• Anonym (Arv)

Är det någon som fått ett landställe som förskottsarv?

Vi är 2 syskon med varsin familj. Nu klarar inte våra föräldrar av att ta hand om sitt landställe längre och nu vill jag med min familj ta över stället.

Är det någon som varit den här situationen och kan dela med sig av dåliga och bra erfarenheter?

• Svar på tråden Är det någon som fått ett landställe som förskottsarv?
  • Anonym (Tips från coachen)

Ta hjälp av jurist så allt kommer svart på vitt och ingen kan klaga i efterhand! Mäklare behöver värdera fastigheten. Ta dit två olika och lägg värdet mellan deras båda bedömningar.

• Anonym (Qwerty)

Har gjort liknande och löste det genom att vi köpte det för 50% av värdet och där mina föräldrar gav de pengarna till syskonet. Alla nöjda och glada och inga affärer att reda ut i efterhand.

(Gjorde såklart beräkning på fiktict mäklararvode, skatt mm på samma sätt som när man köper ut en partner vid en bodelning så att det verkligen blev rätt.)

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-12-01 12:36:00 följande:

Har gjort liknande och löste det genom att vi köpte det för 50% av värdet och där mina föräldrar gav de pengarna till syskonet. Alla nöjda och glada och inga affärer att reda ut i efterhand.

(Gjorde såklart beräkning på fiktict mäklararvode, skatt mm på samma sätt som när man köper ut en partner vid en bodelning så att det verkligen blev rätt.)

Jag skulle dock inte räkna med fiktivt mäklararvode eftersom det inte finns någon mäklare och därmed ingen att betala. Framtida försäljning hade personen i fråga själv fått stå för ändå.
  • Anonym (Maria)

Kommer det att finnas tillräckligt med tillgångar i arv till ditt syskon?

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-12-01 12:37:35 följande:
    Jag skulle dock inte räkna med fiktivt mäklararvode eftersom det inte finns någon mäklare och därmed ingen att betala. Framtida försäljning hade personen i fråga själv fått stå för ändå.
    Det är standard att man räknar med det. 
  • Anonym (Arv)
    Anonym (Maria) skrev 2024-12-01 12:37:59 följande:

Kommer det att finnas tillräckligt med tillgångar i arv till ditt syskon?

Ja, det kommer det.

Om det är möjligt så är målet att inte betala något utan fördela ut tillgångarna till syskonen nu.

Alla är överens om att det vore trevligt om stället finns kvar i släkten.

Kommer vi inte överens så blir det försäljning och tuffa utmaningar att en lättsam och positiv relation i släkten efteråt.

Det vore bra att få ta del av andras erfarenheter då det här både känns enkelt men är så komplicerat med pengar, känslor, relationer, etc ...
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Arv) skrev 2024-12-01 15:19:13 följande:
    Ja, det kommer det.

Om det är möjligt så är målet att inte betala något utan fördela ut tillgångarna till syskonen nu.

Kommer vi inte överens så blir det försäljning och tuffa utmaningar att en lättsam och positiv relation i släkten efteråt.

Det vore bra att få ta del av andras erfarenheter då det här både känns enkelt men är så komplicerat med pengar, känslor, relationer, etc ...
    Fast om de delar ut tillgångar samt stugan nu, och ni båda får samma värde, då är det inte fråga om förskottsarv. 

Varför skulle ditt syskon inte godkänna att du får stugan om hen får samma värde?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Arv) skrev 2024-12-01 15:19:13 följande:
    Ja, det kommer det.

Så länge alla får saker till motsvarande värde vid samma tillfälle bör det inte vara några problem.

Om ni får stället nu utan att ni betalar något alls och utan att syskonet får något samtidigt. Hur ska det då beräknas när det är dags för arv på riktigt? 

Värdering på stället får ni ta mäklare till hjälp för.
Svar på tråden Är det någon som fått ett landställe som förskottsarv?