• Anonym (Hej hej)

Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig

Är detta är helt glasklart för alla? Jag hade ingen aning faktiskt och har ändå jobbat här i 16 år.

Jag jobbar vaken-natt och är långledig 10 dagar då och då. Jag var sjuk dom två sista nätterna vilket innebär att det är två veckor sen jag var på arbetsplatsen. Dumt nog glömde jag friskskriva mig och gjorde det först i dag (Arbetsplatsen visste att jag kommer till nästa pass)
    Jag visste helt ärligt inte att om jag hade vart sjuk dag 8 hade jag behövt gå till läkaren och få intyg. Fast jag är ledig och glömt friskskriva mig. 
    Men visst jag står ju inte till förfogande om jag behöver beordras in så det förstår jag, om jag fortfarande är sjukskriven. 
    Men nu då i efterhand fick jag veta att jag egentligen behöver lämna ett sjukintyg för dag 8. 
    Vad kan hända om jag inte får nåt intyg? Jag kan väl inte få löneavdrag när jag inte skulle jobbat? Är det varning som gäller? 
    Och vad menas egentligen med att stå till förfogande, vi har ju inte jourtid precis. Dessa får ju betalt för det, att hoppa in vid behov. 
    Säg att jag är i Spanien, måste detta meddelas till arbetsplatsen då eftersom jag ju inte kan stå till förfogande? (Som svar på sistnämnda vet jag att det inte är så. Men det borde ju vara samma sak då jag inte kan jobba)

Nån som vet konsekvensen?
  • Svar på tråden Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig
  • Anonym (f)

Dessutom undviker jag svara på mina ledigheter ändå. Vi blir ofta inbeordrade, och det ser jag som dålig planering av chef, HR och vikariebokare, inte som mitt problem. Jag svarar på sms om det är något viktigt.

Tycker det är lätt hänt att dagpersonal glömmer bort att vi nattpersonal sover dagtid och är lediga ibland.

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (f) skrev 2024-12-02 17:10:51 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar.
    Men du skrev i god tid före 14 dan innan man går på. Jag kanske misstolkade. 
  • Anonym (Hej hej)
    Anonym (f) skrev 2024-12-02 17:12:37 följande:

Dessutom undviker jag svara på mina ledigheter ändå. Vi blir ofta inbeordrade, och det ser jag som dålig planering av chef, HR och vikariebokare, inte som mitt problem. Jag svarar på sms om det är något viktigt.

Tycker det är lätt hänt att dagpersonal glömmer bort att vi nattpersonal sover dagtid och är lediga ibland.

Håller med! 
  • Anonym (f)
    Anonym (Hej hej) skrev 2024-12-02 18:49:49 följande:
    Men du skrev i god tid före 14 dan innan man går på. Jag kanske misstolkade. 
    Vet knappt hur jag menade nu, haha, är lite trött. Håller i alla fall med dig om att din chef verkar rätt konstig/hård.

Tror de får svårt att få igenom ogiltig frånvaro när du var ledig. Det är ju om man saknas på ett arbetspass.
  • Yllop

Anonym (Hej hej) skrev 2024-12-02 16:01:56 följande:
    Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig
    Är detta är helt glasklart för alla? Jag hade ingen aning faktiskt och har ändå jobbat här i 16 år.

Jag jobbar vaken-natt och är långledig 10 dagar då och då. Jag var sjuk dom två sista nätterna vilket innebär att det är två veckor sen jag var på arbetsplatsen.

Vilken arbetsgivare har du? Region? Kommun? Privat?
    Reglerna kan variera beroende på vilket avtalsområdet du tillhör.

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (f) skrev 2024-12-02 19:12:19 följande:
    Vet knappt hur jag menade nu, haha, är lite trött. Håller i alla fall med dig om att din chef verkar rätt konstig/hård.

Tror de får svårt att få igenom ogiltig frånvaro när du var ledig. Det är ju om man saknas på ett arbetspass.
    Ok hehe, ja man tycker ju det 🤔
  • Anonym (Hej hej)
    Yllop skrev 2024-12-02 20:03:39 följande:

Vilken arbetsgivare har du? Region? Kommun? Privat?
    Reglerna kan variera beroende på vilket avtalsområdet du tillhör.

