• Anonym (Jessie)

Uppvarvad pga GAD?

Ni mer GAD. Har ni varit med om att känna er speedade/hypomana i ett skov?

• Svar på tråden Uppvarvad pga GAD?
  • Anonym (Blue)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-02 10:21:46 följande:
    Uppvarvad pga GAD?

Ja! När jag har extremt hög ångest pga. sömnbrist och stress, då verkar jag nästan manisk och har hört andra säga det till mig. Känns som om man förlorar kontrollen. Jag har varit sån senaste veckan. Jag skäms över hur jag har betett mig efteråt. 
  • Anonym (J)

Ja. Men det beror på stress och egentligen ren utmattning. Kroppen luras. min läkare förklarade det så att stresshormonerna bara flyger så det är därför man blir sådan. 

• Anonym (J)

Stress för kroppen kan ju vara påfrestning som träning, höga ljud, stök, fysisk eller psykisk belastning. Man har tröttat ut sig så pass hårt att kroppen är helt slut och drar på adrenalinpåslag istället tills man är fullständigt utmattad och dippar 

• Anonym (J)

Rätt logiskt men inget jag tänkt på förut

• Anonym (Blue)
    Anonym (J) skrev 2024-12-04 15:35:27 följande:

Ja. Men det beror på stress och egentligen ren utmattning. Kroppen luras. min läkare förklarade det så att stresshormonerna bara flyger så det är därför man blir sådan. 

Ingen läkare/psykolog har tagit upp det med mig. Känner mig mindre ensam med mina problem när jag hör sånt från andra med GAD.
  • Anonym (Blue)

Skammen efter är jobbig 😔 Saker man sagt och gjort. 

• Anonym (Blue)
    Anonym (Jessie) skrev 2024-12-02 10:21:46 följande:
    Uppvarvad pga GAD?

TS, hur ofta upplever du att då blir "speedad" i ett skov?
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (Blue) skrev 2024-12-06 19:15:07 följande:
    TS, hur ofta upplever du att då blir "speedad" i ett skov?
    Olika. Har alltid tänkt det är lite min personlighet men upplevt mer på senaste att jag är uppvarvad och har svårt att komma ner även om jag inte är stressad. Blir också extra pratig och pratar fort, allt ska gå fort liksom och jag blir nästan andfådd och slut av mig själv typ. Känner nu jag börjat komma ner äntligen efter många veckor av stressade händelser gällande mina barn. 
  • Anonym (Blue)

För mig vände det sig plötsligt i början av veckan, när jag blev klar med jobbig projekt på jobbet. Tyvärr hittar min hjärna på något nytt att älta över men inte lika extremt som det var t.o.m. början av veckan. Tack och lov har jag tid hos kurator och läkaren nästa, behöver hjälp med bland annat sömnen.

Svar på tråden Uppvarvad pga GAD?