Vilka är det du berättat för? Alltså, är det vänner, kollegor och hur har det sagts? Jag vill inte låta kylig men om en kollega som jag knappt känner i fikarummet nämner i förbifarten typ "min pappa gick bort i helgen" så kanske jag inte riktigt vet vad jag säga, "jag beklagar" säger jag såklart men känner jag inte personen så kanske jag inte heller vet om de varit nära, om det var väntat osv så det blir stelt. Men är det en kompis jag faktiskt har en relation med så går ju konversationen helt annorlunda med känslor och frågor, jag har t.ex 2 kompisar vars pappa gick bort, ena ville inte ha kontakt med någon, jag skickade ett enkelt sms då och då och bara skrev att jag är här när hon är redo, det tog väl ett halvår innan hon var redo att prata, min andra kompis frågade jag rätt ut vad hon ville ha för stöd, och hon ville att vi inte skulle prata om det öht och bara vara "som vanligt" när vi sågs
Jag beklagar men tänk inte på omgivningen, folk har i allmänhet svårt med dödsfall och hur man ska agera med närstående som är kvar, vill du prata med någon så ring eller skriv ett sms där du förklarar att du mår jättedåligt och vill ha lite stöd, prata, fika, titta på film eller vad du mår bäst av, var tydlig med dina behov så ska du se att dina vänner bryr sig, de vet helt enkelt bara inte hur de ska visa stöd just nu