• Anonym (J)

Vad tycker ni om oss ordningsvakter?

Jobbar som ordningsvakt, vad är era åsikter om oss? Ver att många har en dålig uppfattning om oss och kallar oss för korkade och att vi inte klarade av att bli poliser så därför blev vi ordningsvakter. Är det den allmänna uppfattningen ?

• Svar på tråden Vad tycker ni om oss ordningsvakter?
  • Anonym (Befinn er gärna där ni behövs.)
    Anonym (12345) skrev 2024-12-06 12:51:02 följande:
    Vad var det du menade med att ordningsvakter borde bli strängare mot människor med problem då?

Du har inte varit ute mycket varken i nattlivet eller i en större stad om du aldrig sett oskyldiga misshandlas av vakter.
    Väktare runt Avenyn hade satt i system att misshandla oskyldiga nattklubbsbesökare och stjäla från dem under 00talet.

Och om du inte visste det så är A-lagare oftast harmlösa.
    Vad är det för skillnad för dig om ett gäng a-lagare sitter i en park och dricker jämfört med ett gäng studenter eller ett par som har picknick med vin? Alla dricker ju!
    Precis det jag sa. Dessa vakter borde vara överallt eftersom både knarkare och fyllon sprider ut sig lite här och var.

Jag behöver inte ha medverkat i nåt sunkigt nattliv för att förstå hur sunkiga fyllon och narkomaner agerar. Nej, a-lagare och narkomaner är inte harmlösa, de är äckliga, bråkiga och gapiga. De har inget i den civiliserade offentligheten att göra med sitt ofredande mot andra människor. 
  • Anonym (12345)

Senaste länken handlar om asen på Avenyn.
    Tror nog att även Ts tycker att det är hemska kriminella som gör att vaktbranschen får dåligt rykte.

• Anonym (Micke)

Jag blir glad om jag ser en ordningsvakt i kollektivtrafiken, på köpcentrum
    på krogen.  Oerhört viktigt att dom finns för vår trygghet.

• Anonym (12345)

För övrigt så är det verkligen inget fel med att vara en bra vakt! Det är ett bra yrke och ett yrke är aldrig något att skämmas för, såvida man inte är hög chef på företag som förstör miljö och utnyttjar fattiga för slavlöner.

Att de skulle vara personer som misslyckats att komma in på polisutbildningen är väl sant i vissa fall, men de flesta har nog inte polisyrket som mål.

Jag personligen blev mycket väl hjälpt av ov/väktare när jag ramlade och svimmade. Fick vatten och de tog sig tid att prata tills jag mådde bättre.

• Anonym (J)
    Anonym (Micke) skrev 2024-12-06 13:02:21 följande:

Jag blir glad om jag ser en ordningsvakt i kollektivtrafiken, på köpcentrum
    på krogen.  Oerhört viktigt att dom finns för vår trygghet.

Fan va gött och höra! Det är det vi hoppas att människor ska känna.
  • Anonym (J)
    Anonym (12345) skrev 2024-12-06 13:08:29 följande:

För övrigt så är det verkligen inget fel med att vara en bra vakt! Det är ett bra yrke och ett yrke är aldrig något att skämmas för, såvida man inte är hög chef på företag som förstör miljö och utnyttjar fattiga för slavlöner.

Att de skulle vara personer som misslyckats att komma in på polisutbildningen är väl sant i vissa fall, men de flesta har nog inte polisyrket som mål.

Jag personligen blev mycket väl hjälpt av ov/väktare när jag ramlade och svimmade. Fick vatten och de tog sig tid att prata tills jag mådde bättre.

Jag satsade aldrig på att bli polis och vill inte det heller. Men de flesta av de som kastar glåpord om dito är såna som gör otillåtna saker och inte kan bete sig, så mär vi kommer fram blir reaktionen att de vill kasta skit på oss. Vi är ju där för att skapa ordning och trygghet. Sen finns det ju alltid rötägg inom alla branscher 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Befinn er gärna där ni behövs.) skrev 2024-12-06 12:58:41 följande:
    Precis det jag sa. Dessa vakter borde vara överallt eftersom både knarkare och fyllon sprider ut sig lite här och var.

Jag behöver inte ha medverkat i nåt sunkigt nattliv för att förstå hur sunkiga fyllon och narkomaner agerar. Nej, a-lagare och narkomaner är inte harmlösa, de är äckliga, bråkiga och gapiga. De har inget i den civiliserade offentligheten att göra med sitt ofredande mot andra människor. 
    Du verkar ha psykopatdrag som omöjligt kan sätta sig in i andras situation. Drar alla över samma kam-inte intelligent! Du sprider dålig stämning och negativitet omkring dig om du inte bara råkar ha en dålig dag idag förstås?
    Att aldrig ha varit ute i nattlivet ens som ung gör att det är du som är märklig, väldigt ovanligt faktiskt.

Ofredande? Att vara påverkad? Du är väl så naiv att du inte förstår att folk kan ta droger eller dricka utan att härja runt.