Kommunalt i Stockholm. 
  • Anonym (What)

Låter ju skitkonstigt. Jobbar också nattveckor, och har då aldrig ringt och friskanmält mig under ledigveckan. Min chef har helt enkelt antagit att jag kommer till nästa jobbvecka om jag inte meddelar annat. Kanske inte är "by the book" men fattar inte varför man skulle göra en grej av det.

Sen ska man inte behöva stå till förfogande på sin lediga tid. Vad du gör på dina ledigveckor är ingenting du behöver informera om. Själv ger jag fan i att svara när jobbet ringer mig på mina ledigveckor. 

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (What) skrev 2024-12-03 01:58:18 följande:

Låter ju skitkonstigt. Jobbar också nattveckor, och har då aldrig ringt och friskanmält mig under ledigveckan. Min chef har helt enkelt antagit att jag kommer till nästa jobbvecka om jag inte meddelar annat. Kanske inte är "by the book" men fattar inte varför man skulle göra en grej av det.

Sen ska man inte behöva stå till förfogande på sin lediga tid. Vad du gör på dina ledigveckor är ingenting du behöver informera om. Själv ger jag fan i att svara när jobbet ringer mig på mina ledigveckor. 

Ja så har vi också gjort förr. Har hänt iaf två ggr under dessa 16 år att jag glömt friskanmält mig till cheferna förutom typ två dar innan nästa pass. Om ens det. Bara anmält till arbetsplatsen att jag kommer. Men nu sa hon att jag behövde sjukintyg från onsdags förra veckan eftersom jag var sjukskriven, dag 8. Nu i natt jobbar jag mitt första pass. 
    Vi fick dock en ny chef för ett tag sen. Kan vara det. 

men om jag inte får tag i ett intyg undrar man som sagt vad konsekvenserna blir. Löneavdrag kan det knappast bli, låter kriminellt i så fall. Håller med om att man inte kan stå under förfogande, man har ju inte ens krav på sig att svara egentligen. Rätt gjort av dig!

• Anonym (Hej hej)

pratade med min arbetsledare i kväll som aldrig vart med om detta. Hon sa, är man sjuk dag 8 även under ledighet ska man ha sjukintyg. 

Knappast att jag går till läkaren dag 8 med flera lediga dagar kvar innan jobbperioden och ber om ett sjukintyg! för att jag inte ev känner mig helt kry.  Då friskar jag mig hellre, dom har för övrigt inte ringt in mig på 2 år så chansen/risken är inte så stor. Vi har många vikariernas vill jobba.  

• Anonym (Hej hej)

Jag kan ju faktist bara tänka att det skulle drabba min sjuklön, men jag får ju ändå ingen sjuklön under den lediga perioden, oavsett sjukskrivning eller ej. Så varför ska dom ha in ett läkarintyg. Nä ska ringa facket i morgon. 

"Om medarbetaren är sjuk längre än 7 kalender­dagar ska hen lämna ett läkar­intyg dag 8 för att få fortsatt sjuk­lön"//fk

• Anonym (Ok)

Beror väl på arbetsgivaren.

Jag har varit med om typ nästan exakt samma sak. Var sjuk två dar och sedan var jag ledig, minns iofs inte om det var semester eller komp eller bara lediga dar eller whatever, det var så sjukt länge sedan, men iaf hade jag glömt friskskriva mig och nu blev jag sjuk i åtta dar på pappret.

Chefen frågade, jag förklarade och svaret blev -ah, jag fattar.. sen var det inte mer med det.

Men det beror nog helt på chefen, arbetsgivaren och på hur bråkiga dom är på HR avdelningen och hur företagets rutiner och interna regler ser ut m.m. Samt på godtycke naturligtvi.

• Anonym (Hej hej)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-03 08:50:51 följande:

Beror väl på arbetsgivaren.

