• Anonym (Lisa)

Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?

Grannens barn (lågstadieålder) bröt benet när han hoppade på vår trampolin och nu är de ute efter skadestånd. Har mailat min försäkring, men inte fått svar än. De säger att den var dåligt säkrad, saknade nät osv, och jo det gör den, men ungen hade inte tillåtelse att vara här till att börja med.

• Svar på tråden Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?
  • Anonym (Tor)

Lekte barnet med ert/era barn?
    Var det något som hände frekvent?
    Var barnet ensam i er trädgård olovandes?

• Anonym (S)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-02 07:30:58 följande:

Ja, det är ert ansvar. Det spelar ingen roll om hen hade tillåtelse eller inte, om den var säkrad eller inte.

Men den logiken så måste man alltså sätta ett högt staket runt sitt hus för man är ansvarig för alla som skadar sig på sin tomt. Suck. 
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-12-02 08:10:40 följande:

Det finns domar som visar att man har ansvar för säkerheten i och runt sitt hem och det gäller även om den drabbade är där olovligen.

Låter extremt dumt. Så om jag har en studsmatta avsett till mig själv. Så måste jag köpa till alla skydd och nät anpassade till småbarn, trots att det inte finns behov, bara för att någon unge kan bryta sig in och använda den? Ska jag lägga ut hjälm och benskydd med och lägga bredvid eller vart går gränsen? 
  • Anonym (?)
    Anonym (S) skrev 2024-12-02 08:46:56 följande:
    Men den logiken så måste man alltså sätta ett högt staket runt sitt hus för man är ansvarig för alla som skadar sig på sin tomt. Suck. 
    Nej, men har man något som kan anses farligt bör man göra det.

Obsereva "anses" Betyder inte "farligt om man gör något knäpppt med det" utan "farligt att man trots normalt användande kan skadas"

Har du grävt ett djupt hål, satt vassa armeringsjärn i botten och sen täckt över kan det anses farligt och du bör varna och  spärra av.

Har du däremot en kratta stående mot garageväggen, någons snubblar, får en krattpinne i låret anses det troligvis inte som farligt och heller inte ett behov av att spärra av och varna.

Om du medvetet har en studsmatta som saknar skydd, du vet att barn kommer dit och hoppar och du ändå inte gör något kan det bli tal om skadestånd.

Nu blir det sällan så för blåneckar man är det få som orkar ta det till domstol. Däremot kan det påverka grannsämjan.
  • Anonym (Arm)

Men hjälp. 

Skulle jag krävt skadestånd när mitt barn bröt armen när de hoppade studsmatta hos grannen? Absurt. Däremot höll jag kontakt med grannen för att berätta hur det gick och grannen kom till oss när vi kommit hem med en liten krya på sig present. Over 'n ' out. Det kallas grannsämja. 

Dina grannar verkar ju helt galna. 

Däremot skulle de kunna få ut på sin egen försäkring för sveda och värk. Det skulle ju kunna vara så krasst att de inte har en egen försäkring och nu försöker få varenda krona de kan. 

Går barnet i förskola/skola kan du även hänvisa till att skolans försäkring bör gälla på fritiden så de kan försöka få ut sveda och värk den vägen. (Sedan kan du skratta rått tyst för dig själv för den försäkringen är inget man får ut på typ, försökt två gånger senaste läsåret för lättare skada i skolan utan att lyckas. Där till och med rektorer blivit förvånade över utebliven ersättning.) 

Ligg lågt och stå på dig. 

• Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 08:55:16 följande:

Obsereva "anses" Betyder inte "farligt om man gör något knäpppt med det" utan "farligt att man trots normalt användande kan skadas"

Har du grävt ett djupt hål, satt vassa armeringsjärn i botten och sen täckt över kan det anses farligt och du bör varna och  spärra av.

Har du däremot en kratta stående mot garageväggen, någons snubblar, får en krattpinne i låret anses det troligvis inte som farligt och heller inte ett behov av att spärra av och varna.

Om du medvetet har en studsmatta som saknar skydd, du vet att barn kommer dit och hoppar och du ändå inte gör något kan det bli tal om skadestånd.

Nu blir det sällan så för blåneckar man är det få som orkar ta det till domstol. Däremot kan det påverka grannsämjan.
    Kan en studsmatta köpt som den är så kan den väl ej anses farlig för allmänheten dock. Alltså om man satt på de skydd som fanns med i förpackningen. Alternativet är ju att man behöver köpa till skydd som man själv ej har behov av, vilket känns orimligt. Vet att det tex finns ett nät som man kan köpa och sätta runt hela studsmattan för att små barn ej ska falla av. Har man ej små barn så behövs det ej som säkerhetsåtgärd. Då får väl grannarna köpa det för sina pengar och sätta dit det när deras barn olovligen ska dit och hoppa
  • Anonym (Toker)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 08:55:16 följande:

Kan du visa att det är ett krav att en studsmatta har skydd runt sig? Det är bara något många sätter dit ändå.

Ungjävlen får skylla sig själv. Om föräldrarna är dumma nog att klaga -> Anmäl dem till soc för att de inte har koll på ungen. Polisanmäl ungen för hemfridsbrott och skadegörelse om studsmattan gick sönder.
  • Anonym (G)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 09:17:53 följande:
    Kan du visa att det är ett krav att en studsmatta har skydd runt sig? Det är bara något många sätter dit ändå.

Ungjävlen får skylla sig själv. Om föräldrarna är dumma nog att klaga -> Anmäl dem till soc för att de inte har koll på ungen. Polisanmäl ungen för hemfridsbrott och skadegörelse om studsmattan gick sönder.
    Det finns inget krav att använda ett skyddsnät men det minskar riskerna för allvarliga skador och är rekommenderat att alltid använda. 

www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/hoppa-studsmatta-sakert
  • Anonym (G)
    Tom Araya skrev 2024-12-02 08:10:40 följande:

Det finns domar som visar att man har ansvar för säkerheten i och runt sitt hem och det gäller även om den drabbade är där olovligen.

Du får gärna länka till några dom du syftar på som handlar om att man följt alla lagar och regler men ändå blivit staffad.

Det vill säga pool utan skyddsnät och liknande är inte relevant eftersom då har man inte följt lagen.
  • Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2024-12-02 09:30:32 följande:
    Rekommenderat för barn. 
    När det gäller att stämma någon gör lag och rekommendation ofta skillnad. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Med vissa saker måste man alltid följa säkerhetsföreskrifterna, t ex badtunna och pool. Det spelar ingen roll om någon använder dem olovandes. Du är fortfarande ansvarig att följa de regler som finns, t ex täcka över när man inte är hemma.

Jag tvivlar på att detsamma gäller studsmatta dock. Generellt ska man självklart kunna ha prylar i sin trädgård utan att åka på skadestånd för att grannens ungar olovandes springer in och skadar sig. Föräldrar är ansvariga för sina barn. Men vid viss farlig utrustning gäller andra bestämmelser. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man kan alltså inte lämna vad som helst framme utan att följa säkerhetsregler osv. Men det beror på vad det gäller.

• Anonym (B)

Bind ett bandage om din hand. Gå och knacka på grannens dörr och säg att du snubblat på något i hans trädgård. Be om kontaktuppgifter till hans försäkringsbolag så du kan få ersättning. 

Svar på tråden Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?