Flytta ut på landet och lås in dig, blir nog tryggast för dig så. Anser man sig bli ofredad för att man möter någon som går på mediciner eller varit på AW, då är man nog för känslig för livet.
  • Anonym (Befinn er gärna där ni behövs.)
    Anonym (12345) skrev 2024-12-06 13:17:22 följande:
    Du verkar ha psykopatdrag som omöjligt kan sätta sig in i andras situation. Drar alla över samma kam-inte intelligent! Du sprider dålig stämning och negativitet omkring dig om du inte bara råkar ha en dålig dag idag förstås?
    Att aldrig ha varit ute i nattlivet ens som ung gör att det är du som är märklig, väldigt ovanligt faktiskt.

Ofredande? Att vara påverkad? Du är väl så naiv att du inte förstår att folk kan ta droger eller dricka utan att härja runt.

Flytta ut på landet och lås in dig, blir nog tryggast för dig så. Anser man sig bli ofredad för att man möter någon som går på mediciner eller varit på AW, då är man nog för känslig för livet.
    Psykopatdrag kan du ha själv. Jag talar bara av många års observationer i vardagen så lägg ner dina töntiga förolämpningar.

Nej, det är inget ovanligt för en lugn och skötsam människa att dissa stökiga, sunkiga nattscener på likaledes sunkiga krogar. Det är snarare att vara klok.

Nej, jag är inte naiv. Det är du som fattar noll och inte kan dra logiska kopplingar mellan alkoholpåverkan och dåligt beteende. 

Nej. Flytta du istället till nån sunkig ort så får du träffa a-lagare och annat oknytt hela tiden.
  • Anonym (12345)
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 13:16:45 följande:
    Jag satsade aldrig på att bli polis och vill inte det heller. Men de flesta av de som kastar glåpord om dito är såna som gör otillåtna saker och inte kan bete sig, så mär vi kommer fram blir reaktionen att de vill kasta skit på oss. Vi är ju där för att skapa ordning och trygghet. Sen finns det ju alltid rötägg inom alla branscher 
    Du ska inte ta det de säger det minsta på allvar. De känner sig väl orättvist behandlade och försöker provocera genom att verbalt attackera det som de tror går att nå. Det är inte sant! Bara en upprörd person som försöker slå i underläge.

Ja rötägg finns överallt. Även här.
    Tack för att iaf du försöker göra ett så bra jobb som möjligt, med ordning och trygghet i fokus istället för nävar.
  • felix le chat
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 13:11:48 följande:
    Fan va gött och höra! Det är det vi hoppas att människor ska känna.
    Du skall veta att det finns massor med människor som har hat mot vakter.
    För 5-6 år sedan var jag och min fru på väg hem i tunnelbanan när en
    man började antasta två yngre tonårs tjejer på väg hem.
    Han blottade sej och försökte hålla fast en av tjejerna.
    Vi ringde polis och trygg c och vakter kom väldigt snabbt och brottade ner honom
    i väntan på polis.
    Det tog inte mer än ett par minuter innan det dök upp folk som skrek, släpp
    honom, ni gör honom illa, jävla nazist !
    Vi andra försökte förklara vad som hänt men nej vakterna var svin och det var ett
    övergrepp. Vilka Idioter.  Efter detta har jag sett på vakter med helt andra ögon.
    Vilket viktigt jobb dom gör och vilket skit dom får ta.

I dag skulle jag aldrig tveka att gå in och hjälpa en vakt som hamnat i ett
    dåligt läge. Tur att dom oftast är två.

• Core

Som i många branscher är det bara rötäggen man pratar om och uppmärksammar. De erfarenhete jag har av ordningsvakter är att de är  intellektuellt funktionshindrade idioter, däremot förstår jag att det är för att det är dom man lägger på minnet. Nio av tio är med all säkerhet professionella och bra personer, men dom flyter ju bara runt i bakgrunden, så idioten blir ansiktet utåt för hela branschen.

Nu är det många år sedan jag haft med en ordningsvakt att göra, men sist var jag väl 23 år och drack för mycket. Nickade till sittandes vid ett bord längst in i lokalen. Visst, mindre trevligt beteende. Men att det innebär att bli nedbrottad på golvet och få armen uppbryten bakom ryggen av en medelåldersman med tatueringar på händerna var inget jag förutsåg 😂 

• GGN
    felix le chat skrev 2024-12-06 13:58:01 följande:
    Vi ringde polis och trygg c och vakter kom väldigt snabbt och brottade ner honom
    i väntan på polis.
    Vi andra försökte förklara vad som hänt men nej vakterna var svin och det var ett
    övergrepp. Vilka Idioter.  Efter detta har jag sett på vakter med helt andra ögon.

För jävligt. 

Minns att de OV som kvarhöll en ung pojke på order av polisen för några år sedan, fick sitta på kontoret och gömma sig i några månader p.g.a. hotbild. Det gick ju fint en film på dem. De kan mycket väl ha räddat livet på den pojken. 
  • Tukt
    felix le chat skrev 2024-12-06 13:58:01 följande:
    i väntan på polis.

Så du grundar din åsikt på en händelse? 
  • Anonym (Beatrice of York)

Jag tänker sällan eller aldrig på ordningsvakter.

Det kanske är ett gott tecken - ett tecken på att ert jobb funkar som det ska!

Svar på tråden Vad tycker ni om oss ordningsvakter?