Jag har varit med om typ nästan exakt samma sak. Var sjuk två dar och sedan var jag ledig, minns iofs inte om det var semester eller komp eller bara lediga dar eller whatever, det var så sjukt länge sedan, men iaf hade jag glömt friskskriva mig och nu blev jag sjuk i åtta dar på pappret.

Chefen frågade, jag förklarade och svaret blev -ah, jag fattar.. sen var det inte mer med det.

Men det beror nog helt på chefen, arbetsgivaren och på hur bråkiga dom är på HR avdelningen och hur företagets rutiner och interna regler ser ut m.m. Samt på godtycke naturligtvi.

Tack för svar. Men jag var ju ledig alla resterande dagar fram till sta arbetspass. Vet du vad det gör för skillnad om man är sjukskriven eller inte, för det kan väl inte påverka lönemässigt om man är sjukskriven på en ledig dag/ dagar? Jag var sjukskriven i 12 dagar och bara två i början var arbetspass av dessa. 5 dagar som jag egentligen var ledig på. 

lite trött nu efter nattpass. Kanske svamligt 🙃

• Anonym (Ok)
    Anonym (Hej hej) skrev 2024-12-03 09:02:21 följande:

Tack för svar. Men jag var ju ledig alla resterande dagar fram till sta arbetspass. Vet du vad det gör för skillnad om man är sjukskriven eller inte, för det kan väl inte påverka lönemässigt om man är sjukskriven på en ledig dag/ dagar? Jag var sjukskriven i 12 dagar och bara två i början var arbetspass av dessa. 5 dagar som jag egentligen var ledig på. 

lite trött nu efter nattpass. Kanske svamligt 🙃

Du kan inte göra mer än att va ärlig och säga som det är
  • Anonym (Ok)

Vill tanterna på HR avdelningen bli av med dig så hittar väl de och cheferna på nånting ändå tänker jag.

Det är inte så omöjligt att få folk uppsagda som man kan tro om arbetsgivaren verkligen vill, har sett med egna ögon hur bra folk fått kicken för att nån i företaget fått för sig att just den personen ska bort, och arbetsgivaren har ljugit ihop något bara. Rena vrållögnerna.. 

Men det finns också många som kommer undan med vad som helst. Kompisar till cheferna har naturligtvis alltid en gräddfil.. Men visst, nu är inte alla arbetsgivare som min.

Ligg inte sömnlös, oroa dig inte. Prata med din chef! Det kommer lösa sig..

• Anonym (Hej hej)

Jo då är det. Hade själv en kollega som fick gå som chefen ville bli av med, det gick snabbt.   

men en sak som jag undrar, anser personen på personalavdelningen att jag ska ljuga? Jag har ju sagt att jag var frisk innan dag 8, men om jag kommer att behöva läkarintyg ska jag alltså ljuga och säga att jag var sjuk? Eller vad menas? Kommer ju inte få ett intyg av läkaren om jag säger att jag var frisk🤪

pratade med en på facket som inte tillhörde min sektion utan bara satt i kundservice. Hon sa att jag står i förfogande och chefen kan ändra mitt schema hur dom vill och beordra in mig. Men jag har inga skyldigheter att svara i telefon. ja detta känner jag till. men tycker ändå att det låter oseriöst.

Det spelar ingen roll om jag är ledig eller ej, arbetsgivaren ska betala sjuklön ändå. Detta tycker jag låter väldigt konstigt med, sjuklön fast jag är ledig 5 dagar🤨men är väl bara att tacka och ta emot då. Gäller att ljuga för läkaren då. Samtidigt känns det som att jag begår ett brott med ju, ska få sjuklön fast jag inte var sjuk. Om man ska vara ärlig. 

• Anonym (Hej hej)

Nu vart det klart Iaf. Slapp intyg. dom friskskrivning mig manuellt typ dag 7. Då vet jag hur noga det är till nästa gång. 

man är inte så ofta sjukskriven direkt. 

Svar på tråden Vad kan detta få för konsekvenser? Otillåten frånvaro från jobb. Fast ledig