann var viktigare än att vi som var barnlösa fick vara lediga på storhelger. 

Usch ja. Fy vad trött jag är på att (vissa)  småbarnsföräldrar alltid tror sig ha rätten till att vara lediga jämt! På dem låter det som att vi utan barn varken har övrig släkt och vänner som också vill ses! Varför ska vi utan barn drabbas jämt? Vi har väl också ett värdefullt liv.
  • Dexter dot com
    Anonym (Ppp) skrev 2024-12-02 18:58:06 följande:
    Usch ja. Fy vad trött jag är på att (vissa)  småbarnsföräldrar alltid tror sig ha rätten till att vara lediga jämt! På dem låter det som att vi utan barn varken har övrig släkt och vänner som också vill ses! Varför ska vi utan barn drabbas jämt? Vi har väl också ett värdefullt liv.
    Ja, det är konstigt att många småbarnsföräldrar som helt frivillig skaffat dessa barn kräver särbehandling för att dom inte har sett till att ha barnpassning och till råga på eländet faktiskt tycker att deras tid med sina barn är viktigare än andras  tid med vänner och familj. Kollegorna vabbade konstant utan ifrågasättande men det blev kris när jag behövde vara ledig för att ta hand om en döende förälder.
  • Kvittning
    Anonym (Ppp) skrev 2024-12-02 18:58:06 följande:
    Jag tycker det är skillnad om man är ensamstående och enda möjligheten att kunna jobba är att lämna barnen till en barnvakt på julafton. Där ttcker jag absolut det är rimligt att vara förstående för situationen.

Sammanboende föräldrar (vilket jag själv tillhör) förstår jag däremot inte alls varför man ska andra rättigheter runt högtider än barnlösa.
  • Anonym (E)

Men herregud, småbarnsföräldrar och föräldraledighet finns det en annan tråd att diskutera i.

Oavsett om ts har barn eller ej så är det inte rättvist att få BÅDE jul och nyår, jag har också arbetat på ställen med dygnet runt bemanning och där har det alltid varit att man turas om, ingen får jul två år i rad och ingen får både jul och nyår om man inte själv har erbjudit sig dvs, jag hade tex en kollega som inte firade jul så hon brukade byta så andra kunde vara hemma.

Ts, fråga chefen om det blev rätt, som någon annan skrev så kanske de jobbar på att ge dig ledigt, när jag gjorde scheman kunde jag låta namnen ligga kvar tills jag visste vem jag skulle byta till

• Spucks
    Anonym (Mamma till 3 busungar) skrev 2024-12-01 08:30:56 följande:
    Vad är de du inte förstår? Jag kan absolut arbeta jul,men inte nyår då jag har 3 små barn och ingen kan vara barnvakt på nyår och NEJ deras pappa kan inte hjälpa mig.  Jag reagerar på att jag ska behöva arbeta båda stoehelgerna,när dom tidigare sagt att man ska arbeta 1 storhelg var. Nu känns de mer som att dom lägger mig på båda,för dom vet att jag är barnledig I jul och nyår får jag lov att lösa. Men man får väl sjukskriva sig 🤷?♀️ för nej jag har verkligen ingen som kan ta dom på nyår.
    Jaha, du var rätt otydlig i din TS. Jag trodde att du är irriterad att du behöver jobba jul.
    Ja, att du ska jobba både jul och nyår är väldigt elakt. Har du pratat med chefen?
Svar på tråden Jobbar både jul och nyår